Hoe lang mag een pasgeborene zonder bv?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Langmuts, 10 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Langmuts

    Langmuts Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    Als je baby net geboren is en bijna alleen maar slaapt, hoe lang mag hij of zij dan zonder borstvoeding?

    Onze dochter is om 11 uur geboren , heeft direct na de geboorte minimaal gedronken. Maar de hele dag nog niets weer..

    Ze blijft een tevreden meisje, maar wanneer moet ik aan de bel trekken?

    Misschien speelt het mee : ze kan zichzelf ook moeilijk warm houden
     
    Voornaam vindt dit leuk.
  2. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Ik zou haar om de 3 uur zeker wel voeden. Voor haar maar ook je eigen productie. Al blijft het bij aanhappen of wat sabbelen.
     
  3. Langmuts

    Langmuts Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    Maar ze doet haar mond niet open:| heb je daar nog tips voor dan? Ik krijg er echt niets in omdat ze slaapt en /of de lippen stijf op elkaar houd:rolleyes::D
     
  4. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Eigenwijsje ;)
    Ik probeerde altijd Mn tepel langs het mondje te wrijven van de neus naar de mond. En met een vinger over de kaakjes vanachter het oor naar de mond. Voetjes kriebelen. Beetje wakker maken, zeg maar. Druppeltje bv op de lipjes laten komen als dat lukt

    Heb je een kolf? Want dan zou ik wel echt gaan kolven. Eventueel met een lepeltje/spuitje/flesje wat geven.
     
  5. Langmuts

    Langmuts Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113

    Helaas allemaal al geprobeerd zonder resultaat;)

    Ik zal straks gaan handkolven, en met een cupje oid proberen.. Dankjewel
     
  6. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.236
    2.640
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    De eerste dag dronk mijn dochter ook vrijwel niets, maar die was duidelijk misselijk. We zijn toen op advies wel elke 3 uur blijven proberen aan de borst en ik heb met de hand wat afgekolfd in een klein cupje en toen cupfeeding gedaan. Ze hebben echt maar druppels nodig, helemaal niet veel. Dus misschien kun je dat proberen (kan ook op een klein lepeltje oid).
     
    Voornaam, Langmuts en Neuzeke vinden dit leuk.
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Volgens mij gaat het over een baby van nog geen 12 uur oud. Dan zou ik echt nog niet gaan kolven. Ze krijgen voor 24 uur reserves mee van de moeder en het is dan ook niet erg als ze niks binnen krijgen.
    Zou inderdaad wel elke 3 uur proberen aan te leggen. Lukt dat niet kan je evt wat onder haar voetjes kriebelen of huid op huid contact proberen. En inderdaad met de tepel langs de mond of een druppeltje op de lippen smeren. Maar goed ik kreeg er amper 12 uur na de bevalling ook echt zelf nog geen druppel uit. Duurt gewoon even voor het op gang komt.
    Zou het zo doen voor vannacht en morgen met de kraamzorg verder kijken.
     
    Langmuts vindt dit leuk.
  8. Langmuts

    Langmuts Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    Dankjewel, dat stelt me weer wat gerust.. Ze is inderdaad wel misselijk, soms slijm aan het opgeven.

    Dus mocht ze vannacht nog niets willen, en de kraamhulp komt rond 8/9 uur is het geen ramp? Ik zet uiteraard mijn wekker wel om de 3 uur
     
  9. Langmuts

    Langmuts Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    Dankjewel! Stelt me gerust :)
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  10. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Nee dat is geen ramp, maar inderdaad wel blijven proberen en veel huid op huid contact!
     
    Langmuts vindt dit leuk.
  11. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.236
    2.640
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Nee is zeker geen ramp. Maar ik zou wel proberen of je er enkele druppels in kunt krijgen, omdat je kleine daar ook weer van aansterkt en dan morgen hopelijk het drinken wel oppakt. Verder lekker veel de baby huid op huid houden en dan gaat ze wellicht vanzelf toch wat willen drinken. Ze hebben in principe genoeg reserve hoor. Kolven zou ik wel alleen met de hand doen. Je krijgt er nu waarschijnlijk alleen druppels uit en die gaan verloren in een kolfapparaat en dat is onwijs zonde van die kostbare druppels.
    Dat gezegd hebbende...bij twijfel gewoon even bellen met je kraamorganisatie (zeker als die een lactatiekundige hebben) of met de verloskundige.
     
    Zwierezwaai en Langmuts vinden dit leuk.
  12. Langmuts

    Langmuts Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    Dankjewel dames !! ❤️
     
    Suzy85 vindt dit leuk.
  13. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Geef het de tijd en blijf rustig proberen!
    En gefeliciteerd trouwens! :)
     
    Langmuts vindt dit leuk.
  14. Langmuts

    Langmuts Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    Ze heeft net toch een beetje gedronken! :thumup:
     
    Suzy85, sabagirl, stiertje88 en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Gefeliciteerd!

    En soms zijn ze inderdaad wat misselijk. Ze hoeven ook echt nog niet veel te drinken, colostrum is heel geconcentreerd en een beetje ervan geeft al veel voedingsstoffen. Na een tijdje gaat het over in meer vettige melk en gaan baby’s ook meer en meer drinken. Ik zou wel proberen om iedere 3 uur even aan te leggen, maar misschien beter nog dat even overleggen met de vk - ik had twee grote baby’s en die moesten vanwege hun bloedsuiker dus niet langer dan 3 uur tussen voedingen laten.
     
    Langmuts vindt dit leuk.
  16. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Gefeliciteerd met je dochter! De eerste 24 uur is het inderdaad geen ramp als ze nog niet drinken, dat komt vaker voor. Je dochter is dus mooi op tijd begonnen. :)
    Lekker veel huid-op-huid-contact geven de komende dagen, dat helpt enorm! Voor je dochter voelt het vertrouwd en ze zal vanzelf steeds beter gaan aangeven dat ze wil eten. Als ze lekker bij je ligt, merk je het wel als ze gaat zoeken. En voor jou lijf is het huid-op-huid-contact goed om 'de productie' (lekker technische term altijd) op gang te brengen.
     
    Langmuts vindt dit leuk.
  17. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Langmuts vindt dit leuk.
  18. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.236
    2.640
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Langmuts vindt dit leuk.
  19. Langmuts

    Langmuts Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    Het lijkt sinds vanochtend wat op gang te komen.. De grootste oorzaak lijkt de misselijkheid met het opkomende slijm.

    Maar nu net 2 voedingen met 3 uur ertussen gehad, dus het gaat de goede kant op!
     
    Fuddey en Suzy85 vinden dit leuk.
  20. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.236
    2.640
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Fijn om te horen!!! Ik hoop dat je goede hulp hebt van je kraamverzorgende en het met de dag beter gaat. Spannend he zo’n opstartfase.
     
    Langmuts vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina