Vanaf wanneer op de fiets?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Pantoffelheldin, 19 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Mijn zoontje is nu 6 maanden.
    Hij zit al goed rechtop en zit in de kinderstoel met eetmomenten.
    Vanaf wanneer zou hij kleine stukjes mee mogen op de fiets ?
    Het kdv zit bijvoorbeeld op 5 minuutjes afstand.
    Het is bepaald geen klein ventje , 9.5 kilo en 71 cm.

2. LVtje

LVtje Fanatiek lid

20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Vanaf de 9 maanden.

Ze moeten goed zelfstandig kunnen zitten (en niet alleen in een eetstoel) en heeft er ook mee te maken dat het lijf sterk genoeg is om de "klappen" op de fiets op te vangen.

Nog even wachten met fietsen dus.

3. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Wanneer ze zelfstandig kunnen zitten (en dan bedoelen ze vanuit kruiphouding zelf gaan zitten), dat is rond de 9 maanden. Gaat er inderdaad om dat de rug sterk genoeg is.

4. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Ik zou ook nog enkele maanden wachten, het moet ook veilig zijn :)

5. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Er staat geen leeftijd voor.
    Als je kindje zelf vanuit lig in zit kan komen is het veilig genoeg om te fietsen.
    Eerder is echt te vroeg (info van fysio dochter) dat kan schade veroorzaken op latere leeftijd!!

6. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Alleen wat Eendje zegt, klopt. Die negen maanden is een gemiddelde en dus een slecht uitgangspunt, misschien kan jouw kindje pas bij elf maanden zelfstandig tot zit komen of al bij 7,5 maand.

7. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.913
    113
    Vrouw
    Dit zou ik ook doen, maar.... Mijn zoontje zat met 12 maanden al wel stevig (bij duwtjes ving hij zich zelf/corrigeerde hij zich), maar ging nog niet zelf zitten. Ik heb hem toen al wel mee op de fiets genomen. Volgens mij ging hij met 14 maanden zelf zitten.

8. Pantoffelheldin

Owkee duidelijk antwoord, dat word gewoon nog even wachten :)

9. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    hihi wachten duurt lang heh. ;)

Nog even geduld. :)

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Die 9 maanden is ook als richtlijn vanwege de bewegingen die het lichaam op moet kunnen vangen. Op de fiets krijg je, zeker zittend, hardere hobbels te voorduren dan in een wandelwagen. Dit moeten gewrichten en spieren wel kunnen opvangen.

Het advies bestaat dus uit 2 onderdelen;
    - minimaal 9 maanden en
    - zelfstandig tot zit kunnen komen en blijven zitten bij een zacht duwtje.

Dan mag je je kindje op de fiets meenemen voor een maximale duur als dat je kindje op dat moment zelfstandig (zonder enige ondersteuning) kan blijven zitten.

11. maantje85

maantje85 Fanatiek lid

9 feb 2010
    1.321
    3
    36
    NULL
    NULL
    Mijn dochter ging met 5,5 maanden zelf zitten vanuit liggen. Maar ik heb haar echt niet mee op de fiets genomen toen. Kind verzoop in het stoeltje:$:D nu is ze 9 maanden en gaat ze af en toe mee op de fiets kleine stukjes:p

Tis dus ook wel je eigen gevoel volgen vind ik. Maar het zelf gaan zitten is wel een redelijke richtlijn:) denk ik:p

12. Pantoffelheldin

Kracht komt mijn kleine hercules niet te kort whaha
    Hij kan rechtop zitten als ik hem neerzet.
    Rolt van rug naar buik en andersom , heeft alleen nog niet door dat hij dan kan gaan zitten.
    Als hij zich ergens aan kan optrekken om te gaan staan dan doet hij dit en loopt zelfs al stapjes als ik hem bij de handjes vast hou.
    ik wacht nog wel gewoon even af , wie weet snapt hij binnenkort wel hoe hij zelf moet gaan zitten ;):p

13. vd21

vd21 Niet meer actief

Hier met 7 maanden

14. tuc

tuc Niet meer actief

hier heb ik niks aan toe te voegen.

15. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Precies dit!

16. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    dit heb ik bij de oudste ook aangehouden.

de jongste, bijna 1, is een ander verhaal.
    kan prima zitten begint al te lopen en van alles maar op de fiets zie ik niet zitten.
    ze houd niet van vastgeknoopt te worden.
    kinderwagen vind ze op zich nog wel oke maar dan kan ze hangen..
    vast zetten in de kinderstoel is gillen gillen en nog meer gillen..
    als ik haar voetjes dan vast moet maken in een fietsstoeltje denk ik niet dat het gezellig fietsen word:)

17. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Die van mij is 6,5 maand en kan toch echt gewoon zelf vanuit lig rechtop gaan zitten. Denk dat de leeftijd minder belangrijk is dan de kracht in de spieren. Ik zou zelf mijn zoontje nog niet in een fietsstoel zetten, vind dat hij niet alleen moet kunnen gaan zitten maar dat zitten ook echt wel zelf een tijd moet kunnen uithouden (als in meer dan een paar minuten).

18. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Ik heb aangehouden dat hij goed zelf kan zitten. Dat was met 9 maanden. Nu is hij 10 maanden. Hij zit en blijft zitten als ik hem op zijn billen zet. Als hij in de box zit trekt hij zich op tot staan. En stapt wat langs de rand heen en weer.
    Op zijn buik tijgert hij de hele kamer door. Maar........zelf gaan zitten doet hij nog niet. Dus volgens de richtlijnen zou hij nog niet op de fiets mogen?:(:(

19. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik wil wel eens weten hoe het echt zit. Je hoort verschillende verhalen, ook van fysio's.

Mijn kinderen liepen al naast me in de winkel met 9 maanden, kan me niet voorstellen dat ze dan lichamelijk niet sterk genoeg waren om te fietsen?

Ik heb ze hier rond de 7/8 maanden meegenomen. Ze konden zelfstandig gaan zitten met 4/5 maanden dus ik vertrouwde het.

Ik weet niet of er een eenduidig antwoord bestaat.

20. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    #20 gitta, 21 sep 2016
    Laatst bewerkt: 21 sep 2016
    Dat is nieuw voor mij. Een paar maanden geleden heeft Veiligheid.nl volgens mij ook geantwoord op die vraag en naar mijn weten kwam die negen maanden daar niet in voor. Die negen maanden klinkt me ook zo arbitrair in de oren, eerlijk gezegd.

Edit: gevonden, een jaat geleden alweer:$
    http://www.zwangerschapspagina.nl/kind-op-pad/589297-fietsen-baby-helmpje-op-3.html

Deel Deze Pagina