Hier gaat hij ook zeker 2 uur op. Meestal 2,5 uur. Maar dan kook in een stuk rookspek mee dan moet natuurlijk wel gaar zijn
En dat is dus ook mijn probleem! Op een of andere manier proef je bij mij altijd nog de harde randjes van de boerenkool! Ook al kook ik het een half uur....... Ik vind de boerenkool stamppot van mn moeder heerlijk, maar die lukt bij mij nooit zo!
Hier doe ik de aardappels in een pan met flink water. Als de aardappels koken gaat de boerenkool erop (verse boerenkool uit zo grote zak) en als de aardappels dan gaar zijn is de boerenkool ook gaar. Wel komt me boerenkool (vers gekocht) uit de diepvries dus denk zo +- 15/20 minuutjes en is het altijd gaar
Ik kook het meestal drie kwartier tot een uur. Moet wel lekker gaar zijn. Als de boerenkool een kwartiertje opstaat zet ik de aardappels op.
Wij koken het ook 20-30 min bovenop de aardappels (Gerekend vanaf het moment dat het water dus echt kookt.) Het lekkerste is om de rookworst er bovenop te leggen. Ik lag laatst trouwens de tip om een bouillonblokje in het kookwater te doen. Dat hebben we nog niet geprobeerd, maar lijkt me ook wel lekker. Volgens mij heb je dan ook geen jus meer nodig. (eventueel na het stampen alleen wat kookvocht terug doen, als het droog is.)
Tegelijk met de aardappels, dus zo'n 20-30 minuten. Hier is het altijd gaar. Heb je dan wel genoeg water in de pan of voldoende stoom? Jakkes, drie uren koken?! Ik denk niet dat er dan nog veel vitaminen in zitten.
uhm.... wat handig trouwens, om alles in dezelfde pan te flikkeren! Ik doe het altijd heel braaf in aparte pannetjes... vraag me niet waarom maar heb nu wel een beetje een eureka moment
Stamppot gooi je toch meestal bij elkaar in een pan tijdens het koken? Tenminste wel met boerenkool, hutspot, zuurkool.
Boerenkool in de pan, kokend water erop, dan de aardappels schillen en snijden, bovenop de boerenkool, deksel op de pan en koken tot de aardappels gaar zijn, dus 20 minuten. Rookworst even opwarmen in de magnetron, aardappels stampen met de boerenkool, klontje boter en wat kookvocht - klaar! Lang koken is niet nodig en bovendien is het gezonde aspect van boerenkool dan wel weg....
Zolang koken? Wordt het toch snot? Of niet? Hier met de aardappelen tegelijk op, maar is prima gaar.. Niks geen harde stukjes, gewoon heerlijk. Wist niet dat er zoveel mensen waren die het zolang kookten hihi