enkele vragen rondom het eten (14 maanden)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sandana, 27 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hallo allemaal!

Ik heb enkele vragen rondom het eten... hoe hebben jullie dit aangepakt en hoe werkte het?

1. De dame heeft de neiging om bij brood eten het vlees/de kaas ertussen uit te eten en het brood op de grond te gooien.
    Kan ik beter niet reageren, brood oprapen en weer voor haar neerleggen?
    Of moet ik haar corrigeren en als ze het een tweede keer doet haar geen eten meer geven? Lijkt mij niet de voorkeur aangezien eten iets positiefs moet blijven en tot nu toe is eten iets dat ze erg graag doet. Wil ik graag zo houden natuurlijk.
    Als ik tegen haar zeg dat ze het niet op de grond mag gooien heeft ze wel duidelijk in de gaten wat ik bedoel. Ze kan namelijk ook doen alsof, mij aankijken en het dan snel in haar mond stoppen. Waarna ik aangeef dat dat goed is, dat dat was wat ik bedoelde.

2. Ik wil haar leren hoe ze brood van een bord kan eten, ze pakt het namelijk al een tijdje zelf en stopt het in haar mond (we leggen steeds een stukje of soms twee op haar tafelblad). Echter bij teveel stukjes dan gooit ze het op de grond omdat ze haar mond nog vol heeft.
    Ik neem zelf aan dat ik het beter over een tijd weer kan proberen? Of blijf ik er dan tegenaan lopen?

3. Verder geeft ze duidelijk aan dat ze zelf wil leren eten met een lepel. Ze gaat zelf door het eten met de lepel en wordt boos als ik haar help. Nu pakt ze zelf de lepel al niet handig vast, helemaal aan de achterste zijde en dan eerder tussen duim en wijsvinger.
    Ik wil zelf de lepel vastpakken zoals zij dat het beste kan doen, zodat ze dat af kan kijken van ons, is dat handig?
    Ik heb al twee speciale bordjes met opstaande, holle rand om makkelijk in te scheppen.
    Hebben jullie tips qua eten waar je het beste mee kunt beginnen? Ik neem aan iets dat lekker aan de lepel blijft plakken. Pap? Stamppot? Andere ideeën?

groetjes!

2. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.121
    1.824
    113
    1 Smeerbare dingen op brood doen kan ze ook niet meer beleg er af halen.
    (hier pindakaas wel eerst een puntje geprobeerd. appelstroop smeerkaas etc.
    2 bord niet te vol misschien 5 stukjes of een halve boterham.
    En steeds een beetje meer en als ze gaat gooien weer terug naar af en weer op bouwen.
    3 eerst zelf geven en als er een bodem in zit geven dan heeft ze voldoende op en kan ze oefenen.

Stukjes dat op de grond valt laten liggen tot ze klaar is en niet meer geven misschien ziet ze het al spelen??
    Want anders gaat ze misschienwel dingen eten van straat

3. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    1 om die reden hier alleen smeerbaar beleg. Komt vanzelf wel weer de kaas en worst
    2. Hier altijd met brood twee borden met die leeftijd. Een brood op het ene bord en een paar stukjes op het andere.
    Hier deed hij zelf prikken met 11 maand
    3 hier twee lepels. Eentje voor meneer om het zelf te doen. Eentje voor ons om te helpen en hapjes tussen door te geven. Wat ook hielp wad een hapje op de lepel klaar leggen en dan zelf laten eten. Lepel wisselen door een nieuwe hap klaar te leggen

4. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    Wij gebruiken om deze reden ook 2 lepels. Ik heb van prenatal korte dikke, heezik handig vast kan pakken. En bordjes van ikea zijn ideaal, zit ook een rand aan!
    En ik zou es niet te veel over zeggen, idd na een paar stukjes of aan het einde oprapen en evt op nieuw aanbieden.
    En idd voorlopig nog smeer beleg!

Deel Deze Pagina