Alleen colostrum geven en daarna medicijn om het te stoppen?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by vanesje, Jun 4, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. vanesje

vanesje Fanatiek lid

Jul 17, 2006
    1,395
    0
    0
    Ik ben zwanger van ons derde kindje. Nu ben ik van plan om GEEN borstvoeding te geven. Eerste twee keer ook niet gelukt zonder te kolven, veel ontstekingen (zelfs al tijdens de zwangerschap). Ik wil de laatste keer genieten, zonder bv ellende.

Ik wil op zich wel graag het colostrum geven de eerste paar dagen voor de antistoffen. Kan iemand mij vertellen of het zinvol is om dan alleen de ca. eerste 2 a 3 dagen borstvoeding te geven en daarna direkt over te stappen naar fles-voeding mbv medicijnen? Heeht iemand hier ervaring mee? Moet je na die 2 a 3 dagen dan ook al "afbouwen" of kun je meteen overgaan op flesvoeding? En hoe zit het met de stuwingen, worden die meer of minder door toch een paar dagen borstvoeding te geven?

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

Mar 3, 2010
    860
    0
    0
    Ja, als je je borsten stimuleert, zullen ze flink gaan produceren en krijg je stuwing. Je kunt dan niet ineens stoppen, en moet het voorzichtig afbouwen.
    Wat je misschien het beste zou kunnen doen is: niet aanleggen de eerste dagen, maar als er dan stuwing ontstaat een paar keer aanleggen en/of afkolven. Je haalt dan alleen de spanning wat van je borsten en let er op dat je niet teveel stimuleert. Je kunt dan een aantal dagen afbouwend kolven/aanleggen en na een aantal dagen is het dan klaar.

groet
    Linda

3. vanesje

vanesje Fanatiek lid

Jul 17, 2006
    1,395
    0
    0
    Hoi Linda,

Dank je wel voor je reactie!

En als je helemaal geen colostrum zou geven dan kan je gelijk na de bevalling beginnen met een medicijn zodat het niet op gang komt? Of krijg je dan alsnog stuwing? Dit vraag ik omdat ik altijd borstonstekingen krijg.

4. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

Mar 3, 2010
    860
    0
    0
    Als je helemaal niet wilt aanleggen zou je een recept dostinex kunnen vragen aan je huisarts of verloskundige. Dit zorgt dan dat het proces van op gang brengen van de melk niet plaats vindt.
    Dit medicijn is niet zonder bijwerkingen en misschien is de manier die ik in de vorige mail beschreef wel net zo effectief tegen een ontsteking.
    Dostinex starten als de stuwing eenmaal op gang is, is een beetje als mosterd na de maaltijd.

groet
    Linda

Share This Page