Hai, Binnenkort ga ik weer aan het werk, over 3 weken. Toen ik nog zwanger was hebben we een kennismakingsgesprek gehad met de g.o. Toen hadden we afgesproken om nog een keer de baby bij haar te brengen als proef. Doen jullie dat ook? En wanneer? Ik heb de g.o. een geboortekaartje gestuurd en dacht dat ze misschien wel op kraamvisite zou komen, om met Lynn kennis te maken. Zal ik haar eerst alsnog uitnodigen en daarna op proef? Wat is gebruikelijk? Graag jullie reactie.
Ik ben zelf gastouder en als ik een geboortekaartje krijg ga ik altijd op kraambezoek. Als er al een concrete begindatum is, zou ik als gastouder ook zelf een paar weken vantevoren bellen om wenafspraken te maken. Het hangt een beetje af van de leeftijd van het kindje en van de wensen/inschatting van de ouders hoelang en hoe vaak een kindje komt wennen. Ik vind het wel belangrijk dat een kindje eerst een (paar) keer komt, als de ouders nog bereikbaar zijn, dus nog niet (echt) aan het werk, zodat ik ook kan bellen als het nog niet zo goed gaat om te overleggen. Met zo'n kleintje kan dat bv. nog zijn met drinken (vooral als een baby'tje nog borstvoeding krijgt en dan een flesje moet drinken bij iemand anders) of met slapen in een andere omgeving. Voor peutertjes zijn het weer andere dingen natuurlijk. Ook voor ouders kan het goed zijn om een beetje geleidelijk te wennen aan het achterlaten van het kindje bij iemand anders. Ik zou jouw gastouder gewoon even bellen en overleggen. Succes met weer aan het werk gaan!
Ja, wel jammer dat je niets gehoord hebt na het sturen van het geboortekaartje. Ik zou zeker even wennen met je kindje. Ga er desnoods samen eens op bezoek of nodig haar uit. En ook misschien nog een middagje of ochtend oppassen en kijken hoe dat verloopt.
hier ben ik ook gastouder.. kraambezoek lijkt me niet meer als normaal.. anderzijds denk ik dat ze misschien nog niet wil langskomen het kan ook voor haar moeilijker zijn om contact te nemen, puur omdat t dan wat pusherig over kan komen. dus het kan van 2 kanten snijden. ik zou haar gewoon bellen en vragen of ze op gesprek wil komen. kijken tijdens dat gesprek hoe het voelt etc.. en daar n besluit in nemen. wat uitleg over de kleine, als t een goede gastouder is vraagt ze alles na over de kleine, en schrijft ze t op.
Het is absoluut normaal dat de gastouder even iets van zich laat horen middels een telefoontje, kaartje en/of kraambezoek.Je kan haar zeker even bellen om te vragen of zij nog plek heeft en of zij het leuk vindt om even langs te komen. Als dat goed verloopt is het sowieso handig om eerst een paar ochtenden of middagen proef te draaien. Dit is voor jou, de baby en de gastouder prettig en zo kan jij ook goed kijken of alles naar wens gaat.Uiteraard zou je je gastouderbureau hier ook over kunnen bellen om advies aan hen te vragen.Met vriendelijke groet,Tessa LavinoVigo's Gastouderbemiddelingwww.vigo-s.nl
Wij stuurden een geboortekaartje en stuurden een kaartje terug. Paar weken later ben ik eerst samen met Ties op bezoek geweest. Daarna is hij een keertje gaan wennen.
Donderdag was ze wezen oefenen bij de gastouder. De g.o zei dat het goed was gegaan, maar eigenlijk had ze die 3,5 uur bijna alleen in de maxi c. gelegen..... Ze had wel geprobeerd haar te slapen te leggen, maar ging ze huilen. Dus maar weer in de mc.... Hmmm. Toen ik thuis kwam hád ze me toch een natte luier! Nog dezelfde als waar ik haar in bracht. Kruidvat, in de luiertas had ik namelijk pampers. En niet gegeten. En ze had hónger! Tja, met honger en een vieze luier is het niet gek als ze niet wil slapen. Ze had al gezegd vooraf dat ze het best spannend vond. Misschein daardoor, maar anders gaan we toch eens praten. Eerste keer nog niet meteen, moet wel vertrouwen in elkaar krijgen.
Als het echt zo is gegaan, klinkt dat niet zo goed hoor. Maxi cosi's zijn om baby's veilig te vervoeren in de auto (en dus niet om 3,5 uur in te zitten). Had de GO niet gevraagd dan wanneer ze een voeding moest hebben? Tja, en dan die luier, da's toch wel het eerste wat je even controleert. Heeft de GO wel ervaring met baby's? Als het al zo gaat met de dingen die je zelf kunt checken, hoe gaat het dan met de rest als je er niet bij bent.....
Ik denk dat je beter uit kunt gaan kijken naar een andere gastouder. Dit zijn dingen die vanzelfsprekend goed zouden moeten gaan, schone luier, eten geven en een baby niet al die tijd in een maxicosi laten zijn toch basisdingen die je moet weten. Als je dat nog allemaal uit moet gaan leggen aan dat mens, zou mijn vertrouwen al compleet verdwenen zijn.
Ik zou toch zeker een goed gesprek aangaan (en mijn partner zegt al van daar zou mijn kind niet heengaan). Een maxi cosi is alleen voor het reizen, tis slecht om een kindje daar voor langere tijd in te laten liggen en een natte luier pfff.
Raar verhaal hoor! Je eerste posting vond ik nog niet zo raar, stuur wel altijd een kaartje en bel een maand voordat het kindje gaat komen om af te spreken voor het wennen en kennis te maken met de baby. Maar op kraambezoek ga ik ook meestal niet (of het moet het 2de kindje zijn) omdat ik ook niet te opdringerig over wil komen en niet weet of de mensen behoefte hebben aan mij. Maar het wennen vind ik gewoon raar. Ik vraag altijd een schema aan de ouders, want een baby kan het niet zelf vertellen en ik ken het kindje ook nog niet. Ik moet het kindje tenslotte ook nog leren kennen. En ik werk met een boekje zodat de ouders kunnen opschrijven wanneer de kleine heeft gegeten en wanneer dat weer tijd is voor de fles. Ik schrijf zelf ook altijd over de dag van de kleine. Baby`s liggen hier zelden in de maxi cosi, het is een autostoel geen wipstoel! Ik heb een box of een lekker dikke mat op de grond om op te spelen en wipstoelen. Dat slapen niet lukte zou kunnen: kindje moet wennen aan de andere omgeving. Ik heb dat ook weleens een eerste keer. De natte luier is wel raar, komt niet erg professioneel over! Ik zou er wel wat van zeggen, want dit klinkt niet goed. Heeft ze zelf kinderen? En is ze allang gastouder?
Ik denk dat ik niet het hele verhaal verteld heb. Ze is zelf moeder van 3 kinderen. Haar jongste is 8 mnd. Dus ze weet wel hoe het zit met babys. Mijn dochter heeft reflux, en daardoor is het ons nog niet gelukt om vaste tijden voor een voeding in te bouwen. (Ze drinkt vaak haar fles niet leeg, waardoor ze na een uur al weer honger heeft, of juist zo veel last dat ze niet wil eten, etc.) De g.o had wel gevraagd hoe laat ze de volgende fles moest, dus dat kon ik niet beantwoorden. Ik zei dat wij alles op vraag deden. En dat Lynn het zelf aangeeft. Ze sabbelt dan op haar handje. En het kan op zich wel dat ze niet geweest is, maar toen ik thuis was, had zó ontzettende honger. En die luier vind ik wel heel raar. Dus de volgende keer zal ik ook aangeven, dat als ze niet wil slapen ze waarschijnlijk een vieze luier heeft. Ze had wel geprobeerd haar in de box / bed te leggen, maar toen bleef ze huilen. En in de mc was ze wel stil.
Ik vind het heel onervaren klinken. Helemaal als ze wel 3 kinderen heeft...! Mijn idee is: oefenen doen we niet op mijn kind.. Ik zou zeker kijken naar een ander. Wil je dat niet, dan even een gesprek aangaan. Ik zou ook met een schriftje gaan werken. Daarin kun je alles schrijven wat ze moet weten: hoelang en vaak ze meestal slaapt, hoeveel tijd er vaak tussen de flessen zit, hoevaak ze ongeveer een schone luier moet, hoeveel voeding ze krijgt, hoe je ritueel is als je je kindje naar bed doet, of ze wel of niet huilt voor het slapen gaan, of ze wel of niet in de mc mag liggen buiten de autoritjes om. Eigenlijk alle weetjes van je kindje en alles wat jij belangrijk vind. En dan vragen of ze terug schrijft hoe de dag was.
Ja wil ik ook gaan doen. De go vroeg er ook al om. Maar ze heeft veel dingen op vraag, en niet vast. Ik weet nooit vooraf hoeveel ze drinkt, tijden van eten, wanneer ze slaapt, etc. Dat lukt niet met haar reflux. In het ziekenhuis ook geprobeerd, maar ook niet gelukt.