Hallo allemaal, Ik heb mij hier aangemeld omdat ik op zoek ben naar antwoorden die ik vanuit het ziekenhuis niet krijg. Hiermee bedoel ik dat ik gevoel heb dat ze er omheen draaien en het mooier maken dan het is. Eigenlijk is het zo dat ik niet durf te vertrouwen op het oordeel van de gynaecoloog nadat ik de afgelopen weken informatie heb gezocht over de AMH waarde. Ik zal proberen mijn verhaal zo kort mogelijk op te schrijven. Overigens heb ik mijn verhaal hier ook elders op het forum in een bestaand topic geplaatst, echter denk ik dat ik op deze manier meer mensen bereik. Alvast bedankt voor het lezen. Ik heb een dochter gekregen 2 jaar geleden, van haar was ik na 28 rondes spontaan zwanger. Bij mij destijds geen afwijkingen gevonden maar er is toen geen bloedonderzoek gedaan op dag 3 en zeker geen AMH bepaling. Zaad man was iets onder de maat qua aantal, bewegelijkheid goed en een morfologie van 1%. (Waarover het zh zegt dat dat ok is. Na de bevalling hebben we geen anticonceptie meer gebruikt omdat wij wel verwacht hadden dat het weer even zou gaan duren. afgelopen winter begon het toch weer te knagen dus wederom naar het zh. Gynaecoloog gaf aan dat destijds alles goed was en hij nu aanvullend bloedonderzoek wilde doen omdat mijn eierstokken in totaal 7 eitjes lieten zien. Echter was dit een week na eisprong en moest ik op dag 3 terugkomen voor een nieuwe teling en het bloedprikken. Dit is dag 2 geworden ivm weekend. Totaal 11 eitjes in beide eierstokken. Daarna de cyclus gevolgd en een eisprong waargenomen op dag 11 (cyclus is sinds een jaar stabiel 25/26 dagen, voor zs dochter was dit 28-30 dagen). Daarnaast is gezien dat mijn bms op dag 9 ruim 9mm was met een mooie triple line en een ei van 18mm, 3 dagen later na het weekend was het eitje de dag ervoor gesprongen en mijn bms nog maar 5.2 mm. Echoscopiste vond dit ook vreemd en noemde dat het kan zijn dat de gyn mij een hormonale behandeling zou geven. Omdat ik wist dat er op AMH geprikt was had ik mij vast ingelezen. Ik weet graag waar ze het over hebben als we de uitslagen krijgen. Afgelopen week dan eindelijk na 6 weken de uitslagen. Ik had na 3 minuten al door welke kant het gesprek oo ging. Namelijk alles is goed en jullie mogen nog een jaar proberen. Ik moest enkel mijn cyclus in de gaten houden want als dat ineens zou veranderen moet ik terug komen. Hij noemde dat wij in het komend jaar 50-60% hebben om zwanger te worden en we zijn nog zo jong (27). Mijn antwoord was dat ik daar niets aan heb met oude eieren maar dit was absoluut niet zo. Zelfs over het bms zei hij dat ze dan vast een mm verkeerd gemeten hebben. Op mijn antwoord dat het er wel 4mm zijn hield hij zijn schouders op. Toevallig zat ik op dag 12 en heb ik gevraagd of hij nog even wilde kijken of er een ei zat en jawel 1 van 18 mm. Ook het bms werd gemeten, ik zag met eigen ogen dat het 7.5mm was maar tot mijn stomme verbazing zei hij toen ik m'n jas aan trok dat ee vanavond goed ons best moeten doen en dat het bms er ook zo mooi uit zag, weer bijna 9mm. En nee ik heb echt niet verkeerd gekeken, het was echt 7.5. Daar lieg je toch niet om als arts? Hieronder waar allemaal op geprikt is, zijn oordeel is dat alles er goed uitziet enkel het AMH is 'iets verlaagd'. Hij noemde wel dat het zou kunnen dat ik iets eerder als normaal in de overgang raak maar deed er heel luchtig over. Helaas heb ik niet alle waardes omdat hij steeds enkel noemde dat het goed was en ik voor de AMH al 3 x moest vragen naar de waarde tot ik hem kreeg heb ik het erbij gelaten. AMH: 0.8 Fsh: ? Lh Oestradiol Progesteron 7dpo: 67 En volgens mij nog wel wat maar ik heb de uitslagen toch niet. Zoals jullie waarschijnlijk gemerkt hebben zit het mij nogal hoog. Het was ook zeker niet mijn bedoeling zo'n enorm verhaal te typen. Ik weet niet wat ik moet nu. Mijn man snapt er helemaal niets van en was op het eerste ogenblik flabbergasted dat ik niet tevreden was na het gesprek omdat de gyn zo lovend was. Ik heb hem inmiddels eea uitgelegd maar hij is bang dat ik door de dingen die ik lees bang word dat het bij ons ook niet lukt terwijl de gyn zo positief was en hij daar eigenlijk op wil vertrouwen. En dan ga ik weer twijfelen want voor de rest is inderdaad alles goed, iedere maand een eisprong en een heel mooi progesteronwaarde. Heeft iemand enig idee over onze spontane kansen?
@Femke: mijn amh is ook laag, nl. 0,34. Toch ben ik met deze lage waarde 3 x spontaan zwanger geraakt. Je amh-waarde is laag, maar alleen een laag amh-waarde zegt niet alles. Het is vaak een combi van meerdere waardes samen. En zie dat jij niet alle uitslagen hebt (bijv. fsh). Ik weet dat ze in NL weinig doen met het amh. Of in ieder geval niet altijd goed weten te interpreteren. Na een mk lukte bij mij het zwanger worden niet en toen zijn wij naar DD gegaan, waar we ivf hebben gehad. Daar ben ik niet zwanger van geraakt, maar direct daarna alsnog wel spontaan. Dus mocht het spontaan niet lukken en mocht je de mmm in willen, dan zou ik met een laag amh in ieder geval niet in NL blijven, maar uitwijken naar DD of Gent.
Ik weet niets over de waardes, wel heb je recht op je bloeduitslagen en kun je gewoon aan de secretaresse vragen deze uit te printen voor je of om ze meteen te mailen of zelfs via je huisarts. Met al het andere kan ik je helaas niet helpen. Vervelend als je geen goed gevoel hebt bij je gynaecoloog. Ook daarvan zou ik zeggen: vraag een andere of een sec. Opinion. Je hebt het recht om over te stappen. Gewoon nieuwe doorverwijzing via je huisarts vragen. Heel veel succes!
Ik weet inderdaad de andere waardes niet, ga morgen bellen om het na te vragen. Hoe hoog/laag mag de fsh zijn? Sowieso even afwachten of ze ze wel geeft, ik had 2 weken voor onze afspraak al gebeld voor de waardes maar ze mocht ze me niet geven telefonisch. Misschien dat het nu nog verschil maakt dat we alle uitslagen in principe al gekregen hebben. Ik heb me voorgenomen te doen alsof ik op de hoogte ben en ze het nog even op kan noemen ondat ik de exacte getallen ben vergeten. Ik las ook iets over DHEA. Ik twijfel of ik dit een aantal maanden ga gebruiken en we het nog 6-12 maanden de tijd geven, echter word ik niet blij van de mogelijke bijwerkingen. Daarnaast zit het mij ook niet lekker dat het zaad een normale morfologie heeft van 1%. Ook al zegt het zh dat dat niets uit maakt...
Femke, ik heb geen idee hoe hoog of laag al die waardes moeten zijn. Maar je hebt het recht om zelfs heel je dossier op te vragen. Dat zijn ze verplicht te geven, het gaat nota bene om jezelf! En als ze het niet via de telefoon wil zeggen, zou ik vragen of ze het dan op kunnen sturen.
@Femke: ik had ook veel over dhea gelezen en dacht dat ik met mijn lage amh dat ook zou moeten slikken. Maar bleek bij mij geen enkele meerwaarde te hebben, omdat mijn eigen dhea blijkbaar weer goed was. Vandaar dat ik zei dat alleen een laag amh ook niet alles zegt (maar zal wel meespelen dat het zwanger worden mogelijk wel langer kan duren). Ik zou dus nogmaals een afspraak maken om al je waardes te bespreken en zo nodig actie te ondernemen, zeker ook als de zaadkwaliteit niet optimaal is. In DD slikken zowel de man als de vrouw ook nog vitamines in hoge doseringen.
Bij mij op mijn 28e ook een amh 0.8 ontdekt. Nederlandse ziekenhuis stuurde ons ook een jaar naar huis wat ik met mijn domme hoofd nog gedaan heb ook. Uiteraard werd ik niet zwanger. Na een jaar terug, men wilde niet helpen want amh zei weinig. Toen een second opinion in Dusseldorf gehad. Indicatie: meteen ivf, spontane zwangerschap is een kans van minder dan 5%. Gelukkig sloeg de IVF aan en kreeg ik een tweeling. 8,5 maand na de tweeling was is toch spontaan zwanger. Dolblij, maar als ik daar op had gewacht zonder IVF heeft het me toch 5 jaar gekost. Ik zou zeggen, dring aan op IVF. Liefste in het buitenland omdat men daar meer kennis heeft van laag amh. De protocollen in NL zijn te conservatief waardoor IVF vaker mislukt dan slaagt bij laag amh-patienten.
Ik denk ook niet dat ik op eigen houtje DHEA ga slikken, las inderdaad dat het niet goed is als je eigen waarde al ok is. Dossier opvragen is indd ook nog wen optie. Zh was vanmorgen op de een of andere reden momenteel niet bereikbaar. Klaasje: eigenlijk heb ik met jou ervaring al een antwoord op mijn vraag welke ik in Düsseldorf zou krijgen. Ik heb ze een mail gestuurd met en in het kort de geschiedenis en uitslagen en of het raadzaam is een intake bij hun te plannen. Geen idee of ik daar antwoord op krijg. Mijn gevoel zegt meteen door naar Düsseldorf maar het is niet allemaal 'zo maar even.
@Femke: denk dat je in DD zeker aan het goede adres bent! Ik vond het toen ook een hele stap, maar het gaf mij toen een fijn gevoel met een arts te praten die weet waar hij het over heeft. Als je een laag amh hebt zou ik in NL ook geen ivf-pogingen laten doen, omdat de artsen hier echt te weinig kennis hebben van amh in combinatie met medicatie e.d. In DD hebben ze ook meerdere vormen van ICSI (IMSI en PICSI), zeker als de zaadkwaliteit ook nog eens te wensen over laat. Snap dat het een hele stap is, maar iedere maand een teleurstelling als het zelf weer niet gelukt is, is uiteindelijk ook niet prettig.
Niet doen zonder bloedbepaling vooraf. Mijn DHEA gehalte was prima in orde ondanks de amh waarde van 0.8. Het is een hormoon, als je die niet nodig hebt schopt het hormoonhuishouding verder in de war. Als je je dossier opvraagt bij de admin van je ziekenhuis heb je idd alle gegevens.
Ik heb een mail terug van Düsseldorf. Zij geven aan dat ik zsm zou moeten starten met een hormoonbehandeling. Poeh... Even laten bezinken. Ik heb de FSH: 7.2 en de Oestradiol: 0.15 nog opgevraagd. Iemand enig idee of dit ok is?
FSH is heel netjes, dan ben je waarschijnlijk goed te stimuleren. Ik heb dat 'geluk' ook. Met hormoonbehandeling bedoelt DD een IVF poging neem ik aan. Is ook heftig.