Volgens mij moet je er vooral op letten dat er apparaten zijn waarbij er melk in de machine kan gaan zitten en dat schijnt niet hygienisch te zijn. Maar ik heb nooit begrepen hoe dat dan in de machine moet komen ... bij de freestyle kan dit in ieder geval niet, net als bij de huurkolven. Dus die kun je hergebruiken ... Wel eigen schelpen en aanverwanten kopen! Ik heb zelf een heel oud beestje die van mn zus is geweest (6 maanden BV). Ik geloof dat haar nicht m ook heeft gebruikt. Je kunt de zuigkracht laten testen bij thuiszorgwinkel en zelfs bij de prenatal. die was nog prima, dus ik doe het ook voor jochie er weer mee (voor Mirre heb ik 10 maanden gekolft, werkte 2 dagen per week)
Ik heb ook een tweedehands kolf (ook een dubbele van medela). Ik heb hem te leen van een kennis. Geen idee hoelang zij hem heeft gebruikt eigenlijk... Maar ik ben er erg tevreden over! Volgens mij moet dat prima kunnen hoor een tweede hands. Alles wat direct met de melk in aanraking komt is te reinigen, dus aan de hygiene zal het niet liggen.