Constant lekkende borst(en)

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door EdelHertje, 8 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Hallo,

Mijn zoontje is precies vandaag 2 weken oud.
    Hij is een week te vroeg geboren.
    De borstvoeding kwam meteen goed op gang en binnen een week was hij weer terug op zijn geboortegewicht (3070gram).

Ik heb in deze 2 weken nog geen last gehad van tepelkloven.

Het enige waar ik echt "last" van heb is dat er constant melk uit mijn borsten loopt en vaak ook stroomt! Soms moet ik elke 5minuten mijn zoogcompressen verwisselen omdat ze vol zitten.

Ik kan alleen liggend voeden want de melkstroom is te krachtig voor hem om te drinken als ik zit.

Mijn eerste heb ik 5 weken borstvoeding gegeven. Toen had ik hetzelfde als wat ik nu heb, constante stroming van melk. Dit had 4 borstontstekingen tot gevolg en vervelende tepelkloven.
    Door de ontstekingen en de constante pijn ben ik toen gestopt.
    Er is toen een lactatiekundige langsgeweest en die adviseerde salie thee te drinken.
    Waar het aan lag weet ik niet maar vlak voordat ik besloot te stoppen had ik bijna geen productie meer en lukte kolven ook niet meer.

Dit keer wil ik echt langer borstvoeding geven.
    Ik heb mijn borst al een keer helemaal leeggekolfd omdat ik het constante stromen echt zat was.

Mijn zoontje drinkt goed en is afgelopen week goed gegroeid maar niet overdreven veel.

Ik voed op verzoek.
    Snachts heeft hij vaak 1 langere ruk van +-4 uur en daarna om de 2 uur!
    Overdag is het verschillend en ik hou dit niet echt bij.

Wat ik mij dus afvraag is, is het normaal dat er constant melk uit mijn borst loopt? Zo nee, wat kan ik hiertegen doen?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

om het lekken snel te stoppen op het moment dat je het voelt toeschieten kun je even kort tegendruk geven met de muis van je duim tegen de tepels. Houd dit een tel of 3-4 aan. Het lekken zal dan stoppen. Mogelijk moet je het in het begin een keer herhalen.
    Je lichaam zal dit gaan oppakken, maar het zal wel even duren. Let op een goed steunende beha waar de borsten niet in hangen. Let op dat je zoogcompressen droog zijn: half natte kompressen stimuleren juist lekken.
    Probeer in de nacht (als dat nu nog niet goed voelt, dan over een week of 2-3) zonder beha te slapen: eerst zul je enorm lekken inderdaad, maar dat is de beste manier om het over te laten gaan. Inpakken houdt het lekken vaak in stand omdat er constant een soort druk op de borsten wordt gegeven.

Als je kindje goed drinkt is het voor hem geen probleem, dat is mooi!

Heb je ooit operatie aan de tepels gehad? Wondjes, piercings?

Deel Deze Pagina