advies nodig.. naar 1 slaapje of toch nog niet?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Luvv, 19 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Onze dochter wil al een aantal weken niet meer s middags slapen. Net dus geprobeerd om haar de ochtend op te laten en haar om 12.30 uur naar bed te doen zodat ze gewoon 1 langer slaapje doet, maar.......... ze is nu dus alweer wakker. Heeft dus nog geen uur geslapen. Ik snap er niks van. Je zou toch denken dat ze doodop is nu. Hebben meer dit gehad? En wat heb je toen gedaan? Normaal gesproken deed ik haar rond half 11 in bed en dan sliep ze gemiddeld 2 uurtjes. Ging ook gewoon zonder problemen. Gisteren heeft ze ook voor t eerst s middags weer geslapen (15.30 tot 16.45).. Misschien toch voorlopig 2 slaapjes blijven proberen? Ik weet niet zo goed wat wijsheid is nu. Ze is nog geen 11 maanden dus nog wel vrij jong.

2. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Rond die periode begon bij ons ook een beetje de 'kwakkel-tijd' qua slapen. Het begon met de 11 mnd-sprong, meneer wilde idd niet meer 's middags naar bed, terwijl hij het echt nodig had.
    Proberen de ochtend te rekken had hier vaak ook tot gevolg dat hij na een uurtje ofzo weer wakker werd (te veel prikkels ofzo?). Tijdens de sprong was het een beetje schipperen en had ik gewoon vaak een chagerijnig kind aan het eind van de dag.
    Toen de sprong voorbij was, ben ik gewoon van dag tot dag gaan kijken wat er nodig was.

Hij slaapt dus soms 1x (lang) en soms 2x (wat korter). De laatste maand ongeveer zit hij weer wat strakker op 1 slaapje (ong. 2,5u), maar geeft dat zelf ook zo aan. De eetmomenten pas ik dus ook aan, aan zijn slaapritme op die dag.

11 maanden is idd nog wel wat jong om naar 1 slaapje te gaan, maar het komt zeker voor hoor.

Hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel ;)

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier is ze net van 3 naar 2 slaapjes. Ze slaapt hier nog zo'n 4u overdag. Bij 3 slaapjes deed ze einde van de middag nog een half uur.
    Ze slaapt nu 2x2 of 1x1,5 + 1x 2,5. De ene keer 's morgens langer en 's middags wat korter of andersom.
    Hier gaat ze in principe gewoon op bed wanneer ze moe is. 's Morgens is dat vaak rond 10/half11, 's middags rond 2u.

4. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    ze is weer in slaap gevallen geloof ik dus maar even verder kijken.. pfff tis wel lastig allemaal hoor. Bedankt voor je antwoord. Moet maar even kijken hoe t loopt ;)

5. MamaMarije

Dat is idd het beste. De overgangen van 3 naar 2 slaapjes en van 2 naar 1 slaapje kunnen soms ook best heel rommelig zijn. Meestal gaat dat niet van de ene op de andere dag. Hier duurt het dus al ongeveer een maandje of 5 :D. Als je je een beetje voegt naar haar schema, gaat het vaak het beste (maar dat is mijn mening/ervaring!). Je kunt ze meestal ook wel in een ritme 'drukken' maar of je dat wil is een tweede, natuurlijk...

6. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    nee in een schema drukken vind ik ook niet wat. Ze kan t s ochtends alleen hartstikke goed volhouden. Ze geeft niet aan dat ze moe is, maar als ik r om half 11 in bed leg gaat ze wel gewoon slapen. Probleem is dan dus dat ze s middags niet meer slaapt en dan is t wel heel lang van 12.30 tot 19.30 uur. Daarom dacht ik misschien is t beter haar rond 12.30 uur in bed te doen zodat ze niet zo'n heel lange tijd achter elkaar op is. We moeten maar zien hoe t loopt. 3 slaapjes kan ik me niet eens meer herinneren. Dat doet ze al een hele tijd niet meer.

7. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    daarbij is t ook een super druk kind dus je zou denken dat ze wel een keer moe is, maar niet dus haha :p

8. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    C. heeft geloof ik wel 2 maanden liggen rommelen met 1 of 2 slaapjes. Ik liet haar zelf bepalen wanneer ze naar bed wilde, gewoon omdat ze moe was. Maar als ze 's morgens een slaapje deed, haalde ik haar naar een uur er weer uit.

Kan me nog herinneren dat de eerste paar keer dat ze 1 slaapje deed, deze ook maar kort waren. Die worden vanzelf langer. Je kindje is ook nog niet gewend overdag lang te slapen.

9. Skye

Skye Niet meer actief

Op een gegeven moment moet je niet meer echt die 2 slaapjes aanhouden, maar elke dag opnieuw kijken of het nodig is. dan sluipt er vanzelf stiekem een ritme in en voor je het weet slaapt ze weer elke dag op hetzelfde tijdstip is 1 slaapje genoeg. (Zo ging het hier tenminste)

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier is ze ook erg druk. Maar als ze moe is wordt ze vervelend. Al geeft ze het ook niet altijd aan. Ik stop haar op een gegeven moment gewoon in bed. Na 2, max. 2,5u is ze gewoon moe en gaat ze dus op bed. Als ze 's middags rond 3u wakker is, trekt ze het niet met avondeten, dan probeer ik haar tegen 5u nog wel eens even in bed te stoppen voor een hazeslaapje.
    Maar bij de oppas ging ze 's middags wat later, zo tegen half 3 en dan slaapt ze lekker tot half 5 en is het bij ons onder 't eten ook nog even gezellig.
    't Blijft wel zoeken idd.

11. nonnie26

nonnie26 Niet meer actief

hier een wat jonger meisje dat maar 1x slaapt overdag ze geeft dit zelf aan en slaapt dan wel 2 uur in de middag, als ik haar in de ochtend of namiddag op bed leg kan ik het vergeten ze weigert gewoon ligt gerust een uur te schreeuwen en gillen maar opgeven doet ze niet dus ze slaapt maar 1x , beneden in de box of in de wagen slaapt ze ook niet maar ze word niet vervelend ofoz dus ik vind het prima, moet wel zeggen dat ze overdag nooit zo'n goede slaper is geweest!!

12. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Nou ze geeft 's ochtends dus niet aan dat ze moe is maar als ik r op bed leg slaapt ze wel. Wat zouden jullie in deze doen dan? Wel gewoon in bed leggen om 10.30 uur en dan blijven proberen om 15.30 uur?

13. MamaMarije

Wat je zou kunnen doen is haar idd 's ochtends gewoon in bed leggen en dan 's middags afwachten wat er gebeurd. Wellicht slaapt de ze ene keer wel en de andere keer niet. Dat gebeurde hier ook regelmatig. De vermoeidheidssignalen kwamen meestal wel en dan legde ik hem er 's middags ook in, de ene keer sliep ie wel, de andere keer niet. Op de dagen dat ze niet 's middags slapen, heb je vaak wel een knorrig kind aan het eind van de dag ;), maar ja... je kunt het moeilijk afdwingen, toch?

Je kunt er dan voor kiezen om het ochtendslaapje desnoods steeds met 5 min. ofzo te verleggen zodat je op 1 slaapje uitkomt. Of als je dat niet wilt, hou je het gewoon zoals hierboven. Soms 1x, soms 2x!
    Als je daar eenmaal aan gewend bent, gaat het meestal prima hoor! Hier wel iig...

14. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Heb r vanochtend gewoon tegen kwart voor 11 in bed gelegd en ze heeft 2 uurtjes geslapen. Ik kijk inderdaad wel hoe t vanmiddag gaat. Als ze echt nooit meer wil slapen kan ik altijd t ochtendslaapje later doen. Bedankt!!

15. bloempje28

bloempje28 Actief lid

17 aug 2010
    412
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons begon het ook rond die periode, ik heb haar ochtend slaapje verlaat, maar soms was ze gewoon te moe, en dan moest ze gewoon naar bed, dan wilde ze 's middags ook niet meer, maar gelukkig was de truck bij ons, een lekker stuk wandelen of gewoon boodschappen doen, in de kinderwagen werd ze rustig en sliep ze dan nog even, op deze manier kon ze het net redden tot bedtijd

Deel Deze Pagina