Ik ben 2 dagen geleden bevallen van een geweldige zoon van 4325gr. De nodige reserves dus hij is met de vacuum ter wereld gekomen. Nu merken we dat hij niet goed de link weet te leggen tussen mijn tepel en zuigen. Hij kan heel goed drinken aan de borst, hapt mooi aan, neemt grote teugen. Als hij uiteindelijk drinkt. Het kost veel tijd en stimulans om hem te laten drinken. Druppels uitknijpen en aan zijn gehemeltje smeren om hem te activeren, even omhoog houden enz. Overdag met de kraam lukt het uiteindelijk vaak wel, maar 's nachts lukt het ons niet. Hij valt dan weer meteen in diepe slaap, of begint hard te huilen met mijn tepel in zijn mond. Hij doet er niets mee dan. Op mijn pink zuigt hij hard. Omdat hij na 2dgn nog geen plasluier heeft gehad (wel poep) en al wat geel is mag hij 20cc extra flesje. Vannacht heeft hij alleen 2x een fleje gedronken, 2x 15cc vlot erin. Maar hierdoor ben ik bang dat de bv niet op gang zal komen. De vlk vindt kolven een te zware belasting voor mij, omdat ik een zeer zware bevalling heb gehad en nog niet uit bed mag. Is er kans dat het drinken aan de borst nog beter zal gaan? Of is het al te laat doordat het nog niet op gang is? Ik voel geen stuwing. Zou het door de zware bevalling kunnen dat hij zo'n moeite heeft? Hij is vannacht voor het eerst wat actiever, daarvoor sliep hij door alle voedingen heen.
Gefeliciteerd! Hoe is het nu? Ben je gestart met kolven inmiddels? Evt. kun je ook met de hand stimuleren. Ben je thuis? Daar ga ik van uit omdat je schrijft over kraamzorg. Ik zou je willen aanraden een lactatiekundige in te schakelen: niet alleen voor telefonisch overleg maar om met je mee te kijken. Liefst zo snel mogelijk: en misschien wel juist wanneer de kraamverzorgende er nog is: kunnen jullie samen nog aan de slag met de tips en adviezen de komende dagen! Waar in Brabant woon je? Evt. kun je ook mij bellen voor een afspraak. Wanneer je dat wilt laat het dan maar weten. Je vindt een lactatiekundige via Home | NVL Borstvoeding – zeker over borstvoeding of via www. borstvoeding.com Je kunt kijken of jouw verzekeringspakket de hulp vergoed, los daarvan is het het zeker waard! Veel succes!
Helaas hebben we de borstvoeding moeten staken. Fender was erg geel geworden op de 2e dag al, en had nog geen enkele plasluier in de nacht na de tweede dag. Hij moest echt vocht binnenkrijgen en kolven leverde weinig melk op. De voedingsmomenten werden steeds meer strijd, vandaar dat we toch deze beslissing hebben genomen. Op flesvoeding is hij vlot gaan plassen. Toch bedankt voor het advies, ik vind het erg jammer dat het niet gelukt is. Hij heeft gelukkig toch nog wat colostrum gekregen.
Ik hoop dat het nu goed gaat met jullie. En i derdaad: colostrum heeft hij toch maar mooi meegekregen! Zo waardevol! Geniet van je mannetje, Groetjes Heidi ( en wat een leuke naam!)