Hoi allemaal, Ik vraag me af hoe lang het nodig is om een kruik 's-nachts in het bedje te leggen van onze kleine meid. Ze is nu 3 weken oud. Ik hoor graag van jullie.
Ik denk dat een aantal dingen daarbij van belang zijn: hoe warm is het kamertje, hoe goed kan je meisje zich op temperatuur houden en groeit ze goed? Wij waren met 3 weken aan het afbouwen, maar toen onze zoon geboren werd was het -15.. dus iets andere temperaturen dan nu We hadden eigenlijk aan het eind van de kraamweek al afgebouwd maar omdat onze man niet wilde groeien hebben we de kruikjes weer teruggelegd. Het kan dan namelijk zo zijn dat ze alle energie gebruiken om zich warm te houden en het groeien "vergeten". Als temp en groei van je meisje goed zijn zou ik het afbouwen, dus bedje wel voorverwarmen met een kruik maar weghalen als ze erin gaat. En dan na een paar dagen kruik helemaal weglaten.
Ons kindje is volgens mij even oud als het zoontje van Jessie80, want in de kraamweek hadden wij ook temperaturen van -15.. Wij hebben enkel de eerste 4-5 dagen een warme kruik gebruikt (daarna nog wel een niet verwarmde, maar dat was voor het evenwicht, omdat ze in een schommelwieg slaapt..) Ze hield namelijk keurig haar temp op peil, en groeide 120-200g per dag We hielden die week wel de kamertemperatuur op 19,5 's nachts, de week erna op 19, en zo afgebouwd. Nu zit ze al een hele tijd op eenomgevings- nachttemperatuur van 17,5 graden..
Hier ook begonnen met afbouwen na de kraamweek, maar ze bleek ook niet zo hard te groeien. Dus nog 1-1,5 week langer gebruikt.
Hier heel lang een kruik in bedje om voor te verwarmen en voor de nacht. Tot 3 maanden zeker wel denk ik. Nu gaat hij alle slaapjes wakker in bed dus hoeft het voorverwarmen niet meer. Wel de stalen kruik vervangen voor een waterzak want vond ik iets makkelijker..
Officieel mag de kruik alleen in de kraamweek in het bedje blijven. Daarna kun je zolang je wilt het bedje nog voorverwarmen. Als je dan de kruik in een handdoek wikkelt, kun je m tijdens de nachtvoeding weer in liggen en is het bedje weer lekker warm.
Tijdens de eerste paar dagen heeft de kruik in haar bed gelegen, ze hield zichzelf als snel op temperatuur. Zij kon echter moeilijk zichzelf in slaap krijgen dus om te proberen hebben we wel het bedje nog een tijd voorverwarmd om zo te voorkomen dat ze van een warme papa of mama in een koud bed wordt gelegd. Dit hielp enigsinds
hier eigenlijk meteen al niet.. zijn temp schoot omhoog zodra er een kruik in bed kwam.. mutsje was ook al heel snel af trouwens hier...
Bij M vrij lang voorverwarmd, maar was toen erg koud (december), bij T een paar dagen, bij S idem (1 of 2 dagen zelfs).
hmm, toen ons manneke net na de kraamweek ineens temperaturen kreeg van idd -15...had hij die 2 kruiken en hervullen snachts echt wel nodig! Maar toen het weer wat warmer werd zo rond zijn 4e week zijn we weer gaan afbouwen...van niet vullen snachts naar 1 kruik naar een lauwe kruik en helemaal geen meer...met 5 weken was hij er echt vanaf! Maar bij ons meisje was het helemaal niet koud eind maart.....die was met 1 week al van de kruiken af.... Hield zichzelf wel heel goed warm, en groeide goed enz.... jochie die had meer warmte nodig anders teveel energie aan zijn temp hoog houden. hij had wel vaak temperaturen onder de 36 graden..dus had daar wel moeite mee ook...