Ik ben 12 december middels een spoedkeizersnee bevallen van een superlief en mooi zoontje! Na een lastige start maakt hij het prima en is het een vrij makkelijk en tevreden baby. Toegegeven, dat smaakt naar meer... Hoewel ik er nog even niet aan moet denken -het zwanger zijn, en de spanningen daar omtrent- hebben we hier thuis toch alweer de discussie.. Man wil graag snel een tweede.. ik ben er niet aan toe maar vraag me wel af, hoeveel tijd moet er minimaal tussen zitten? Iemand? Thnx, groet Alf
Tegen mij werd destijds gezegd dat ik het beste een jaar kon wachten zodra het litteken alle tijd had om te helen en weer sterk te worden.
Ook mij is vertelt minimaal een jaar niet zwanger te raken. Al moet ik er nu idd oom echt nog niet aan denken
Mijn gynaecoloog zei tegen mij, wanneer je er zelf weer klaar voor bent. Niks gezegd over een bepaalde tijd.. Waarom hanteren ze niet allemaal dezelfde richtlijn?!
ik heb ook in september een keizersneden gehad en mijn is geadviseert om het liefste een jaar te wachten. dit om er voor te zorgen dat het litteken goed kan genezen, want tijdens een zwangerschap komt er door de groei van de buik een flinke spanning op het litteken te staan, en tijdens weeen komt er hellemaal een flinken spanning op te staan. is het litteken niet goed genezen dan kan het zo zijn dat je baarmoeder scheurt tijdens de zwangerschap of bevalling. mijn gynaecoloog vertelde me ook dat ze de grens van een jaar waarschijnlijk gaan verhogen naar 2 jaar omdat een keizersneden eigelijk ene flinke buikoperatie is die echt goed moet genezen!!!
Hier ook advies van minimaal 6 maanden. Maar na 4,5 maand was ik weer zwanger en ik mocht gewoon natuurlijk bevallen ondanks dat ze wisten dat ik een baby zou krijgen groter als 9 pond. Het maakte niks uit voor de wond zei de gynaecoloog. Ze wouden me zelfs weer inleiden. Gelukkig is ales goed gegaan.
Haha.. ook hier allemaal verschillende adviezen dus.. Lekker onduidelijk inderdaad. Ik moet half april weer naar gyn dus zal het daar ook nog vragen, maar voorlopig hou ik mijn man dat jaar maar voor thnx
Dat is dus wat ik eng vind. Maar is dat echt zo? Want een goede zwangerschap na 4.5maand, en advies na 2 jaar pas ..daar zit nogal wat tussen..
Wat missymaaike zegt is echt zo hoor. Precies hetzelfde te horen gekregen van mijn gyn. Tuurlijk soms gaat het heus wel goed als je eerder zwanger raakt, maar waarom het risico lopen? Mensen onderschatten echt dat het een flinke buikoperatie is. Ik heb dus laatst bij een programma (weet niet meer welke) dus wel een verhaal gehoord dat de baarmoeder was gescheurd,. Dat was dan weer niet omdat ze te vroeg zwanger raakte, maar omdat ze ingeleid werd. Ze kreeg weeën opwekkers enzo. Het liep bijna fout af. Maar gelukkig hadden zowel moeder als baby het gered. Deze kans is ook groter als je voor een jaar zwanger raakt. Snap niet waarom mensen dat risico bewust zouden willen nemen.
de kans op zo,n scheuring van de buikwand en baarmoeder is er maar volgens mijn gaat het vaker goed dan fout ! des ondanks dat wil ik dat risco niet opzoeken , het zou je maar gebeuren ! ik zou gewoon of in april naar je gyn of een bel afspraak maken en even aan hem vragen hoe of wat !!
Vreselijk inderdaad, het zal je maar gebeuren! Ik vind het helemaal prima om een jaar te wachten hoor! Maar vind het wel apart dat er door gyn's zelf dus ook verschillende adviezen worden gegeven..
Bij mij zeiden ze (ik heb er een aantal) dat de adviezen verschillen tussen 6 mnd en een jaar, en dat ze het eigenlijk niet zo goed weten. En ik was na 9 maanden weer zwanger na 2 sectio's (waarvan 1 prematuur waarbij nog veel meer druk op het litteken komt) en het gaat allemaal goed tot nu toe.
De kans op scheuring is vooral groter bij inleiding, en daarom hebben ze in mijn zkh het protocol dat ze niet meer inleiden na een eerdere sectio. Als de bevaling natuurlijk op gang komt is dat mooi, maar ze gaan niet stimuleren omdat door een weeenstorm er te veel druk op de BM kan komen. Maar het komt echt maar heel weinig voor hoor, en niet alleen na sectio's. Goed advies van missymaaike, neem contact op met je gyn voor een orienterend gesprek op het moment dat je er aan toe bent om weer zwanger te worden. Dan kun je van alles doorspreken, ook hun protocollen en adviezen op maat voor jou.
Minn gyn heeft gezegd een jaar te wachten.maar ik voelde pas na twee jaar dat m'n buik weer een beetje normaal aanvoelde...dus twee jaar is niet eens zo gek!
Ik heb juist een programma gezien waar een vrouw na keizersnede opnieuw ging bevallen, maar de baarmoeder scheurde...kind heeft t niet gehaald...zij zelf op t nippertje...
Hier adviseerde ze minimaal een half jaar te wachten, maar liever nog langer zodat het litteken goed kan genezen..