Hallo allemaal, Onze kleine man geeft de laatste dagen best veel terug. Niet meteen na de fles ook 2 uur erna. En dan komt er best wel wat voeding uit. Hij is 7,5 week oud en krijgt 5x 150/5. Dit iom Cb vorige week. Hij sliep in 1 keer niet meer door in de nacht. Sinds we deze voeding geven weer wel. En hij houd het ook goed vol overdag met 4 uur ertussen. Maar zou ik andere voeding moeten gebruiken? hij krijgt nu kv standaard 1 en al die weken heeft ie het daar best goed op gedaan. Zou het misschien de overschakeling zijn van 120 naar 150. Volgens mij had ie het daar toen ook bij. Hoop dat iemand beetje tips kan geven. Thanx alvast
Terug gaan naar 120/4 en dan kijken of je elke 3 uur kunt voeden. Daarnaast leefregels voor reflux opvolgen. 150/5 is erg groot voor deze leeftijd. Cb zegt standaard "ophogen" bij bepaalde leeftijd Leefregels; - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed, of waar je kindje slaapt, bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc). - zorg voor niet te veel prikkels. - geef je kindje vaker kleine porties per dag. - maak de flesvoeding op de juiste manier klaar, koud water opwarmen, poeder erbij en roeren. (Warm kraanwater wordt voor elk kindje afgeraden, schudden zorgt voor extra lucht en extra lucht zorgt voor druk op de maag waardoor er meer voeding in de slokdarm komt). - zorg dat de voeding minimaal 20 minuten duurt, een fles die hier vaak goed bij helpt is de dr browns fles. (De smalle variant heeft zelfs een prematuur speen geschikt voor te snelle drinkers, ondanks de naam ook voor kindjes die 'optijd' geboren zijn). - houd je kindje zo rechtop mogelijk, waarbij de fles zo horizontaal mogelijk is zonder (!) dat er lucht in de speen komt. - zorg dat je kindje goed boert. - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop. - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat. - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje. - niet (onnodig) laten huilen. Huilen zorgt voor extra lucht in de maag waardoor je de reflux verergert en ook krampen kan veroorzaken. Laten huilen zorgt vaak voor meer huilen. - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten. - sommige kindjes slapen liever op hun buik.
De leefregels leef ik eigenlijk al na. Het enige wat niet lukt is half uur omhoog. Dat vind ie dus niet leuk. Dan begint ie binnen 10 minuten te huilen. Boeren doet ie dan ook niet. Hebben al na de 1e week de dr Brown met kleinste speen. Hij had eerst zn fles binnen 10 minuten leeg. Nu keurig 20 minuten. Ligt al handdoek onder matras. Vast ritme heeft ie ook al.
Dit klinkt misschien stom maar is het echt veel of lijkt het veel. Ik vind ook altijd dat mijn zoontje qua hoeveelheden veel teruggeeft, maar het is eigenlijk best weinig. Het lijkt vaak meer dan het is. Mondjes teruggeven is normaal zeiden ze bij ons op het CB, zolang het niet met vaart eruit kom en niet zuur rook wat het geen probleem. Hier gebeurd het vrij regelmatig, vooral als hij geen boer tussendoor heeft gelaten en pas boert aan het einde van de fles. Soms is hij dan wel tot een uur of twee na de fles aan het opbeuken, maar boeren vertikt hij . Boeren is overigens bij mij een probleem, krijg het niet voor elkaar en bij mijn man wordt hij echt boos dat hij moet boeren. Wat we daarbij merkte was dat hij vooral spuugt wanneer hij (zoontje) druk zet om niet te boeren en mijn man over zijn rug blijft wrijven.
Hier ook een flinke spugert al vanaf geboorte. Allereerst merk ik op dat je erg grote flessen geeft voor zo'n klein maagje. De natuurlijke maaginhoud van een baby is tot 6 mnd niet groter dan 100ml. Dit is uiteraard een gemiddelde, maar het kan heel goed dat jouw kindje last heeft van die grote flessen. Teruggeven kan daar heel goed door komen. Verder gebruik ik nu sinds een week de comfort voeding van Hero en dit helpt bij ons erg goed. Meng het wel 50/50 met standaard voeding en dat werkt bij ons dus al voldoende. Mijn advies zou zijn om je flessen echt kleiner te maken en om de 2/3 uur te voeden. Succes!
Nou heb sinds week dat ik bij iedere voeding 1 schepje johannesbroodpitmeel doe. Dit gaat goed. Geeft nu maar af en toe wat terug. Dus niet meer hele golven. Hij reageert hier ook heel goed op. De flessen heeft ie echt nodig. Hij drinkt ze ook helemaal leeg. En is nu heel tevreden. Geprobeerd met minder maar totaal geen optie. Hele dag een huilend mannetje. Overleg met CB gehad en toch gewoon de 150/5 gebruiken.