een aanbouw, wat kost dat?

Discussion in 'De lounge' started by debozoe, Jan 18, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. debozoe

debozoe Bekend lid

Oct 12, 2008
    788
    0
    0
    Juf
    Hallo meiden,

Wij zitten er over te denken om een aanbouw aan de achterkant van ons huis te laten plaatsen. Niet meteen maar over een poosje.
    Nu ben ik enorm benieuwd wat dat gaat kosten en hoe je dit het beste kan bekostigen.
    Het zou gaan om een aanbouw van 1 tot 1,5 meter over de breedte (5meter) van de achterkant van ons huis. En dan openslaande deuren of een schuifdeur daarin.
    Nu hadden wij het idee om dit te bekostigen met het ophogen van onze hypotheek, indien dit mogelijk is. Ik denk dat zelf sparen hiervoor wel heel lang gaat duren.
    Maar ook geen idee wat het met je maandelijkse hypotheekkosten doet indien je deze bv met 20.000 euro ophoogt.
    Misschien zijn er meiden die zoiets onlangs hebben gedaan en mij kunnen vertellen waar ik aan moet denken?

Ik hoor het graag!

2. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

Aug 24, 2008
    3,708
    4
    38
    Heb zelf nooit een aanbouw laten bouwen en me dus ook niet verdiept in de kosten, maar mijn man heeft een eigen bedrijf in de bouw. Hij zegt altijd dat -puur gekeken naar de kosten- 1 meter uitbouwen in verhouding heel erg duur is. Omdat je de opstartkosten (apparatuur, huis openbreken en aanhelen etc) toch maakt. Daarom kun je beter meer dan dat aan laten bouwen, krijg je zelf gewoon meer waar voor je geld. Dus mits je tuin en de vergunningen het toelaten zou ik daar iig over gaan nadenken! Succes :)

3. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

Aug 24, 2008
    3,708
    4
    38
    Oh trouwens, wat die hypotheek betreft doen banken nu heel moeilijk. Die willen echt zekerheid, en geven daarom niet zomaar meer geld. Máár, het is wel de moeite van het proberen waard. Want door de crisis zitten heel veel aannemers krap in het werk en dat zie je terug in de -lagere- prijzen. De concurrentie is nu gewoon veel hoger en dat is fijn voor jouw portemonnee. Een kleine tip ;)

4. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

Oct 22, 2008
    2,082
    0
    0
    Zuid Holland
    Wij hebben er onlangs een aanbouw aangeplaatst van 3 meter lang en 3 meter breed.
    Omdat mijn man alles zelf heeft gedaan hadden wij alleen materiaalkosten, er was echter wel een calculatie gemaakt incl arbeidsloon. We zouden dan rond de 28.000 euro uitkomen. Zonder het arbeidsloon is het 10.000 euro geworden, scheelde enorm dus, maar ja niet iedereen heeft zo'n handige man als ik ;)

5. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

Oct 22, 2008
    2,082
    0
    0
    Zuid Holland
    Bij een hypotheek verhoging van 15.000 euro, zijn wij 60 euro pm extra kwijt.

6. Solana

Solana Bekend lid

Mar 11, 2010
    874
    0
    0
    NULL
    NULL
    Om het te laten doen, zal het ongeveer 30.000 euro kosten (Heb ik bij ons oude huis een keer uitgezocht). Maandlasten netto zijn niet zo veel extra, denk rond de 100 euro per maand.

7. debozoe

debozoe Bekend lid

Oct 12, 2008
    788
    0
    0
    Juf
    Ik wou dat ik ook zo'n handige man had, maar helaas..

Weet dat de banken nu moeilijker doen, maar sinds de aankoop van ons huis zijn onze inkomens best wel gestegen..
    100 euro per maand extra moet wel te doen zijn..

8. Vash

Vash Bekend lid

Nov 24, 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Bij ons heeft het bijna anderhalve ton gekost, maar wij hadden ook bijna vijftig vierkante meter extra erbij gekregen. Je moet idd eerst uitzoeken of je de hypotheek kan krijgen. En ik zou ook goed kijken naar of je het weer terug zou verdienen bij verkoop.

Een aannemer zoeken is ook een hele klus. Ik zou verschillende offertes opvragen. En gaan kijken naar huizen die de aannemer eerder gedaan heeft. Dan kan je bijvoorbeeld zien wat de kwaliteit van het stucwerk is wat ze afleveren etc. Dan kan je ook zeggen als je niet tevreden bent dat het er daar anders/beter uitzag en dat het over moet. Verder kan je met die mensen praten over hoe de werkverhouding was, of er klachten waren en hoe de aannemer die opgelost heeft. Er gaat altijd wel iets mis tijdens een verbouwing, het gaat erom hoe ze het weer oplossen.

Je moet ook altijd een boete zetten op het te laat opleveren. En niet al te laag zijn daarmee, anders interesseert het ze niet en zit je weken met een half open huis.

9. Manuk

Manuk Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    2,751
    62
    48
    Female
    Groningen
    Wij rekenen voor onze aanbouw van 2,5meter diep en nog 7mtr breed 15000 kwijt te zijn incl afwerking en vloer.
    Mijn man doet het dan zelf.. We trekken alleen een budget uit van 20000 euro voor onvoorziene kosten.
    Betreft hypotheek verhogen kan ik je niet helpen, wij sparen het zelf bij elkaar.
    Wij hebben overigens een corbo woning wat inhoud dat onze achtergevel volledig hout is, de aanbouw is dan ook grotendeels van hout aangezien steen echt niet lijkt.

10. Meara

Meara Niet meer actief

Je krijgt tegenwoordig een bouwdepot meer van de bank. Wij hebben mazzel gehad vorig jaar met een opbouw. Wij hebben 30.000 van de bank om daar mee te bouwen. Maar als ik het goed heb krijg je nu geen depot meer .

11. koala28

koala28 Niet meer actief

Dit is niet waar. De hypotheekverstrekker gaat kijken naar de waarde van je woning en uiteraard doet deze ook een inkomsten/lasten toets. Maximaal mag er nu verstrekt worden door de banken bij verbouwing 104% van de marktwaarde. De hypotheekverstrekker zal waarschijnlijk een taxatierapport vragen met daarin de marktwaarde voor en na verbouwing. De meeste banken houden aan dat het geld voor de verbouwing in een bouwdepot gaat en is het NHG dan moet het in een bouwdepot.
    Maar het is beter dat je een afspraak maakt met een hypotheekadviseur om te kijken wat er mogelijk is.

Wat betreft kosten van uitbouwen heb ik geen ervaring.

12. Meara

Meara Niet meer actief

Dit werd vorig jaar wel verteld. Je moet inderdaad een taxatie rapport laten opstellen.

13. koala28

koala28 Niet meer actief

Er wordt zoveel verteld over hypotheken maar heel veel is gewoon niet waar. Ook in de media is dit vaak het geval. Ik ervaar het dagelijks dat mensen denken dat er niets of weinig mogelijk is maar als ze dan op gesprek komen blijken er toch mogelijkheden.

Share This Page