partner wil starten als zzp,wat zijn de gevolgen voor mij?

Discussion in 'De lounge' started by mamasince2010, Jan 18, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamasince2010

mamasince2010 Fanatiek lid

Mar 14, 2011
    1,026
    0
    0
    brabantse land
    mijn vriend (a.s man) wil al heel wat jaren voor kleinschalig voor zichzelf beginnen.

Nu heeft hij vorige week te horen gekregen dat hij niet meer bij zijn baas in loondienst kan blijven om keukens te zetten.omdat er te weinig keukens verkocht worden en hij dus veel te duur is!

Nu mag hij wel als zzp-er de vaste monteur blijven daar. en hij heeft inmiddels nog 2 "opdrachtgevers"waar hij voor kan gaan werken.

Ik pobeer het allemaal nog een beetje duidelijk te krijgen hoe dit er uit gaat zien.

maar wat zijn de risico's voor mij als partner?
    in april gaan we trouwen en hebben een klein jaar geleden een huis gekocht!

heeft er iemand voor mij tips,of weet waar ik die kan vinden :)
    Ik wil hem graag steunen om zijn droom waar te maken!!

2. mamasince2010

Mar 14, 2011
    1,026
    0
    0
    brabantse land
    niemand????????

3. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

Aug 3, 2008
    2,165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Op welk vlak wil je de risico´s weten=

Mijn man is ZZP´er (computer verkoop en reparatie), dat was hij net een paar maanden toen ik hem leerde kennen. Dus ik wist iig waar ik aan begon.

Nadelen (in onze situatie dan):
    * Hij werkt erg onregelmatig, overdag, `s avonds, `s weekends.
    * Als het rustig is, komt er niks binnen.
    * Verzekeringen voor ziekte en opbouw pensioen kost erg veel als ZZP'er, dus als hij ziek is komt er ook geen geld binnen en voor pensioen moet hij zelf sparen.
    * Wij moesten onder huwelijkse voorwaarde trouwen en dan wel onder de "koude" voorwaarden. DWZ dat we beide ons eigen geld houden en ieder iedere maand in een huishoudpot storten. Dit omdat ik ander mijn hele salaris kwijt ben en hij kan sparen onder het mom van "werk" geld.
    * Ik ben de kostwinnaar, dus kan nu de kleine op komst is niet minder gaan werken, hoe graag ik dat ook zou willen.
    * Als hij failliet gaat en het gaat om grote bedragen (zal hier gelukkig erg meevallen) en het huis staat op beide namen, kun je je huis kwijt raken.
    * Op vakantie gaan zal lastiger zijn, ook weer geen inkomsten.

Voordelen:
    * Doordat manlief onregelmatig werkt en zelf zijn tijd kan indelen kan hij 2 van mijn 4 werkdagen de opvang voor onze kleine op zich nemen.
    * Hij werkt van thuis uit en doet ook tussendoor veel in het huishouden, vooral in rustige periodes.
    * Hij is erg blij met wat hij doet, dus hij is een gelukkig man.
    * Als hij vakantie neemt (min 1 keer per jaar) dan gaan we ook echt weg, als we thuis blijven gaat hij nl werken.

In de tijd dat wij samen zijn heeft hij een tijdje geprobeerd om voor een baas te werken. MAar daar werd hij zwaar depressief van, dus dat is voor mij de belangrijkste reden dat we het ook echt zo doen.
    En gelukkig heb ik ook een baan waar ik het erg naar mijn zin heb, dus nu zijn we iig beide gelukkig en kunnen we goed rondkomen.

Succes!

4. Bri

Bri Niet meer actief

Ik raad je hoe dan ook aan om de bezittingen duidelijk te splitsen, in wat van jou is en wat van hem. Anders komen alle bedrijfsrisico's direct ook op jou terecht.

Hierboven is wel een aardig lijstje gegeven van risico's waar je aan moet denken. Voornaamste is denk ik het risico dat er voor kortere of langere tijd weinig of geen geld binnenkomt, door te weinig opdrachten of ziekte van je man. Dat moeten jullie op de een of andere manier gaan opvangen.

Mijn vriend werkt al meer dan 10 jaar als ZZP'er. Ik heb ook altijd gewerkt, al was het maar om in elk geval één vast inkomen te hebben, zodat we ook als hij een tijd geen opdrachten zou hebben niet meteen in problemen komen met de hypotheek e.d.

5. mamasince2010

Mar 14, 2011
    1,026
    0
    0
    brabantse land
    dank je wel voor je reactie.

mijn vriend kan niet vanuit huis werken maar op locatie.
    Het huis staat nu op beide namen en vroeg me inderdaad af wat daar de consequenties van zouden zijn,

in april trouwen we,dus zullen we dingen dan goed moeten laten beschrijven.

hij is nog steeds de kost winner en zal dit hopenlijk ook blijven :)

ik moet zeggen dat ik het best spannend vind allemaal!

6. Annemiek1975

Aug 3, 2008
    2,165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Je moet dan wel kunnen aantonen dat jij dat ook zelf hebt betaald en niet van een gezamelijke rekening. Anders word daar niet naar gekeken. Dus alleen een lijstje is helaas niet genoeg. Daar was onze notaris heel erg duidelijk in. Het enige waar je geen bonnetjes ofzo voor nodig hebt (als je tenminste een man/vrouw relatie hebt) is kleding en sieraden, omdat dat overduidelijk voor jou is.

Zo hebben wij dat hiet ook gedaan. Onze hypotheek is gebasseerd op mijn salaris.En We weten dat ook al zal het krap en moeilijk zijn, maar van mijn salaris kunnen we rondkomen als nood aan de man is.

7. mamasince2010

Mar 14, 2011
    1,026
    0
    0
    brabantse land
    onze hypotheek is berekend op 2 salarissen,maar nu heeft hij zn ontslag gekregen en wil niet thuis blijven zitten,

hij begint nu eerst via het uwv om als zzp er aan de slag te gaan zodat hij toch zijn uitkering aangevuld krijgt ( het eerste half jaar)

8. Bri

Bri Niet meer actief

Wel man/vrouw relatie, maar niet getrouwd. Wij hebben inderdaad gescheiden rekeningen waar we onze eigen uitgaven van doen.

Denk voor TS dat het van belang is om huwelijkse voorwaarden op te stellen, net als jullie gedaan hebben.

9. mamasince2010

Mar 14, 2011
    1,026
    0
    0
    brabantse land
    risico loop je altijd zowel als zzp als in loondienst

maar soms moet je de sprong ook maar nemen denk ik?

we willen inderdaad trouwen op huwelijkse voorwaarden en alles goed laten beschrijven!

En qua verzekeringen? als je je goed verzekerd wilt hebben aan wat voor premie moet ik dan denken als het gaat om ziektekosten?

10. Annemiek1975

Aug 3, 2008
    2,165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Ik weet niet precies om wat voor bedragen het gaat, ik weet alleen dat ze heel hoog liggen. Voor mijn man is dat nu iig nog niet rendabel, daarvoor is zijn jaaromzet echt te laag.
    Dus daar zou je even goed over moeten informeren.

11. Bri

Bri Niet meer actief

Je zorgkosten moet je verplicht verzekeren, met net zo'n verzekering als ieder ander, dus over je doktersrekening hoef je je geen zorgen te maken. Maar als je man straks ziek zou worden, of door een ongeval niet kunnen werken, heeft hij geen enkel inkomen. Dat risico kun je verzekeren, maar dat kan erg duur zijn. De hoogte van de premie hangt af van de hoogte van het inkomen dat je wilt verzekeren, kan ik dus niet zo veel over zeggen in algemene zin. Maar er zijn heel veel ZZP'ers die zo'n verzekering niet afsluiten, omdat de premie hoog is en de uitkering bij arbeidsongeschiktheid laag, en vooral omdat ze een partner hebben op wiens inkomen zij in geval van nood kunnen terugvallen. Dan heb je je risico ook afgedekt.

Dat risico is voor iemand in loondienst heel anders. Je werkgever is nl verplicht om je loon door te betalen bij arbeidsongeschiktheid, voor ten minste 70% (en meestal zelfs 100% in het eerste jaar).

Share This Page