hoe lang na eisprong testen en welke test?

Discussie in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' gestart door Twinkle81, 23 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik ben heel onregelmatig (menstruatie cyclus tussen de 4 weken en 7 maanden) en bij mijn vorige zwangerschap was ik al 7 weken zwanger toen ik testte. Ik verwachtte het toen gewoon niet.

Nu wil ik weten hoe lang na de eisprong je een test kunt doen? Ik moet gokken hoever ik ben door het onregelmatige. En welke test kun je het beste gebruiken? Klopt het dat die van Kruidvat goed zijn?

2. MissDee

MissDee Bekend lid

22 mei 2010
    830
    142
    43
    Meestal 2 weken na een eisprong... EN kruidvat, is wel een van de betere ja!
    Succes!

Twinkle81 vindt dit leuk.
  3. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.916
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Ik zou eerst eens gaan achterhalen wanneer je ei is (met ovu testen of temperaturen). Met gokken kom je niet zon eind omdat je van te voren niet weet wanneer je ei komt in een onregelmatige cyclus.

En als je die gevonden hebt kan je zo'n 12 dagen daarna beginnen met testen.
    Ik zou voor de kv 2v5 gaan of de predictor early.

Maar met zo'n onregelmatige cyclusduur (tussen 4 weken en 7 maanden) zou ik ook een dezer dagen ff contact leggen net de huisarts want dat is niet goed.

4. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Die testen zijn wel heel prijzig aangezien ik niet weet wanneer ik ongeveer moet beginnen. Alhoewel het meestal rond de 6 a 6,5 week zit en 7 maanden wel uitzonderlijk was. Ik ben gewoon onregelmatig zonder duidelijke oorzaak. Dit is door 2 verschillende huisartsen nagegaan. Ook is er nagekeken door een gynaecoloog d.m.v. een echo of ik genoeg eitjes heb en die zijn er volop.

Temperaturen is dan de enige manier ben ik bang.

5. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.916
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Ovulatietesten hoeven zeker niet prijzig te zijn hoor.
    Je kan ze online bij zwanger en kids bestellen.
    Dan heb je er 25 voor 13,50 ;)

6. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    @RoGiJuLi dat valt mee. In de winkel zijn ze veel duurder

7. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Genoeg eitjes zegt helemaal niks.je hebt bij PCOS (waarbij je ook zeer onregelmatig bent) ook veel eitjes namelijk....Beetje vreemd antwoord van je gynaecologen.

Ik zou dan inderdaad gaan temperaturen.
    Want als je zo onregelmatig ongesteld bent, kan een zwangerschapstest ook op een ovulatie reageren. (Ja, dat kan echt. ) Je weet immers niet wanneer je eisprong is en wanneer je NOD is. Dat varieert dan nogal namelijk.

nizzie86 vindt dit leuk.
  8. wish 2b pregnant

wish 2b pregnant Actief lid

6 aug 2009
    239
    127
    43
    Vrouw
    Fulltime moeder
    Krimpenerwaard
    Hier 10 dagen na ovulatie een licht positieve test (Kruidvat 2 voor 5,-)

Succes. Hopelijk wordt je wens spoedig vervuld

9. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Dank je. Het is nagekeken toen ik een spiraal liet zetten, dus niet verder gezocht. Maar aangezien 2 verschillende huisartsen vervolgonderzoeken niet nodig vonden, mag ik toch aannemen dat het niks afwijkends is lijkt mij.

10. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.916
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Ik zou het toch eens laten onderzoeken.
    Met clomid kan je een vroegere eisprong en regelmatigere cyclus creeeren ;)

nizzie86 vindt dit leuk.
  11. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Apart dat dit dan nooit voorgesteld is door een huisarts (ik vond mijn vorige huisarts sowieso een knurft en bij die daarvoor had ik geen concrete plannen voor kinderen, dus werd de pil voorgeschreven). Ik ben o.a. toen naar mijn huisarts geweest toen mijn menstruatie 7 maanden uitbleef en ik wel een kinderwens had, maar geen positieve testen. Dan zou je toch verwachten dat er verder gekeken wordt indien er iets afwijkends is. Ik ga eens verder zoeken wat pcos inhoudt, want er zal een reden zijn dat daar niet aan gedacht is verwacht ik.

12. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Gefeliciteerd! Dat is best snel meetbaar

13. wish 2b pregnant

wish 2b pregnant Actief lid

6 aug 2009
    239
    127
    43
    Vrouw
    Fulltime moeder
    Krimpenerwaard
    Dank je! Ik heb pcos. Nadat ik vruchtbaar slijm opmerkte snel een ovutest gedaan en die was positief. De app "Flo" geeft ook meer kennis over het verloop van je cyclus. Succes meid. Gaat goed komen hoor maar zou zeker naar gyn gaan voor begeleiding en evt Clomid.

14. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Dank je. Bij mijn ex lukte het niet om kinderen te krijgen (achteraf maar goed, aangezien het inmiddels mijn ex is. Alhoewel we wel vriendschappelijk uit elkaar zijn gegaan en geen negatieve gedachtes over elkaar hebben).
    Bij mijn huidige vriend was ik binnen een jaar zwanger. Totaal onverwacht voor ons, want ik had verwacht de medische molen in te moeten. Aangezien er dan wordt verwacht dat je wel eerst zelf hebt geprobeerd, kwam de zwangerschap onverwacht, maar wel heel gewenst (alleen iets eerder dan verwacht/gepland ;) ). Daarom hoop ik dat het, ondanks dat ik al 36 ben, dat het nu ook zonder hulpmiddelen gaat.

15. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.916
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Omdat een huisarts die kennis/expertise niet heeft ;)

Juist om die reden zou ik dus een doorverwijzing vragen naar de gyneacoloog en je eens laten testen op pcos.
    Een cyclus varierend van 4 weken tot 7 maanden is niet "normaal" ;)

Daarbij kan het echobeeld van het genoeg hebben van eitjes (heb ik overigens bij mezelf nog nooit kunnen zien op een echo en heb echt heel veel echos gehad) ook verkeerd gezien zijn en dat het een krans was wat weer duidt op pcos ;);)

16. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    @RoGiJuLi , het was een inwendige echo ivm de spiraal. Dan wordt die 'omgeving' bekeken. Eigenlijk zou het mij niks verbazen, want als ik lees wat pcos inhoudt, lijkt het mij aan het auto-immuunsysteem gerelateerd. De chronische aandoening die ik heb, colitis ulcerosa, is dat ook. Een simpele google-opdracht bevestigd dit door een aantal medische artikelen.

@wish 2b pregnant , zijn er extra controles nodig nadat het is vastgesteld als je niet zwanger wilt worden? Als dat niet nodig is, probeer ik het eerst op de 'gewone' manier en als het binnen een jaar niet raak is, kan ik concreet aangeven waar mogelijk het probleem ligt.

Ik vind het grappig te lezen dat overgewicht vaak een probleem is. Als ik een 'normaal' bmi heb, blijft mijn menstruatie vaker uit dan dat ik net boven mijn normale bmi zit. Ik voldoe verder niet aan de overige PCOS 'klachten' als ik het zo lees. Acne heb ik alleen rond mijn menstruatie (wat vrij normaal is) en overbeharing heb ik ook niet. Volgens mij scheert het grootste deel van de vrouwen haar benen (en dan heb ik ook nog eens blonde haren waardoor ze nauwelijks opvallen) :D.

Ik ga straks een paar hoedjes voor de thermometer halen denk ik. En dan proberen consequent te temperaturen

17. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.916
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Ho! stop!.. freeze!!

Temperatuurmethode kan je niet via het oor doen!!!

Dat moet je elke ochtend op dezelfde tijd, direct na het ontwaken, zonder je bed uit te komen en RECTAAL doen ;);)

En dan eigenlijk wel vanaf de eerste ongidag. Je kan niet zomaar midden in een cyclus beginnen :)

18. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Na de geboorte van mijn dochter mocht ik ook niet via mijn oor temperaturen, maar na enkele dagen dubbel gemeten te hebben, bleek er geen afwijking in te zitten (ik blij natuurlijk). Wel verschilt het ene oor 0,2 graden met de andere (de linker had geen afwijking).

Ik heb een lage temperatuur, dus als ik een eisprong heb, heb ik misschien een keer een normale temperatuur. Dan maak ik meteen een foto en zeg ik tegen mijn vriend dat ik echt niet koudbloedig ben ;) (gemiddeld is tussen de 36 en 36.5 bij mij). En afwijkingen kun je meteen opmerken lijkt mij. En uiteraard meteen balen omdat ik dan mijn ei heb gemist

19. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.916
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Okay dan sla je advies in de wind. Dat is jouw goed recht ;)
    Dan hoop ik maar voor je dat je je ei via het oor gaat vinden.
    Maar weet dat er een groot verschil in meten om koorts uit te sluiten en meten om je eisprong op te sporen.
    In dat laatste geval komt het miligraden nauwkeurig.. maarja.

Ps. 36.5 is niet laag/koudbloedig hoor.
    Dat is mijn rectale temp ook voor ei (tussen de 36.3 en 36.5).

wish 2b pregnant vindt dit leuk.
  20. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Is niet vervelend bedoeld hoor en het klopt dat de meeste oorthermometers teveel afwijken. Mijn rectale is een hele trage (en daardoor vervelende) en komt bij dat ik soms klysma's moet gebruiken voor mijn chronische ziekte. Die combinatie is nu eenmaal niet ideaal. Vandaar de oorthermometer ;) . Miligraden is wel heel weinig. Ik dacht dat er echt een halve graad verschil in zat. Ik moet mij maar eens goed in gaan lezen, want ik weet er echt weinig van merk ik!

Deel Deze Pagina