Mijn man zegt verontwaardigd "Nee" en hij is een vissenfan, haha. ("We" hebben een aquarium. Al jaren en we hebben meer uren in een aquariumzaak doorgebracht dan mij lief is.) Wat is het bezwaar om ze een dagje eerder of later te kopen? Goudvissen zijn toch overal en op elka dag te koop? (Behalve op zondag in Staphorst. ) Ik zou het niet doen joh. Koop die vis lekker een andere keer, kun je gewoon uit eten is voor die vis ook leuker.
nou dan moet ik 2 keer op en neer naar arnhem en woensdag heb je geen auto en dan kan ik met het openbaar vervoer gaan maar dat zie ik met 2 kids niet zitten en dan zitten ze ook 1,5 uur in z'n zak
Vissenkom niet visvriendelijk Lees dit even, dan denk je er misschien nog anders over. Die kom kun je ook hartstikke leuk gebruiken voor de decoratie oid, maar ik zou er zeker geen vissen in doen. Waarom koop je niet via Marktplaats een 60cm bakje en koop je er leuk wat gupjes in? Die hebben binnen no time baby's, dat is voor die kleintjes nog veel leuker om te zien. Guppen zijn ook erg goedkope vissen en je kunt de kleintjes zelf ook gaan verkopen via Marktplaats (als je erg economisch bezig wilt zijn, hehe) Denk daar eens over na, want zo'n vissenkom is echt uit de tijd en erg zielig. Dat een vis er 12 jaar in is geworden, ja, ik zeg altijd maar zo; mensen kunnen misschien ook 100 worden in een gangkast van 2 bij 2 meter. Maar word je er gelukkig van? Precies. Vissen ook niet, hoe kort hun geheugen ook is, er zal altijd zuurstofgebrek e.d. zijn.
Wauw, nooit geweten eigenlijk. Arme beestjes, zal nooit een vissenkom kopen dan mochten er hier ooit "fishies" komen.
En my 2 cents...let erop wat je voor voer mee neemt! Als je de doorsnee voer mee neemt (die schilfertjes die op het water blijven drijven) dan kan het wel eens zijn dat je goudvis binnen de kortste keren op zn zij zwemt...of ondersteboven. En dan zal hij na een dag of wat dood zijn. Die gekke dinger kunnen nml lucht mee naar binnen happen als ze voedsel vanaf de oppervlakte opeten. En dat zorgt er voor dat ze scheef in het water gaan hangen. Raken ze dit niet meer kwijt dan is het einde vissie. Neem bolletjes die naar beneden zakken in het water. Dan gebeurt dat in ieder geval niet. En volgens mij zat er ook een minimum aan temp op goudvissen die boven de doorsnee kamer temp zat... ENNNN ze hebben graag lucht in het water. ENNNN de bak schoonmaken zoals we van vroegah gewend zijn is ook voor goudvissen niet zo fantastisch (vissen er uit, bak leeg, steentjes en bak om spoelen, nieuw water erin en vissen er weer terug in) Vissen hebben een bepaalde zuurtegraad van het water nodig die je door met bepaalde middelen te filteren kan krijgen. Vissen veranderen zelf die zuurte graad door te poepen. En het geven van eten verandert die zuurtegraad ook weer. Als je dus niet oplet ben je je vis langzaam aan aan het vergiftigen. Ook al hou je je bak nog zo schoon (is meestal juist minder goed) PLUS in leidingwater kan teveel kalk en teveel chloor zitten (is afhankelijk van waar je woont) En soms nog andere dingen waar je vis niet blij van wordt. Eigenlijk dien je VOOR je vissen koopt je aquarium (en idd dus geen vissekom) al te hebben draaien met filter eventueel lucht en een opstart van je water die de zuurtegraad verzorgt (goede bacteriën die zorgen dat afvalstoffen ed omgezet worden in stoffen die ze nodig hebben) Snelste manier is water gebruiken uit een goed draaiend aquarium of snelstart gebruiken uit een potje. OF je aquarium minstens 3 weken (geloof ik...of was t langer?) te laten draaien met alles er in op en aan behalve de vissen. Tja het zijn "maar" vissies maar die horen ook goed behandelt te worden imho... Waarom zou dat voor dure vissen wel en voor een simpele goudvis niet zo zijn? Overigens noemde iemand hier guppen....guppen zijn EIGENLIJK warm water vissen. Dat ze het in koud(er) water ook doen...tja....maar horen in warm water
hier een vissen kenner, en die koikarpers worden echt niet vervoerd in een zak! dan gaan ze dus wel dood, ze worden vervoerd in speciale kweekbakken met daarin nog een bak om het waterpeil recht te houden. deze vissen kunnen niet tegen stress! een goudvis kun je daarintegen idd wel wat langer in een zak laten.
Ik ben zelf ook geen voorstander van een vissenkom. Zelfs nare ervaringen mee met eigen vissen. Heb zelf nog een 60 cm bak staan (nadat ik van de buren GRATIS!! een aquarium van 80 cm had gekregen!), maar ben bang dat ik te ver voor je woon
met kom bedoel ik een accubak van 12 liter (kan 12 liter waten in en dan heb ik nog 6 cm over aan de bovenkant) dus geen rond ding. daarnaast komt er een oxidator in en heb ik altijd zinkend voer en schoonmaken die ik met van die aquarium sponsjes en krijgen ze 3 keer in de week levend voer. water heb ik met een stabilisator. maar de vraag was of de vis wat langer in de zak kon zitten.niet of ik een dierenbeul ben ofzo
Nou, dan weet ik niet waar je dat vandaan hebt, maar ze gaan toch echt in een zak hoor. Ook zo weinig mogelijk water erin zodat ze veel zuurstof overhouden. (1 deel water, 2 delen zuurstof.) Daardoor gaan ze dus niet dood. Op het vast land willen ze ook nog wel eens in een quarantainebak vervoerd worden, maar dat brengt meer stress met zich mee dat een zak in een donkere doos/box. Ik heb ook even een link toegevoegd, daarin kun je precies lezen hoe het gaat bij koi. Quarantaine en hospitalisatie
Klink goed hoor en de meeste mensen hebben die oxidator nog niet eens. Lekker visjes gaan halen en daarna gaan eten en er een leuke dag van maken. Daarna gezamelijk de visjes uitzetten en genieten van het aanzicht.
@Amfy: Accubak is prima voor goudvissen. Zo te horen heb je het prima voor elkaar. Als de aquariumzaak de zak kan vullen met een laagje water en voor de rest pure zuurstof, dan kan de vis daar rustig een paar uurtjes in vertoeven. ook met gewoon lucht (niet blazen!) moet het wel even kunnen. Je kan evt. wat kranten om de zak heen wikkelen ivm isolatie en dan in een plastic zak doen en plat neerleggen (ivm groter zuurstof oppervlak). Maar het beste is natuurlijk om meteen naar huis te gaan en de vis in zn nieuwe onderkomen te huisvesten. Dus, lekker eten Off topic: Vissen uit het buitenland worden in een soort van verdovingsbad vervoerd, krijgen een paar dagen van te voren geen eten zodat ze het water tijdens de reis niet vervuilen en worden liggend vervoerd (indien in zakken) zodat er een groter wateroppervlak is zodat er meer zuurstof met het water in aanmerking komt. Een vis een paar uur in de zak laten wennen is nutteloos. Na een kwartier heeft het water uit de zak dezelfde temperatuur als het aquarium. Daarna haal je de vis (zonder winkelwater) uit de zak en plaats je hem in je aquarium. Daarnaast geldt dit voornamelijk voor tropische vissen (warmwater). Wennen aan de samenstelling van het water is ook nutteloos want daar heb je meer voor nodig dan een paar scheutjes in een kwartiertje ofzo. Bij tropische vissen kan je wat van je eigen water erbij doen om zo de temperatuur nog constanter te maken, en ze aan het evt. temp. verschil te laten wennen. Het water van de aquariumzaak giet je niet in je eigen aquarium want dit brengt risico van ziektes met zich mee. Japanse koi mag ook japanse koi heten wanneer ze in Nederland worden gekweekt. Het gaat immers om de soort en niet om het geboorteland. Malawi/Tanganyika/Amerikaanse cichliden heten immers ook Malawi cichliden wanneer ze in Nederland worden gekweekt
even serieus... weet niemand hier dat een goudvis wel 30 cm kan worden! en ook zo lang hoort te leven??? het liefst water van 18 graden heeft en dus eigenlijk niet geschikt is voor binnen omdat het echte vijvervissen zijn of een heel (en dan bedoel ik rond de 2 meter) aquarium nodig heeft... Je koopt toch ook geen hond als je die niet kan uitlaten... waarom dan wel een vis als je daar geen geschikt verblijf voor hebt??? maja mensen zullen vissen wel te min vinden ofzo...
Dit klopt niet, want de vis wordt KOI genoemd. Dat is de soort. Afhankelijk waar hij geboren is is het een euro koi (europa), japanse koi, enz........ Er zijn helaas erg veel winkels die zelfgekweekte koi verkopen als japanse koi, maar het klopt niet. De japaners zijn zo veel strenger in het beoordelen van een vis. Alle vissen die in japan niet aan het ideaal voldoen worden weggewerkt. Hier in nederland worden kwalitatief (ja, het is heel erg, maar koi moet aan bepaalde voorwaarden voldoen) slechte koi gekweekt die het bij lange na niet halen bij de japaners. Daarin zit ook het prijsverschil. Een eurokoi koop je al voor 2,50 tot een euro of 60. De japanse koi koop je van 30 tot enkele duizenden euro's afhankelijk van de grote, kweker, zuiverheid enz..... (dan heb ik het wel over visjes vanaf een cm of 10, de kleinere japanse koi kun je ook wel voor 5 euro kopen.)
Vissies!! Erg leuk... Maar zoals sommige hier ook al zeggen, ga voor een aquariumpje.. Hoeft niet duur te zijn als je even goed kijkt op marktplaats.. Goudvissen zijn 1 van de grootste vervuilers die er zijn.. En hebben per vis al gemiddeld 40l water nodig. Mochten andere, makkelijk houdbare visjes ook een optie zijn, maak er dan een leuk klein gezelschapsbakkie van met bijv. guppies of platy's of andere kleine visjes. Vergat even verder te lezen Zie dat het gelukkig geen ronde kom is Goedzo.. Maar als je wat groter kan gaan, zou ik dat niet laten. Persoonlijk vind ik 12 liter voor meerdere goudvissen(zelfs voor 1 al) te weinig Maar goed...
Hier moet ik je zeker gelijk in geven. Dat is ook waarom goudvissen zo snel dood gaan. Heel veel mensen beweren dat de vis zich aanpast aan een kleinere ruimte. Op zich klopt dit, want de vis kan gewoonweg niet groeien, maar alles in de vis(organen enz.) groeien wel door en hierdoor kan de vis overlijden. Maar we hebben ze nu eenmaal als huisdieren genomen en het is ingeburgerd om ze in een bak binnen te doen terwijl ze idd eigenlijk buiten horen in een vijver. Maar dan moeten we ook geen honden, katten, vogels enz. meer houden. Ook die dieren houden we allemaal uit hun natuurlijke leefomgeving vandaan. Een hond hoort van nature ook de hele dag buiten en een kat ook. Vogels horen ook in een boom en tot nu toe heb ik nog nergens een vogelhouder gezien die een boom in zijn woonkamer heeft staan. (als iemand dat wel heeft zou ik graag een foto zien, lijkt me heel bijzonder.) Dus dan moeten we maar geen dieren meer gaan houden, dat is de beste oplossing.