steriliseren ( uitkoken) al lang niet meer..( al een maand of 3 niet meer) Na elke voeding "gewoon" afwassen met wat sop en goed naspoelen..( soms mee in vaatwasser, daarna goed omspoelen) Op t aanrecht op een keukendoek op de kop wegzetten..
Volgens de kraamhulp die wij hadden hoeft uitkoken/steriliseren tegenwoordig niet meer maar is meewassen in de vaatwasser voldoende mits je het uitgebreide programma draait (ivm watertemperatuur). Desondanks doe ik het evengoed nog elke 3 dagen ongeveer. Verder na elke voedig goed uitspoelen met heel heet water.
Officieël hoef je de flesjes niet meer uit te koken. Het idee hierachter is dat we tegenwoordig té steriel worden opgevoed. Ik zelf het er wel een goed gevoel bij om de flesjes uit te koken. Ik denk dat ze met genoeg bacterieën in aanraking komt en omdat ze nog zo klein is kook ik de flesjes 1 keer per dag uit. Dan doe ik eerst het flesje afwassen en dan uitkoken, daarna zet ik de fles in de koelkast. De rest van de dag spoel ik de fles alleen uit met water.
Ik sterileseer de flessen ook al niet meer, sinds Finn een maand of 3 was...Ik laat ze drogen op het aanrecht en zet ze daarna in de kast...
Wij wassen ze gewoon af, afspoelen en omgekeerd op een flessenrekje in de keuken. Steriliseren doe ik ongeveer 2 keer per week, of het dan uberhaupt zin heeft is natuurlijk een andere vraag. De spenen kook ik ook 2 maal per week uit. Vaak doe ik ook even een doekje in de sterilisator waarmee ik plastic speelgoed schoonmaak.
Uitkoken doe ik ook niet meer. Ik maak ze elke ochtend schoon met een sopje en spoel ze de rest van de dag om met heet water en daarna laat ik ze uitlekken op het flessenrekje.
We hebben tot 6 maanden de flessen en spenen (ook fopspenen) elke dag uitgekookt. Dit was overigens het advies van de kraamzorg. Sindsdien wassen de flesjes 1x per dag af met afwasmiddel, na elke voeding gewoon omspoelen met heet water. Spenen koken we nog steeds elke dag uit, maar dit is meer omdat de kids 's avonds pap krijgen uit de fles en deze daarna echt vet zijn. Wij bewaren de flesjes op een droogrekje in de keuken. In het zkh hebben ze ons trouwens verteld dat het beter is om de flesjes niet in dezelfde koelkast te bewaren als 'eigen' voedsel. Dus als je geen aparte koeling hebt voor de flesjes (wie wel?) is het zelfs beter om ze niet in de koeling te bewaren.
Hebben wij eerst een poos wel gedaan (in koeling bewaren) Nu bewaren wij ze inderdaad ook op een flessenrekje in de keuken. Wel zo makkelijk, overigens.
Ik heb twee flessen en gebruik 1 fles per dag waarna ik m de volgende dag uitkook. Hetzelfde geldt voor de speentjes. Iedere dag kook ik dus 1 flesje uit en 1 speen. De rest van de tijd spoel ik ze af met goed heet water en heel soms was ik ze in een sopje. Na het uitkoken laat ik het flesje drogen op een stuk keukenpapier en daarna zet ik m in de koelkast. Of dat echt zin heeft weet ik niet; het is meer gewoonte geworden en zo weet ik altijd waar ik het flesje kan vinden Geen vaatwasser hier, anders zou ik ze gewoon in de vaatwasser doen.
Ik kook de flessen 2x per week uit en ik was ze na iedere voeding af met heet water. Zet ze vervolgens gevuld met water in de koelkast. Poeder staat ook al klaar in een voedingstoren, stuk makkelijker .
Met 2 maanden kookte ik volgens mij helemaal niet meer uit. Gewoon geen tijd voor en geen zin in. Hier gingen de flesjes en de spenen gewoon mee door de vaatwasser. Ik bewaarde alles wel in de groente la van de koelkast, trouwens. Gewoon 1 lade alleen voor flesjes en kolfspullen en de la deed ik ook 1x per week mee door de vaatwasser. Flesjes op het aanrecht uit laten lekken, ben ik nooit zo'n voorstander van geweest, maar wij hebben zomers erg veel last van vliegen dus dat vond ik niet zo fris... Je moet maar zo nodig vlak bij een koeienstal willen wonen...