aaaaaaaaaaaaahhh! altijd maar die ambtenaren!

Discussie in 'De lounge' gestart door maaikenaomi, 19 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maaikenaomi

maaikenaomi Niet meer actief

Even mijn frustratie kwijt hoor.... Heb net een klachtenbrief naar de gemeente gestuurd, ik kook nog steeds!

Gisteren kwamen wij op het gemeentehuis met onze dochter om voor haar een paspoort aan te vragen. Echter bleek bij de balie dat het gemeentehuis tegenwoordig op maandagmiddag gesloten is. Jammer, maar helaas. Bij het weggaan geef ik aan de mevrouw aan de balie aan dat ik dan morgen alleen terug zou komen. Dit was geen probleem, ’s middags was het gemeentehuis geopend.
    Vandaag kwam ik dus, alleen met mijn dochter, om 10 over 2 aan op het gemeentehuis om het paspoort te regelen. Na bijna 15 minuten bij de balie gewacht te hebben op een nummertje, kreeg ik te horen dat ik alleen een paspoort kon aanvragen met schriftelijke toestemming van mijn partner, dit is ons gisteren niet verteld. (bij mijn andere dochter is hier nooit naar gevraagd, dus ik was stomverbaasd. Dit bleek te zijn omdat haar vader haar nooit erkend heeft, ja weet ik veel!!)
    Goed, gelukkig kon mijn partner even weg van zijn werk om zijn handtekening te komen zetten. Echter was hij er pas om 10 voor 3 en moesten wij natuurlijk wederom wachten op onze beurt. Mijn dochter begon echter honger te krijgen (we waren er immers al meer dan 40 minuten, hier had ik geen rekening mee gehouden) en wij besloten richting huis te gaan om te eten, na eerst het ingevulde formulier nagekeken te hebben om te zien of ik of mijn dochter aanwezig moesten zijn om het paspoort aan te kunnen vragen. Hierover stond niets op het formulier vermeld, alleen dat 1 persoon aanwezig moest zijn met de handtekeningen en identiteitsbewijzen. Aangezien mijn dochter net 3 maanden is en dus ook geen handtekening kan zetten zijn wij richting huis gegaan. Ik heb nog gedag gezegd tegen de baliemedewerkster, die wist dat wij voor een paspoort kwamen.
    Een kwartier later werd ik door mijn partner gebeld dat ik weer terug moest komen want mijn dochter moest wel aanwezig zijn. Intussen had mijn dochter nog steeds niet gegeten, maar we hebben het paspoort nodig en de rest van de week kunnen wij niet tijdens de nieuwe openingstijden, dus toch maar terug gegaan. Echter werden wij nu uiterst onprofessioneel behandeld.
    De medewerkster zei tegen mijn partner dat onze dochter hierbij aanwezig moest zijn. Hierop zei hij dat ik net met haar was weggegaan vanwege het eten. Zij zei hierop dat ze ons inderdaad had zien weglopen (ze heeft dus onze dochter gezien!), maar dat mijn dochter toch aanwezig moest zijn. Waarop hij (op dat moment nog rustig) zei dat ook dit (in combinatie met de niet gegeven informatie dat mijn partner een formulier had moeten invullen) niet tegen ons was gezegd en de communicatie van het gemeentehuis hierin toch wel tekort kwam. Hierop voelde de medewerkster zich blijkbaar gelijk aangevallen en begon te roepen dat zij daar ook alleen maar zat en dat dit de regels waren en wij moesten ons daar maar bij neerleggen. Immers had ik beter moeten nadenken en eten mee moeten nemen. Op mijn antwoord dat ik niet verwacht had hier al meer dan een uur mee bezig te moeten zijn gaf zij te kennen dat dat niet haar probleem was. Als wij een klacht hadden moesten wij maar een brief schrijven naar de burgemeester (ja die zit op zoiets te wachten). Ons respons dat zij daar toch zat als aanpreekpunt voor de gemeente werd met nog meer geschreeuw afgedaan. Intussen groeide bij ons logischerwijze de frustratie en dat hebben wij er toen ook uitgegooid. Zo onprofessioneel ben ik echt nog nooit ergens behandeld. Uit allerlei kamertjes kwamen mensen kijken, maar niemand die even te hulp schoot of vroeg aan ons wat nou precies het probleem was, ze bleven allen enkel staan kijken. Vreemde gang van zaken.

Tot slot hebben wij een nieuw nummertje gehaald en hebben wij wederom, met een huilende baby, staan wachten. Terwijl wij stonden te wachten heb ik met mijn vriend mijn frustratie gedeeld. Terwijl wij met dit privé gesprek bezig waren vond een andere baliemedewerkster het nodig zich hiermee te bemoeien. Zij zei dat ik mijn mond moest houden en mijn dochter thuis te eten moest gaan geven. Toen ik aangaf dat dat niet kon omdat ik toch echt dat paspoort nodig had zei zij dat het personeel zo geen zin had om ons te helpen. Ik heb mij op dat punt in gehouden, maar het enig wat door mijn hoofd schoot was dat als dit een bedrijf was geweest ik hier nooit meer was terug gekomen. Helaas gaat het in dit geval om het gemeentehuis en moet je er af en toe komen voor bepaalde zaken, maar als een bedrijf zo onprofessioneel en beledigend zou werken zou die in deze tijd geen lang leven beschonken zijn.

Tot slot zijn wij geholpen door een wat oudere vrouw die ons kort en bondig het paspoort liet aanvragen. Echter heeft zij nooit naar onze dochter gekeken en haar dus niet vergeleken met de paspoort foto.
    Met andere woorden, ik had dus elk kind van de straat mee kunnen plukken om dit paspoort aan te vragen, wat is dan in vredesnaam de reden dat mijn dochter hiervoor aanwezig moest zijn?
    Allemaal leuk en aardig die regeltjes, maar dit slaat werkelijk nergens op. Bij het aanvragen van het paspoort van mijn andere dochter toentertijd is zij ook nooit aanwezig geweest, ook niet bij het ophalen.

Ik heb nog nooit een klachtenbrief geschreven of zelfs maar ergens een klacht ingediend, maar ik vond het in dit geval toch echt nodig. Daarnaast zou ik erg graag willen weten waarom een kind van 3 maanden bij dit soort dingen aanwezig moet zijn terwijl er niet eens naar gekeken word (voor fraude is het dus in ieder geval niet) en haar bsn e.d. bij de gemeente bekend is, dus ze kunnen zien dat wij een dochter hebben.

Stomme is gewoon als ons op maandag dat formulier was meegegeven toen ik aangaf alleen terug te zullen komen de volgende dag, was er nu niets aan de hand geweest.

2. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Lastige situatie, meestal staan op de site de voorwaarden ( papa mama en kind aanwezig) en dat veranderd vaak dus voor ik ga check het even. Dan was het niet zo vervelend geworden. Vaak bel ik ook even voor de recente openingstijden omdat de sites niet altijd bijgehouden zijn. Maar daar heb je nu niks meer aan.

3. knap

knap Niet meer actief

Dit is een sam sam verhaal.

Je had van te voren de regels beter kunnen lezen op de website en ook al heeft de medewerker je dochter daar voor gezien. Dat zegt nog niks.

Leuk is anders. En neem voortaan voeding mee met een kleine baby waar je ook naar toe gaat.

( bedoel het niet zo rot als het er staat).

En dien geen klacht in. Zo te lezen is het en blijft het een sam sam verhaal.

4. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Het zal vast aan mij liggen maar ik vind echt dat je je aanstelt.
    Het is toch logisch dat je met zijn drietjes aanwezig moet zijn, staat normaal ook op de sites bij gemeentes en vooronderzoek doet wonderen. Zijn wel ergere dingen op de wereld.

5. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Nou ik vind die klacht meer dan terecht! Zijn ze helemaal besodemieterd om je zo toe te spreken, gadverdamme..

Zal niet zeggen dat het van jullie allemaal even handig was, maar zo word je gewoon niet behandeld.

6. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Ik moet eerlijk bekennen dat je onvoorbereid vertrokken was, en voorbereiding je een hoop drama had bespaard.

7. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Ik snap echt wel dat je gefrustreerd bent, maar toen je die 2de keer was teruggegaan, had je gewoon snel een fles mee moeten nemen en die je dochter daar geven.
    Ik was echt niet die 2de keer teruggegaan zonder fles.
    Doordat je meisje zo huilde, werd de hele kwestie alleen maar erger denk ik.

8. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ik kan wel zeggen dat je voeding had moeten meenemen enzo maargoed dat weet je zelf nu vast ook wel. Ik denk dat je gewoon even lekker je frustratie eruit wil gooien. Ik kan ook heel moeilijk omgaan met ambtenaren, altijd het idee dat ze NOOIT willen meewerken en weinig doen. Kom je daar zit er een wachtende voor je, 4 ambtenaren in zo'n hokje en uiteindelijk zit je nog half uur te wachten.... Vermoeiend ;)

9. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Bij zowel aanvraag als ophalen van id of paspoort moet het kind aanwezig zijn. Ook moet bij de aanvraag als er maar een ouder kan een machtiging afgegeven worden door andere ouder die niet mee kan .

Opzich staat het duidelijk op internet en je had er zelf ook over kunnen informeren op de site. Het zijn regels en ik begrijp wel dat ze die niet zomaar even opzij zetten.

Beetje jammer hoe het gegaan is maar zelf naar informatie zoeken had veel gescheeld

10. Linda1984

Linda1984 Niet meer actief

Hier sluit ik mij bij aan.

Ik vind dat je wat overdreven reageert op iets wat je zelf had kunnen voorkomen. De reactie van de medewerkers hierop laat natuurlijk wel te wensen over... maar ik zou er geen klachtenbrief voor over hebben; kost meer energie dan nodig is.

11. maaikenaomi

maaikenaomi Niet meer actief

ik snap de reacties dat vooronderzoek had moeten plegen. Achteraf gezien had dat inderdaad een hoop gedoe bespaard.
    Maar ik ging er gewoon vanuit dat het hetzelfde zou zijn als bij mijn oudste, zij is er op die leeftijd niet bij aanwezig geweest, werd toen gezegd omdat ze toch geen handtekening kan zetten.
    En voor haar heb ik ook nooit een partnertoestemmingsformulier hoeven hebben. Ik snap nu dat dat is omdat haar vader geen erkenning heeft gedaan, maar om zo'n formulier is bij haar nooit gevraagd, dus ook nooit geweten dat dat nodig was als hij haar wel erkent zou hebben.
    En ja ik ben er gewoon vanuit gegaan dat alles wat bij de oudste zo was, nu bij de jongste hetzelfde zou zijn en dus niet de site geraadpleegd. Ik bedoel waarom zou het veranderen.
    Maar goed, stom idd....
    Maar het gaat me niet eens om het wel of niet gelijk krijgen, dat is idd een samsam verhaal. Gaat me meer om de manier waarop ik te woord ben gestaan op het moment dat wij nog gewoon rustig ons woord deden...
    en idd even frustratie uiten :)
    Thanks for listening, of reading in dit geval :)

12. knap

knap Niet meer actief

;)

Snap je wel hoor. Had misschien ook met stoom uit mijn oren gedacht en gereageerd.

En soms moet je idd even lekker stoom kunnen afblazen. Bij deze dus.;)

13. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Misschien wat meer schuld bij jezelf leggen, onderzoek doen of even bellen was voldoende geweest. Waarschijnlijk is formulier voor machtiging ook te downloaden op de site en was er dan dus helemaal niets aan de hand geweest.

De reactie van de baliemedewerker is inderdaad niet netjes en niet zoals het hoort, ben ik volledig met je eens.

EDIT: Stoom afblazen is ook belangrijk:D:D:D

14. Linda1984

Linda1984 Niet meer actief

Ach voor het volgende paspoort weet je het nu :)

(wel even checken of ze niet weer wat verandert hebben;) )

15. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    D'r zal niemand zijn op de aardbol die vind dat je goed behandeld bent. Dat begrijp je zelf ook wel. Ik denk ook zoals eerder al aangegeven dat de tweede keer dat je terug ging je uk hongerig was (en ik kijk naar mezelf dan ben ik ook niet echt op mijn gemak!) en dat de situatie erger maakt dan het was.

En ja dat er meerdere ambtenaren zijn en die dan niet bijspringen. Dat gaat vaak niet al lijkt het wel zo. Je weet niet hoe dat het werkt achter de balie al ziet er op het eerste gezicht simpel en handig uit als iemand bijgesprongen was. Ik denk dat ze hun dag daar niet zo hadden en niet stonden te springen om nog eens een probleem af te handelen. Je weet niet wat er die dag was gebeurd ...

Maar goed ze hadden je natuurlijk wel met respect kunnen behandelen ... daar niet van.

Volgende keer iets meer voor onderzoek en dan zul je zien dat alles heel vlotjes loopt.

16. JongeMama22

JongeMama22 Niet meer actief

Sorry maar ik vind dat dit voor een groot deel je eigen schuld is en die van je man. Je legt de fouten nu wel heel erg bij de gemeente.

Tuurlijk moeten de medewerkers burgers goed informeren. Maar er word ook een stukje eigen verantwoordelijkheid verwacht van de burgers en terecht. Voordat je het paspoort van je dochter ging aanvragen had je ook informatie kunnen verzaken van wat precies de voorwaarden en eisen zijn, wat en wie je had mee moeten nemen omdat paspoort aan te kunnen vragen. Als ik je post zo lees ben je slecht voorbereid naar de gemeente gegaan. Als je goed voorbereid was, had je ook een hoop tijd gescheeld. En dat is je eigen verantwoordelijkheid, niet die van de gemeente.

Het was natuurlijk netjes geweest van de medewerker om te zeggen dat je dochter erbij moet zijn. Maar dat is niet haar verantwoordelijkheid om dat te vertellen, het is jouw verantwoordelijkheid om dat te weten.

Dat ze hebben staan schreeuwen tegen jullie vind ik uiterst onprofessioneel en daar zou ik ook een klacht over ingediend hebben, maar niet over de rest.

17. rums

rums Niet meer actief

Praat me er niet van! Die ambtenaren blegh om te kotsen.

Heel goed die klachtenbrief want dit is echt heel onbeleefd. Op de site van je gemeente staat het adres van de klachtenfunctionaris.

18. Joycey

Joycey Niet meer actief

Het is ook onbeleefd! En ik heb ook een rothekel aan al die regeltjes van ambtenaren. Natuurlijk zijn die regels er ongetwijfeld niet voor niks, maar soms heb ik ook het gevoel dat ik gedupeerd word door al die regeltjes - terwijl de mensen die frauderen waarvoor deze regels in eerste instantie überhaupt zijn gekomen er toch wel doorheen komen; al springen ze door tien brandende hoepels.

Ik zou het ook frustrerend vinden als blijkt dat iets dat zo simpel zou kunnen zijn ineens hartstikke tijdrovend en vervelend wordt en je dan ook nog als 'naar persoon' te kijk wordt gezet.

Nee echt, ik snap em. Bovendien wist ik dat ook niet van mijn partner en een paspoort etc. Ik had waarschijnlijk hetzelfde pas gerealiseerd als ik het op de website had gelezen, maar dat komt omdat ik zowel een controlefreak als een chaoot ben en altijd alles maar 100x check voor de zekerheid... Ik ben ook niet op de hoogte van ieder klein (irritant) regeltje in de maatschappij. Ik heb wel wat beters te doen :)

Ambtenaren zitten daar maar; dag in, dag uit en doen voor mijn gevoel redelijk vaak moeilijk puur om het moeilijk doen. Terwijl ik dan vrij moet regelen van studie, werk, huishouden, gezin en weetikveelwat allemaal om een paar uur in het gemeentehuis te zitten voor een 'klein' dingetje. Ik ben ook ontzettend dankbaar dat ze hier tegenwoordig zo'n afsprakenrooster hebben - dat scheelt 36% van mijn frustratie!

19. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Leuk ook om alle ambtenaren over 1 kam te scheren. Zowel TO als degene boven mij. Waar kan ik dáár een klacht over indienen???

20. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Niet Joycey, maar Rums ;)

Deel Deze Pagina