Beste LD, Wat fijn dat we zo makkelijk met onze vragen bij jullie terecht kunnen! Ik lees vaak alles door en leer erg veel van jullie antwoorden. Mijn dochter (van nu 3.5) heb ik 13 maanden bv gegeven maar toen ze anderhalf week oud was, zijn we begonnen met een speentje. Dit was toen een verademing want ze zat echt continue aan de borst en dan niet actief drinken maar vooral sabbelen, wat ook niet lekker was voor mijn tepels. Gelukkig geen tepel-speen verwarring oid want erna lange tijd zonder problemen bv op verzoek gegeven. Nu heb ik een zoontje van anderhalf week oud en ook hij is onverzadigbaar wbt mama. Ik heb hem de hele dag bij me, in de draagdoek of op de borst, hij slaapt in een co-sleeper naast me (maar zelfs dit is te ver voor hem, hij wil liever tegen mijn borst in slaap vallen). overdag slapen we ook samen. Hij wil ook geregeld alleen even de borst om in slaap te vallen: hij heeft dan al gedronken en kijkt een tijdje rond, en gaat dan weer beetje happen en met armpjes zwaaien, dus leg ik hem aan: sabbel, sabbel en hij slaapt. Als ik hem dan loskoppel, want geen fijn gevoel voor mijn tepel; wordt hij wakker en wil hij weer sabbelen. Ik zou dus graag een speentje willen geven op deze momenten. Omdat ik hem dichtbij me heb en goed de signalen herken denk ik niet dat ik hem te weinig aan zal leggen door een speen. Ook stil ik denk ik genoeg zijn mama honger omdat ik hem altijd bij me heb. Wat vinden jullie, kan ik met speentje beginnen?
hoi gefeliciteerd met je zoontje! Heerlijk dat je hem zoveel bij je neemt en dat ie ook bij je in de buurt slaapt. Als ik het zo lees ben je goed bezig, en herken je inderdaad zijn hongersignalen. Ik raad een speen nooit aan, maar als je er zo om vraagt en denkt dat het kan helpen, probeer het dan maar. als ik jouw verhaal lees denk ik dat je prima in kunt schatten wanneer hij echt wil drinken en heb je hem ook vaak genoeg bij je om dat te zien. Hij heeft nu echt laten zien dat aan de borst drinken makkelijk gaat, dus is dit wel een geschikt moment om het te proberen. succes! Mirjam