Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik een geplande keizersnede krijg ivm een placeta praevia. Ik heb veel info gehad en ook flink wat gelezen. Maar nog wat vragen (sommige dingen zijn tegenstrijdig nl). - Ik lees bij sommige ziekenhuizen dat je van tevoren je schaamhaar niet mag scheren ivm infectiegevaar. Is dit nog steeds zo en hoe ver van tevoren mag t niet meer? - Is een voedingskussen aan te raden om mee te nemen naar het ziekenhuis? Of gaat dat niet met de wond? - Hebben jullie speciale dingen mbt het litteken gedaan na de keizersnede? Creme, masseren etc? - Hoe ging t met jullie buikspieren na een keizersnede? Heb je daar (extra) oefeningen voor moeten doen?
Scheren vh schaamhaar mag vanaf 7 dagen van te voren niet meer. Inderdaad vanwege infectiegevaar. Ik heb op t ziekenhuis geen voedingskussen gebruikt, maar een tweede hoofdkussen gevraagd. Dit werkte heel goed. Geen probleem gehad met (borst)voeding en de wond. Ik heb niks speciaals gedaan met t litteken. Is nu al nagenoeg niks meer van te zien. Is een dun lichtroze streepje. Ik heb (gelukkig) geen zwangerschapskilo’s en ook niks voor mijn buikspieren gedaan. Toen ik me weer wat fitter voelde, bij de eerste na een week, bij de tweede na 10 dagen, ben ik begonnen met korte ommetjes met de hond. Buikspieren heb ik pas een beetje gaan oefenen na 8 weken. Ik heb wel een “huid flap” overgehouden aan mijn keizersnedes. Dus ondanks geen extra kilo’s, wel extra huid. Heel veel succes
1: mijn inleiding was op een woensdag en de keizersnede uiteindelijk van vrijdag op zaterdag. Ik heb die woensdagochtend nog geschoren. Zeiden ze helemaal niks over. Keizersnede was dan ook niet helemaal gepland natuurlijk. 2. Je wil borstvoeding geven toch? Als ze hem in het ziekenhuis niet hebben, kan je hem wel meenemen. Het is bij iedereen anders hoe snel diegene rechtop kan zitten zonder al te veel pijn. 3: ik gebruikte de crème van vsm toen de wond dicht was. Even vergeten hoe die heet. Mijn litteken is heel ‘mooi’ genezen. Ben pas gaan smeren nadat de korsten er af waren. 4: na 8 weken ben ik weer gaan sporten. Dat ging prima. Van mijn onderste buikspieren heb ik totaal geen last gehad. Wel van de diastase (zoontje had de buikspieren opzij geduwd boven in omdat hij in stuit lag)..
Scheren is wisselend per ziekenhuis dus even navragen. Voor je buikspieren zou ik je aanraden een fysio of goede sportinstructeur te raadplegen na de bevalling. Deze kan checken of je buikspieren weer op hun plek terug zijn. Zo niet (diastase) is aangepaste belasting nodig.
Ik heb 2x gebruik gemaakt van extra hoofdkussen. Ik voedde rugby houding dus dan een kussen naast me waar baby op lag. Litteken nooit iets mee gedaan zag je na verloop van tijd heel weinig meer van. Qua buikspier was overeind komen de eerste paar dagen wel even een dingetje. Maar verder nooit aangepast getraind oid daarna
- Ik lees bij sommige ziekenhuizen dat je van tevoren je schaamhaar niet mag scheren ivm infectiegevaar. Is dit nog steeds zo en hoe ver van tevoren mag t niet meer? Ik mocht een week van tevoren niet meer scheren. - Is een voedingskussen aan te raden om mee te nemen naar het ziekenhuis? Of gaat dat niet met de wond? Ik had gewoon een extra kussen gevraagd. - Hebben jullie speciale dingen mbt het litteken gedaan na de keizersnede? Creme, masseren etc? Nee - Hoe ging t met jullie buikspieren na een keizersnede? Heb je daar (extra) oefeningen voor moeten doen? Na ks nr 1 geen extra oefeningen gedaan, na ks nr 2 hadden mijn buikspieren toch wel een grote klap gehad en heb ik het opgebouwd met kleine stukjes lopen etc.
Thanks dames!! Ik ga dat van t schaamhaar toch even vragen maandag als ik naar anesthesie ga, ik heb nl t liefst helemaal geen haar hihi. Dus 1 week niet scheren is al vreselijk wat dat betreft Maar wil geen infectie natuurlijk.
Ik mocht 2 dagen niet scheren. Heb ook een hekel aan niet scheren maar heb het toen bewust 3 of 4 dagen niet gedaan omdat ik het risico op een infectie beroerder vond dan een paar dagen niet scheren voedingskussen mee vond ik heel handig! met het litteken ben ik vanaf dag 3 de huid er om heen gaan masseren om te voorkomen dat het litteken verkleeft en vast komt te zitten. Helaas is dit toch een beetje gebeurt. Toen de korst er af was gaan smeren met VSM litteken crème en dit zeker een half jaar dagelijks gedaan. Mijn litteken is heel mooi genezen. Wel de extra huidflap over gehouden waar hier boven ook over gesproken wordt buikspieren heb ik na 6 weken laten controleren of ze weer aan elkaar zaten. Toen dat zo was ben ik rustig aan begonnen met buikspier oefeningen en dat opbouwen
Bij ons in het ziekenhuis hebben ze gewoon voedingskussens. Dus dan zou je die niet mee hoeven nemen. Misschien even navragen bij je eigen ziekenhuis?
nog een hele andere tip, koop onderbroeken die hoog zitten, zodat het randje niet op de wond zit ik heb ze van de zeeman met een soort bloemetje of zoiets in de rand verder is een verlengsnoer erg fijn om je telefoon/tablet op te laden scheren weet ik niks vanaf spoedsectio gehad gewoon een extra kussen vitamine e olie van solgar
Zeg maar dat je een heel klein hangbuikje hebt zo vanaf t litteken. Ik vind t moeilijk te beschrijven, hoop dat je je nu een beetje een voorstelling kunt maken.
Ik had een spoedsectio maar kan wel een paar vragen beantwoorden: zitten kon ik snel weer, wel goed rechtop, meer onderuit gezakt zitten was iets lastiger. smeren heb ik gedaan met biodermal litteken crème, het is een mooi dun lijntje geworden, bijna niet te zien. Het is verder ook plat. Ik deed een zwanger gym groepje, na 8 weken waren mijn buikspieren nog niet helemaal bij elkaar en heb ik alleen de schuine buikspieren getraind als ik dit goed zeg. De rest is met gewoon bewegen in de loop der tijd goed gekomen.
Volgens mij komt dit doordat het litteken vaak iets naar binnen trekt. Dan lijkt het alsof je huid er overheen hangt. Dit heb ik helaas ook een beetje. Je kunt bij Google C-section scar opzoeken, dan zie je wat er bedoelt wordt.
1. Nooit gehoord dat je niet mocht scheren (2x spoed, 1x gepland). Ook gewoon gedaan dus en niks over gehoord. 2. Zelf nooit een voeidngskussen gebruikt, maar moet geen probleem zijn met de wond denk ik hoor. sterker nog, een klein kussentje is wel handig om op je buik te "duwen" als je moet hoesten, lachen of niezen de eerste dagen. 3.niks gedaan met het litteken en is heel mooi geheeld. Zelfs na 3 is het eigenlijk nauwelijks zichtbaar en sowieso onder mijn (bikini)broekje 4.niks getraind, zou ik zeker ook de eerste tijd even niet doen.
Ik heb dat helemaal niet, zelfs niet na 3x op dezelfde plek een keizersnede. Dus niet te druk maken hoor. Bij mij is het (zelfs nu ik wat zwaarder ben) gewoon helemaal strak.
Niet mijn foto, maar zo ziet het er bij mij ongeveer uit. Alleen iets breder aan beide kanten, de laatste keer hebben ze hem iets breder gemaakt.