oorzaak van miskramen bij de man??

Discussie in 'Miskraam' gestart door SiepG, 1 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SiepG

SiepG Lid

7 jun 2011
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een vraag aan jullie, misschien dat één van jullie hier mee te maken heeft gehad:

Als het gaat om miskramen, zijn er dan ook wel eens oorzaken bij de man gevonden?

Mijn vriend en ik hebben drie miskramen na elkaar meegemaakt. Met zijn ex-vrouw heeft hij ook al drie miskramen meegemaakt. Hij heeft toen met haar alle standaard onderzoeken gehad. Bij haar is toen een stollingsafwijking gevonden. Zijn chromosomen waren normaal.

Toen ik mijn derde miskraam had, begon mijn vriend zich bijzonder schuldig te voelen; hij dacht dat het misschien aan hem lag. Maar, er is geen arts die hier aandacht voor heeft. Wat hen betreft ligt het niet aan hem; zijn chromosomen zijn in orde en ik kan gewoon zwanger raken. Dat het niet blijft zitten, komt dus door mij of door pech.

Nu las ik toevallig op een Franse website iets over afwijkingen in het zaad van de man, wat een miskraam zou kunnen veroorzaken. Weet iemand hier iets van? Heeft één van jullie hier wel eens mee te maken gehad??

Bedankt alvast !

2. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Ik denk wel dat een chromosoomafwijking bij de man een rol speelt bij mk's. (zelf 5 meegemaakt) Het punt is alleen dat er op het gebied van chromosoomafwijkingen nog zo verschrikkelijk weinig bekend is. Dus zelfs als er bij karyotypering niets uitkomt, dan nog zegt dat lang niet alles. Ik heb mijn man na een paar mk's gevraagd om boxershorts te dragen, zink/selenium te slikken, plus multivitamine, en we deden het niet te vaak rondom de eisprong om zaadkwaliteit te verbeteren. Maar dat was puur op basis van 'baat het niet'...

Hoop dat het goedkomt voor jullie binnenkort. Drie miskramen, dat is nogal wat.

3. Trees

Trees Niet meer actief

Wanneer zijn de chromosomen voor het laatst getest? Bij ons werd het na twee jaar weer opnieuw gedaan, omdat er steeds meer ontdekt/ gevonden wordt op dit gebied. Het is inderdaad wel zoals maria aangeeft dat er veel nog niet bekend is. Naast selenium/ zink etc. schijnt foliumzuur bij de man ook gunstig te zijn. Of het klopt weet ik niet, maar het kan geen kwaad. Wat wel bekend is dat roken en alcohol afwijkingen in het zaad kunnen veroorzaken. Ik weet niet of dat nog iets is om op te letten?

Eventueel kun je ook nog contact opnemen met buitenlandse klinieken/ ziekenhuizen (bijv. Gent of Dusseldorf). Hier komen veel Nederlandse stellen met meerdere miskramen en zij zijn een stuk verder dan hier in Nederland. Regelmatig wordt daar wel een oorzaak gevonden, terwijl ze in Nederland niks vinden. Ze kunnen daar misschien ook beter antwoord op je vraag geven.

Heel veel sterkte en succes!

Deel Deze Pagina