Gezonde zuivel

Discussie in 'Voeding' gestart door tupp, 11 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.158
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze zoon van 3,5 drinkt al twee jaar (sinds we gestopt zijn met bv) geen melk. Hij eet meestal 's avonds wel een bakje vla, maar daar houdt het dan ook op wat zuivel betreft. Nu ben / was ik er niet 100% van overtuigd dat melk (na de 'speenleeftijd')'echt noodzakelijk is. Maar nu viel me laatst op dat hij wel erg slechte nagels heeft. Toch een calcium tekort?
    Nu wil ik dus toch dat hij meer zuivel binnen krijgt. Maar melk lust hij gewoon echt niet. Hij heeft het laatst wel weer geproefd maar nee, hij vindt het niet lekker.

In de vakantie heb ik hem chocolademelk en yogho-yogho gegeven. We zijn dan altijd wat minder 'streng' wat eten betreft. Maar nu ben ik op zoek naar een gezonder alternatief. En met gezond bedoel ik vooral niet te veel suiker en liever geen kunstmatige zoetstoffen.
    Wat geven jullie je kinderen behalve melk / vla? Griekse yoghurt vindt hij ook niet lekker. Die vruchtenkwark van Almhof wel. Maar dat vind ik echt een toetje, dus dat komt dan weer in plaats van vla. Ik wil nog iets erbij. Dus een keer zuivel-drinken en als tweede keer zuivel gebruik ik dan het toetje.

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.818
    5.953
    113
    Vrouw
    Hier lusten ze ook geen melk.Om ze toch zuivel te laten binnenkrijgen probeer ik het in diverse vormen.
    Yoghurt met muesli eten ze graag, en ik maak karnemelk met een beetje yoghurt en dan wat diksap er doorheen. Even goed roeren/schudden en klaar.
    Zoon moet ik echt afremmen,die drinkt liefst de hele dag karnemelk :)

Ik weet ook niet precies wat ik nu van die hoeveelheden moet denken...daarom hou ik me niet per se aan die richtlijnen maar krijgen ze wel elke dag wat zuivel

3. adi

adi Niet meer actief

Hier ook geen melkliefhebbers, om het nog moeilijker te maken lusten ze ook niks zoets.
    Daarom eten we veel crème fraishe, door de gerechten, als dipsaus, als broodbeleg enz. Verder 1 plakje kaas per dag, Roomkaas ed

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Heb je al eens sojaproducten geprobeerd? Dat zijn goeie zuivelvervangers, en toch een andere smaak dan koemelk.

5. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Karnemelk, optimel of eigen merk supermarkt.
    Volle yoghurt met fruit

6. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Misschien kun je strakjes zuivelijsjes maken?
    Yoghurt met verse vruchten pureren en invriezen.
    En een soort van smoothie achtig iets met kwark, sinaasappel en banaan erdoor ofzo?
    Of dan toch de magere varianten van chocomel.
    Echte Yoki is geloof ik weer beter als Optimel.
    Soyamelk hebben ze ook met smaakjes

7. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Yes van de Aldi en Inex (Albert Heijn, Jan Linders) bevat wel wat suiker maar geen zoetstoffen of glucose fructosestroop. En er is extra calcium aan toegevoegd. Echte Fristi bevat allerlei zoetstoffen.
    Ook de toetjes van de Aldi de maxi ursi bevatten alleen wat suiker en geen glucose fructosestroop. Danoontje is ook goed.
    Dat er suiker in zit is volgens onze kinderarts niet zo erg als het maar met mate is.

Lust hij pompoen?
    Daar zit zeer veel calcium in nl.
    De flespompoen is hier mega favoriet.

8. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    De sojadrinks met smaakjes staan stijf van de suiker. ..

9. fafa

fafa Niet meer actief

Broccoli bevat ok veel calcium

10. peacefield

peacefield Actief lid

8 feb 2012
    179
    0
    0
    Jurist
    Utrecht
    Die nieuwe Optimel, Optimel Puur. Geen toegevoegde suiker, geen zoetstoffen, geen kleurstoffen.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.818
    5.953
    113
    Vrouw
    Ik vind Optimel heerlijk (drink het zelf ook)...maar wel prijzig!
    Voor kindertjes kan je toch net zo goed karnemelk met roosvicee maken?
    Net zo lekker en stukken goedkoper :p

12. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Het is geen zuivel, maar in banaan zit ook veel calcium.

13. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier drinken ze Optimel Puur. Jongste meestal standaard met wat melk erdoor 's morgens. Oudste wil af en toe.
    's Avonds een bakje griekse yoghurt, oudste soms half volle yoghurt.
    Jongste eet ook wel kaas.

14. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter van 13 maanden drinkt ook geen melk sinds ze een jaar is, en we gestopt zijn met de opvolgmelk.
    Ze krijgt nu elke ochtend een beker Arla drinkyoghurt, ze eet kaas op brood en elke avond een bakje yoghurt.
    Kindjes hebben helemaal niet zoveel melk nodig, en ze halen ook calcium uit andere dingen

15. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Melkproducten zijn echt niet nodig als je kindje genoeg groene groenten eet. Als je je echt zorgen maakt, kun je altijd nog calciumdruppeltjes bij geven. Ik zou dat prefereren boven allerlei kunstmatige zuiveldrankjes.

16. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Elke dag een plakje kaas op zijn brood of eventueel smeerkaas?

En voor de rest zou ik afwisselen met yoghurt, fruityoghurt, pudding, ...

Misschien ook es zelf een milkshake maken en zien of ie 't lust? Vers fruit in de blender met melk en een ijsblokje (of bij geen blender 't fruit fijnsnijden en mixen)?

17. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    wanneer je melk mengt met yoghurt en een scheutje water en lekker wat diksap heb je heerlijke yogho drink, zonder troep erin.

Of smoothies maken met melk'/yoghurt

18. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    volgens mij zijn er ook groenten en noten die een hoog calcium gehalte hebben, moet je eens op googelen

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.158
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Broccoli en banaan lust hij gelukkig graag, dus dat krijgt hij regelmatig. Ik zal smoothie eens opnieuw proberen. Anderhalf jaar geleden moest hij er nog niks van hebben. (Ik kocht een knalroze smoothie bij V&D als experiment. Hij wierp er 1 blik op "zit melk in". Hij heeft niet eens meer geproefd. Zucht. Maar goed: toen lustte hij ook nog geen chocolademelk en nu wel, dus wie weet.
    Milkshake is bij voorbaat kansloos, hij houdt niet zo van ijs omdat het te koud is. :)
    Ik zal mijn ouders eens vragen karnemelk te proberen. Dat lust ik zelf namelijk niet en als hij dan na 1 slok niet meer hoeft vind ik dat toch ook zonde om weg te gooien.

Ik zag in een folder 'melk en fruit' van campina langskomen. Is dat wat? Diksap in melk heb ik ook geprobeerd. Geen succes (en daar kan ik hem geen ongelijk in geven, haha).

20. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Haha mijn dochter vindt ijs ook te koud. Mama dit ijsje is te koud en moet even in de magnetron :D heerlijk

Deel Deze Pagina