Yvonne, ik kan me dr helemaal in vinden gezien mijn ervaring en gevoel..en zoals je ook leest in mijn post.. Ik ken het artikel wat je hebt gepost, omdat ik gewoon niet geloof in laten huilen had ik ook maar ff google ingeschakeld, lol.. Vond het wel grappig te zien c.q. te lezen dat mijn eerdere post eigenlijk dezelfde lading dekt min of meer... Ik hoef het ook niet beter te weten, ik handel gewoon volledig uit mijn gevoel en vind het dwars tegen mijn gevoel ingaan om mijn kind te laten huilen. Geen 5 minuten, geen 10 en al zeker geen halfuur.. daar zou ik nou helemaal gek van worden...en gestressed..no way dus.. Nee hoor, ik pak mijn kind op als hij huilt of ik laat hem weten dat ik er ben.. Thygo is altijd bij mij in de buurt, ik ben zijn 'lifeline' en hij heeft 9 maanden onder mijn hart geleefd.. De eerste 9 maanden zijn zo ontzettend belangrijk in de ontwikkeling van een kindje, de ontwikkeling van een basaal gevoel van veiligheid en geborgenheid en daar past, mijnsinziens, laten huilen niet bij.. Wie daar wel voor kiest moet dat zelf weten, is niet mijn probleem of oordeel.. Ik doe het niet en dat is me al Vier kids goed bevallen..
Ik ben het er ook mee eens dat je een baby geen uur moet laten huilen. Ik laat Nils soms wel even huilen (en hoe lang verschilt van hoe het klinkt en hoe moe ik denk dat hij is) en soms wieg ik hem in slaap. Ik vraag me wel af hoe jullie (diegene die baby nooit laten huilen) je baby laten slapen. Laat je hem in je armen in slaap vallen en leg je hem dan in zijn bedje? Draag je hem de hele dag op je arm of in een draagdoek? Hoe doen jullie het wel?
Soms slaapt Jarissa bij mij is. Na de eerste fles b.v. Die krijgt ze nu nog (morgen voor het laatst omdat ik maandag ga werken) bij ons op bed. Dan kijken we samen even tv, knuffelen wat en dan kruipt ze heel lekker tegen mij aan. Zo valt ze dan in slaap. Als ik zelf nog wil slapen, leg ik haar dan in bed. Soms wordt ze half wakker maar dan slaapt ze in haar eigen bed zo verder. Overdag leg ik haar, als ze moe wordt, meestal wakker in de wagen. Soms slaapt ze op schoot in. 's Avonds komt ze even lekker bij me op de bank liggen. Ik heb haar net op bed gelegd. Ze heeft ongeveer een uur bij mij op de bank geslapen. Bij het naar bed brengen werd ze even wakker dus ze ging wakker haar bed in en slaapt dan zelf weer verder. Helemaal nul huilen.
Nou dan ben ik wel eens benieuwd naar jullie tips/advies voor deze: Lisa heeft dit ritme al vanaf de eerste week. Overdag is ze onder een hoedje te vangen, ze eet, krijgt een schone luier dan word er of wat gespeeld of een wasje. En dan wil ze overdag eigenlijk gelijk weer slapen. Zodra het 19.00 is geweest word ze jengelig en ongedurig. Wanneer het dan tijd is voor de laatste voeding ( 23.00 ) en ze gaat dan naar bed dan slaapt ze altijd direct. En sinds een week slaapt ze dan de nacht door ( 6.00 of 7.00 ) De hele dag een tevreden en blije baby alleen tussen 19.00 en 23.00 is het altijd jengelen. We hebben al geprobeerd om haar dan op te houden, maar ook beneden bij ons of in de box is het niet anders. Uiteindelijk valt ze in dr bedje wel in slaap hoor, alleen duurt dat soms wel een uur. Wat zouden jullie in deze doen?
Angela27.. Ik zou haar toch bij me houden..Waarom zou je dat niet doen? Als het voor het jengelen niet uitmaakt, is ze bij jullie in de buurt altijd nog veiliger (vooral voor háár gevoel) dan boven alleen in bed.. Mijn ervaring met mijn zoon is dat uiteindelijk bleek, dat hij voedingsmiddelen allergie had (van voedingsmiddelen die hij via mij binnenkreeg).. juist in de avond waren zijn moeilijke uurtjes.. Godzijdank heb ik hem niet in die voor hem moeilijke uurtjes alleen in zijn bed laten liggen huilen... zoals toch door het cb aangeraden werd (hij was toen 10 weken) Ik tutte niet de hele tijd met hem om, maar hij hij was gewoon in mijn buurt.. dus in de draagdoek en als dat ècht even niet ging, in de wieg beneden...(waar wij dan steeds even heenliepen om hem bijvoorbeeld zijn speentje te geven) Het gaat er mij, zoals Bumbaloe ook al schrijft niet om, dat een kind nooit mag huilen/jengelen.. maar alleen laten en láten huilen.. nee... ik persoonlijk vind dat iedere ouder/verzorger die dát doet juist tegen zijn moedergevoel in gaat.. en ik denk dat het moedergevoel er niet voor niets is!
Wij hielden onze kinderen dan ook gewoon beneden. Het komt vaak voor dat jonge babies rond die tijd jengelig zijn. De oudste lag vaak bij mijn man op de bank dan de jongste gaf de voorkeur om die uurtjes te clusteren (vaak kort drinken aan de borst). Mijn ervaring is dat het rond de 10 -12 weken over was.
MmissMac1973, ik had het niet mooier kunnen zeggen Victoria; de jongste heeft veel in de draagdoek gezeten/gelegen. De oudste nooit, die kon ik in een omdalg doek gewikkeld gewoon naast me op de bank leggen en dan sliep ze. Toen ze alle 2 tussen de 10 a 12 weken oud waren gingen ze zonder huilen boven in hun eigen wiegje en sliepen ze daar fijn. Maar het feit dat ik ze niet laat huilen heeft toch niks te maken met de wijze waarop ik ze laat slapen? Ik bedoel het een sluit het ander toch niet uit? Groetjes Yvonne mv 2 meisjes
En toch vind ik het erg jammer dat jullie zo generaliseren. Omdat jullie kindjes baat hebben gehad bij die aanpak van het 'altijd bij je houden' betekent toch niet dat dat voor alle kindjes zo geldt? Sommige kindjes hebben het ook gewoon nodig om eventjes te huilen voor ze in slaap vallen. Yasmine zal bv niet in slaap vallen op schoot, ook al is ze moe. Dan kan ze beter even 5 minuutjes huilen in bed dan dat ze uren wakker is doordat ze bij ons is maar wel heel moe. Als ze te lang blijft huilen gaat ze ook zeker haar bedje weer uit. Ik vind het alleen zo ontzettend naar dat jullie zo oordelen, bah. Heb nog geen enkele moeder hier gelezen die commentaar heeft op moeder die hun kindjes wel te pas en onpas met zich meezeulen... terwijl dat in sommige gevallen ook echt niet goed is. Beetje meer begrip hebben voor de aanpak van anderen?
@angela27: mijn dochter slaapt ook heel braaf de hele dag door, soms wel 3-4uur achter elkaar. Maar rond 18 uur of zo begint het huilen. Ene keer kramjes, andere keer gewoon weer trek. Ik ben van 18 uur t/m 22 uur wel 4-5 keer aan het voeden. Ze wilt dan heel kort aan de borst. Ze valt dan ff in slaap maar zodra we haar neerleggen, begint ze weer te huilen. Ik ben van plan om een draagdoek te kopen want ze blijft maar huilen en ik laat haar 5-10 minuten huilen maar daarna pak ik haar weer op. Maar rond 22.30-23 uur valt ze in slaap tot soms 2-3 uur in de nacht. Hoelang duurt het dagelijks clusteren in de avond? Hebben jullie misschien een idee?
Bumbaloe: de reden dat ik vroeg naar hoe je je kindje laat slapen, is omdat Nils alleen huilt als ik hem in zijn wiegje leg om te gaan slapen (verder huilt hij nooit). Ik herken wat Caitlin zegt dat het bij Nils ook niet altijd lukt om in mijn armen in slaap te vallen en wel om hem dan in zijn wieg te leggen en even te laten huilen. Huilt hij te lang dan haal ik hem er uit, maar vaak duurt het maar een paar minuutjes en dan slaapt hij. Ik sta altijd open voor nieuwe ideeen om hem te laten slapen. Ik merk namelijk dan dat hij moe is, maar hij heeft dan moeite om de slaap te vatten en ik worstel soms dan met mezelf om hem even te laten huilen of toch er uit te pakken. En ik kan ook niet zeggen dat het ene beter werkt dan het andere. Want zoals gezegd de ene keer valt hij niet in slaap in mijn armen en werkt even huilen, maar een andere keer huilt hij wat langer, haal ik hem eruit en valt hij in slaap in mijn armen. Het blijft zoeken wat het beste werkt, dus ik sta altijd open voor suggesties.
hahaha, ik had geen idee wat clusteren was...lol.. Maar dat gejengel hebben we hier ook regelmatig s'avonds tot een uurtje of 22.00.. En daarna valt Thygo meestal op mijn buik in slaap, meestal heeft hij wat krampjes s'avonds.. We hebben het gehad bij alle kinderen, behalve de oudste; die sliep vanaf dag 1 door en maakte ik wakker voor een late voeding..Met de andere 3 hebben we het wel gehad en mijn ervaring is dat het vanzelf ophoudt.. en ze gewoon gaan slapen tot de laatste voeding en op een gegeven moment overdag langer wakker zijn.. Overdag is Thygo altijd bij mij in de buurt en slaapt hij afwisselend in de box of in de kar, net afhankelijk van wanneer ik de deur uit moet.. Ik kan hem gerust wakker in de box leggen, op zijn buikje en hij slaapt zelf gewoon in.. S'avonds valt hij vaak aan de borst in slaap om vervolgens wakker te worden wanneer ik hem wegleg.. Hij drinkt dan ook idd vaak even aan de borst, dit zal dan wel het clusteren zijn, neem ik aan.. Hij wil dan gewoon bij me in de buurt zijn, weten dat ik er ben, me voelen en mijn hartslag (of die van papa) horen denk ik.. nou ik vind het prima..tenslotte zijn ze maar zó ontzettend kort zó klein en afhankelijk, geniet er gewoon lekker van want het levert je een band op met je kind waar hij/zij de rest van zijn haar leven profiteert en jij het genot van hebt. Laat je kind lekker bij je zijn, daarom ben je z'n moeder, daarom herkent een kind jouw stem ook het eerste, daarom wordt hij/zij ook rustig van je hartslag, hij/zij heeft jouw nodig om te groeien; ontwikkeling vindt plaats in relaties, niet in afzondering.. Het is je moedergevoel niet alleen, het is je moederinstinct, net zoals dat je baby instinct matig handelt en dat veranderd heel snel als ze groter worden en komt nooit meer terug! Dat is waarom men vaak zegt; als ze nog zo klein zijn, zijn ze nog helemaal van jouw.. zodra ze groter worden en meer besef hebben verdwijnt dat instinctmatig gedrag van je kindje en komt het niet meer terug.. Geniet er dus lekker van, houd je kind gewoon lekker in de buurt als het huilt en wentel jezelf lekker in jouw instinctief gedrag.. Want ik geloof niet dat er ook maar één moeder is van wie haar tenen niet krom gaan staan als haar kind huilt..! Al kies je ervoor om je kind, om wat voor reden ook, te laten huilen... Bedenk jezelf eens; waarom denk je dat je tenen krom gaan staan als hij/zij huilt? Wie heeft daar wel eens over nagedacht? Het is die snaar die jouw onlosmakelijk verbindt met je kind, nu nog..straks als hij/zij iets groter is krijgt hij/zij het besef dat hij/zij niet aan jouw vast zit, dat hij/zij een zelf heeft...en dan wordt de relatie tussen jouw en je kind al anders, want hij/zij gaat op onderzoek uit... Anyway, ik vind het een hele byzondere periode, ja af en toe is het wel eens lastig en vermoeiend, maar het is een tijd die je nooit weer terug krijgt.. Het is van voorbij gaande aard maar is wel ontzettend belangrijk... Het vormt je kind in beginsel, zijn basis ontwikkeling..en die ontwikkeling is wellicht één van de belangrijkste in zijn/haar leven..en jij als moeder hebt daar een aandeel in.. mooier kan het toch niet? Is toch prachtig hoe de natuur het bedoeld heeft met moeder en kind? Vind ik tenminste hoor..ik vind het wonderbaarlijk en ik geniet daarvan.. xxHilde
Mijn tenen gaan niet krom staan als mijn dochter huilt hoor, tenminste dat ligt eraan op welke manier ze huilt, dat is het mooie van al die verschillende huiltjes, ik weet precies wanneer ik wel en wanneer ik niet naar haar toe moet gaan. Mijn moedergevoel/instinct zegt me dat ik niet bij ieder huiltje bij haar bedje moet gaan staan en dat werkt prima voor ons, daar kan geen onderzoek tegen op.
Caithlin79 Jij zegt dat de moeders die tegen huilen zijn zo verodelend zijn. Maar in de berichtjes van de moeders die wel voor laten huilen zijn kan ik het zelfde lezen over de andere partij of iig wat het voor kinderen zullen worden die maar bij ieder kikje worden opgepakt. Zoals ik eerder al heb aangegeven, ik hoef hgeen gelijk, ik weet voor mezelf dat ik de goede keuze heb gemaakt en als jij 100% zeker wist dat jij de goede keuze maakt door wel te laten huilen zou je ook geen aanstoot hoevennemen aan bijvoorbeeld mijn woorden. Iedereen die voor het laten huilen van kinderen is zegt altijd dat sommige kinderen dat gewoon nodig hebben, het zal je niet verbazen dat ik daar niet in geloof. Ik heb al eerder gezegd, probeer het eens zonder te laten huilen en je zult zien dat het vanzelf beter gaat gewoon doordat het kind vertrouwen krijgt. En ik herken ook de verschillende huiltjes, maar dat maakt voor mij weinig verschil. Huilen is huilen. Eerder schreef je in een reactie ergens op dat je je het mensen wel eens zou willen zien doen met een 2-ling. Ik "ken" een moeder die 5 kinderen heeft waarvan 2 2lingen en ook zij heeft haar kinderen nooit alleen laten huilen. Het kan dus gewoon. Ik denk alleen dat het laten huilen in onze maatschappij dusdanig geaccepteerd is dat een tegengeluid op veel weerstand stuit. Maar ook ik kan me net al smissmac1973 niet voorstellen dat het een moeder niks doet als haar babie zich boven alleen in slaap ligt te huilen. En het is jammer dat zoveel moeders "onder hem mom van hij heeft dat nodig" of onder invloed van anderen (omgeving, cb) over dat gevoel heen stappen. Groetjes Yvonne mv 2 meisjes
Ok ik vind laten huilen ook moeilijk maar wat doen jullie dan tijdens de huilUREN gewoon de hele tijd optillen? Mijn meissie moet soms de hele avond wel jengelen of huilen als ze alleen op bed gelegd wordt. Wij pakken haar nu op of in de draagdoek, maar doen jullie dat dan ook de hele avond?
Ik wel ja. Als ik iets moet gaat de baby in de draagdoek. En na de avond drukte (eten evnt ouder kind op bed) ging ik lekker zite met de jongste en zoals ik als eerder zei, dan ging ze clusteren. Dus legde ik haar aan en dan wisselde ze de hele avond van borst. Tussendoor sliep ze dan ff op schoot en hup dan weer drinken. Normaal gedrag voor een jonge baby. Rond de tijd dat ze 3 maanden oud zijn veranderd dat vanzelf. Wat ik verder ook deed was zorgen dat ik het in de avondspits rustiger had door bijv 's middags als de kinderen sliepen al voorbereidingen voor het avond eten te doen. Dan ben je er op de moeilijke uurtjes minder tijd mee kwijt. groetjes Yvonne mv 2 meisjes
Ja je hoort overal dat baby's gemiddeld 3 uur per dag huilen. En dat ze huilen om de prikkels van de dag te verwerken en dat zon huiluurtje best goed is, baby'tjes onstressen dan. Wat doen jullie daar dan mee?
Bumbaloe, nu doe je het weer. Je vergelijkt alle baby's met je eigen kinderen die misschien wél baat hebben gehad bij het direct oppakken. Maar nogmaals, niet alle baby's hebben daar baat bij. Verder las ik ook nog ergens dat dat bij 'tegenwoordig' hoort omdat iedereen het zo druk heeft met carriere enzo. Maar grappig genoeg is het 'laat maar ff huilen, goed voor de longetjes' iets wat eerder veel meer vanzelfsprekend was. (daar geloof ik btw niet in, dat het goed zou zijn voor de longetjes maar goed)
Ja... Hoewel ik geen draagdoek heb.. lol.. Ja als mijn kleine ventje huilt of jengelt is hij lekker bij mij of bij mijn man.. Op onze buik, schoot of arm.. Hij is dan een stuk rustiger, zelfs als hij nog wel huilt.. En hij valt dan weg, en opent doodleuk één oog om te 'checken' of we dr nog wel zijn.. Op een gegeven moment leg ik hem in de box of in de wagen en als hij wakker wordt of weer gaat huilen, dan laat ik hem weten dat ik er ben. Meestal wordt hij dan alweer stil en is het niet zo, dan pak ik hem weer op en wordt hij weer rustiger.. Hij is graag bij ons, en wij zijn graag bij hem.. Zowel mijn man en ik hebben daar hetzelfde idee over. Er komt vanzelf een tijd dat ie gewoon om 7 uur naar zijn bed gaat en s'morgens er weer zelf uitkomt. En als ik dit voor mijn kleine ventje kan doen, dan doe ik dat graag en met alle liefde..Bovendien voel ik mezelf een stuk rustiger dan wanneer ik hem weg zou leggen enz enz. En ik kan je verzekeren, de kleine man is vandaag 6 weken en het is een heerlijk tevreden kereltje die zeker nog geen 3 uur op een dag volmaakt met huilen (!, baby's mogen 3 uur per dag huilen als ze nog geen 3 maanden zijn!) Ik kan hem overal mee naar toe nemen, gisteren hebben een High Tea gehad in het Des Indes Hotel, géén enkel probleem...
Ohja.. en ook ik herken alle soorten en maten huiltjes, maar ook hier geldt; huilen is en blijft huilen..