Wie werkt er in een supermarkt en maakt gebruik van ouderschapsverlof? Ik zit hierover na te denken maar klopt het dat als je dit verlof opneemt het niet doorbetaald is? Mijn man heeft dit namelijk wel Hij levert ADV dagen in
Dan moet je even in de cao kijken. Daar staat in of je OV doorbetaald is of niet. Wettelijk zijn is daar niks over vastgelegd. ADV iets anders dan ouderschapsverlof, dus dat kun je eigenlijk niet vergelijken.
Je moet inderdaad even de CAO er op nalezen. Wettelijk gezien is het gewoon onbetaald verlof maar een werkgever mag daar natuurlijk wel in voordeel van de werknemer van afwijken, en in sommige CAO's is bepaald dat het (gedeeltelijk) doorbetaald wordt.
Voor 2012 kan je wel voor ieder niet gewerkt uur 4 euro ongeveer terug krijgen. Maar dit is via de belastingdienst, niet via je werk. ( wel alsje idd ouderschapsverlof op neemt, per 2013 vervalt deze vergoeding)
Let wel even op.... Detailhandel hanteert geloof ik wel de regel dat je na opname OV eerst weer je normale uren moet gaan werken, voordat je je contract laat aanpassen. Dus wanneer je bijv 40 uur werkt en je gaat 10 uur OV opnemen, dus 30 uur inde week werken. Dat je dan na het opmaken van je recht, je dus weer tijdelijk 40 uur moet gaan werken en dat je pas daarna je contract kan laten omzetten naar 30 uur (mocht je dat willen)