Ik geef vanaf de geboorte flesvoeding. vanaf dag 5 kwam de stuwing. Dag en nacht strakke beha gedragen en zoogcompressen in gehad. Geen lekkende borsten gehad tot nu toe. Ik zit nu op dag 9/10 na de bevalling en nog altijd last van stuwing. is dit normaal?? Het lijkt iets minder te worden, maar met name de onderkant is nog steeds erg gestuwd, pijnlijk, hard. Ik dacht dat het doorgaans met een dag of 3 weg zou zijn? Kan me dit van mn eerste zwangerschap/ kraamtijd niet meer herinneren...
Ik had er maar een dag of 2 last van. Misschien heeft het geholpen dat ik in het begin had gekolfd, maar zo lang heeft het niet geduurd. Mss even aan je vk of kraamzorg vragen? Het is niet bepaald een prettig gevoel.
Bij mij kwam het op dag 4 opzetten. Toen was het twee dagen heftig en de derde dag werd het langzaam minder. Dus niet zo lang als jij er nu last van hebt hoor! Ik zou het idd even navragen..Sterkte!
Ik ben nu 2 weken verder en kan nu pas echt zeggen dat het weg is. De ene kraamhulp zei dat ik er niet eens mee onder het warme water mocht met douchen, de ander zei dat dat wel mocht en dat ik de pijnlijke plekken wel weg kon masseren. Optie 2 is uiteindelijk het best bevallen, je stimuleert er niks mee.
ALs je nog steeds harde plekken hebt dan ishet beter om je borsten helemaal leeg te maken, om een borstontsteking te voorkomen. Gewoon eerst warme washand op de harde plekken en dan kolf of kind er op. Als je de borsten één keer helemaal leeg kolft dan stimuleer je daarmee niet de melkproductie, maar je voelt je wel een stuk opgeluchter. Die melk kun je natuurlijk gewoon aan je kind geven i.p.v. een kunstvoeding. Zit zo vol antistoffen dat je je kind met die melk van één keer meteen een paar weken extra bescherming geeft.
Bij mij begon de stuwing op dag 4 en heeft ook vrij lang geduurd. Geloof dat het op dag 11 pas weg begon te trekken. Mijn kraamverzorgende gaf wel aan dat ik het inderdaad goed in de gaten moest houden en eventueel 1malig leeg zou moeten kolven om ontsteking te voorkomen. Ik zag daar enorm tegenop, wilde dat liever niet en heb het risico genomen. Gelukkig geen ontsteking gehad maar volgens mij moet je er wel echt mee oppassen.
Ja, vroeg me idd al een beetje af wanneer het "te lang" zou duren en je kans hebt op een borstontsteking. Het is ook alleen pijnlijk als je er tegenaan duwt, anders niet en heb verder geen koorts. ik merk wel dat ik de ergste dagen achter de rug heb. Ik voel idd niks voor afkolven dus ik kijk het nog maar aan. Over masseren onder de douche hoor ik heel tegenstrijdige verhalen. de een zegt: absoluut zo min mogelijk aankomen, dit heb ik bij mn eerste kind ook zo gedaan en tot nu toe nu dus weer. De ander zegt: beetje masseren kan geen kwaad, je stimuleert er niks mee... Nou, als daardoor die harde plekken weggaan...en daarmee de kans op een borstontsteking..??
na beide zw. heb ik een strakke microfiber bh aangedaan ((sport)bh zonder beugel kan ook) maandverband in 2en knippen, natmaken, in een boterhamzakje doen en in de vriezer leggen... als ze bevroren zijn in je bh doen met een hydrofielwashandje tussen je borst en het zakje.... onder de douche de bh aanhouden en pas bij het afdrogen uitdoen en meteen na het afdrogen een nieuwe strakke aandoen... over het masseren hebben ze mij niets verteld.... na 3 dagen van krampen was ik overal vanaf!! sterkte!!!
Doe ik allemaal al!! Die koude compressen heb ik maar 1 keer gebruikt... ik heb er niet echt pijn aan, behalve snachts als ik op mn zij wil slapen. Helpt de kou ook tegen die harde plekken??
dat weet ik niet... zou je even moeten proberen... bij mij was de hele borst keihard en ik vond het erg ontspannend werken... owja ik had ook heel erg dat het vel tussen mijn borsten onder spanning stond (de huid was ongeveer 2 cm naar voren getrokken als ik naar beneden keek..) snap je?
Koolbladeren in je bh (blad eraf halen en nerven knaken of inkerven) of kwark (ziet er stom uit ja ik weet het) helpt ook om het pijnlijke er vanaf te halen. Verder er zo min mogelijk aan komen en zeker niet kijken of je nog melk erin hebt want dit stimuleerd. Kolven zou ik niet doen. Mocht je er echt nog veel last van hebben zou je je vk om een receptje voor Dostinex kunnen vragen. Meteen na de bevalling moet je er een hele van innemen. Nu moet je het dan doen met steeds een halve. Sommige vk's geven hem nu niet meer. Ook kunnen er bijwerkingen aan zitten.
Die bijwerkingen schijnen niet mis te zijn heb ik eens gelezen! Dus dan maar op de tanden bijten... Moet zeggen dat t sinds vandaag echt duidelijk minder wordt! Denk dat ik er met een dag of 2 echt wel vanaf ben. Kon vannacht ook weer op mn zij liggen dus mn zorgen zijn een stuk minder!
Ook ik geef flesvoeding vanaf de geboorte. Ik heb stuwing gekregen 3 dagen na de bevalling, eerst was er niets aan de hand en de dag erop werd ik wakker met een setje keiharde Pamela Andersons Het heeft 5 dagen geduurd, toen begonnen ze flink te lekken, daarna 2 dagen gevoelig maar niet meer keihard en nu voelen ze weer zo goed als normaal. Ze lekken nog wel een beetje als ik mijn bh uitdoe maar ik gebruik zoogkompressen die ik nu 's nachts met tape vastplak op mijn borsten Ik kreeg namelijk hartstikke rugpijn van slapen met een bh aan dus ben ermee gestopt zodra mijn borsten niet meer hard waren. Ik heb een strakke sportbh gedragen en ben overal netjes afgebleven. Zowel de verloskundige als het ziekenhuis adviseerden zakjes appelstroop in te vriezen als kompres als ik pijn had, omdat dat kneedbaar blijft. Ik heb het niet gedaan want als ik er afbleef dan deed het ook niet echt pijn.
Hee onze kindjes zijn exact even oud! Hier nog geen lekkende borsten, bij mn eerste wel! Ik draag nog steeds dag en nacht ene strakke sportbeha. Heb wel het idee dat t werkt. Bij mij zitten er onderin nog wat harde plekken, maar ik blijf er af en de pijnlijk is het haast niet meer. Het lijkt dus echt wel af te zakken nu. Ik vind wel dat t lang heeft geduurd, zeker wel een dag of 6 nu!
Hier ook flinke stuwing gehad die begon 2 dagen na de bevalling en toch wel een week heeft aangehouden. Ik dacht ook van gaat het nog wel weg, want bij mijn eerste had ik er geloof ik minder lang last van.
Nou, bij mij is het weg! ( klopt af...) Ik draag nog wel zoogcompressen, ik weet namelijk niet of het nog kan komen?? Maar het harde is eraf! Vannacht nog wel met ene beha geslapen maar dat ga ik aankomende nacht niet meer doen. Het heeft hier zeker langer geduurd dan bij de eerste, denk zo'n week ongeveer!
toen ik (versneld) de bv afbouwde, heb ik 2 weken met tieten als kanonnen rondgelopen. het deed al zeer als je er naar keek. Ik masseerde ze telkens onder de douche. Dat hielp wel even.