kindje ligt hoog :shock:

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door eikie79, 5 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. eikie79

eikie79 Actief lid

22 sep 2007
    454
    0
    0
    Ik ben 24 weken zwanger.

Gisteren avond weer op controle geweest bij de vk.

In 6 weken tijd ben ik ruim 5,3 kg aangekomen. De vk vond dit erg veel en vroeg zich af hoe dat kon. Ik eet niet overdreven veel, ik beweeg nog gewoon (uiteraard iets minder), ik snoep normaal, drink veel water.

De eerste weken ben ik bijna niets aangekomen. Ik was eerst verbaasd dat ik zoveel weken was aangekomen...kon het niet geloven. aangezien ik thuis elke week een zwangerschapsdagboek bij houdt, kan ik precies nagaan hoeveel ik ben aangekomen. EN ja hoor, 5,3 kg in 6 weken.

Ik weet niet of dat normaal is, maar de vk vond het veel...

Mijn suiker en ijzer is geprikt, die waren goed.

Toen moest ik op de bank, nara het hartje luisteren. Die deed het gelukkig goed !

Toen ging ze wat voelen in mijn buik... ik heb sinds deze week erg veel last dat het in de weg zit, en vooral erg hoog, bij mijn buik/maag/borst doet het zeer..

De vk voelen en voelen (wat best "pijnlijk" was). Toen zei ze dat mijn baarmoeder erg hoog lag en dat mijn onderbuik leeg was :confused: :( Geen flauw idee wat ik daar nou weer mee moet.
    Ze ging mijn buik opmeten (ik heb best al een mooie ronde buik!) en ik kon merken aan hara reactie dat ze er niet helemaal gerust op was.
    De meting kwam niet helemaal overeen met het aantal weken.. ofzo

Ze vroeg nog naar de 20 weken echo. Maar die was helemaal goed. Geen aanmerkingen er op gehad. Ze zeiden wel dat de kleine flink was.. maar misschien lag ik gewoon op schema.

Toen ging ze uitleggen dat er een soort van 3 verschillende groeien waren. de 1 groeit snel en daarna minder, de ander minder en daarna snel en de ander weer regelmatig.

Volgens haar zaten wij in de grote groei..

Ik moest maar over 2 weken weer even terug komen.

Ook ben ik weer erg moe en heb wat kwaaltjes. Mij werd verzocht een stapje terug te doen.. een dag werken (5x in de week) is zwaar... Als het zo blijft moet ik toch minder gaan werken. Veel rusten...

Nou, je kan dan wel zeggen, niet ongerust worden, maar het zit me niet lekker... Gisteren avond brak ik dan ook uiteindelijk! :cry: Helemaal in tranen.
    Bang dat het niet goed is, dat ik niet goed gezorgd hebt voor mijn kleintje..

Wat als het nu te groot is? wat gebeurd er dan? Misschien trekt het nog bij? Wat zijn de consquenties als ik het hoog draag (Aangezien ik er nu al veel last van heb)

Ik zie de ergste senario's al weer voor mij! UIteraard is dit piekeren ook niet goed voor de kleine.

Misschien is het wel helemaal niets, en blijkt over 2 weken dat het wel meevalt.. maar toch..die ongerustheid is er nu wel. Oke, hetis goed dat ze het in de gaten houden, maar toch!

Mijn zus gebeld (die heeft 2 kleine nu) en die zei dat gewicht er helemaal niet toe doet. Dat ze dat bij haar nog nooit hebben gecontroleerd. De een is nu eenmaal zwaarder dan de andere... qua benen, taille en gezicht ben ik niet echt aangekomen..zit echt in mijn buik en borsten...

Ik moet het effe kwijt..bij het schrijven nu van dit bericht, schieten de tranen weer in mijn ogen...wat als het niet goed is....

Hoop dat iemand dit ook heeft meegemaakt of wat advies heeft?!

Liefs Nicole

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.248
    4.480
    113
    Ik zou me toch niet al te druk maken hoor, die kleintjes groeien nu eenmaal met spurten.

Ik heb het ook gehad, werd doorgestuurd naar de gyn voor een groei echo en daar bleek dat de kleine 3 weken voor lag op de groei.
    Een maand later weer een groei echo en toen was dit al bijgetrokken, ik kreeg gewoon een grote baby.

Groetjes Anita

3. Bri

Bri Niet meer actief

Bij mij zit de kleine ook erg hoog; baarmoeder loopt al een hele tijd een paar weken voor op schema, maar m'n kleintje niet. Ook bij mij zei de vk dat m'n buik van onderen ongeveer leeg is: dat kun je ook wel zien en voelen. Daar is niets mee aan de hand, het kindje zit gewoon heel hoog.
    Tot nu toe schatten ze niet in dat de kleine erg hard groeit, maar dat gaan ze wel in de gaten houden.

Waar ik nu (32 weken) last van heb, is kortademigheid. Dat begon bij mij met een week of 25 en is niet meer overgegaan. het is ook niet erger geworden, waar ik eerst wel bang voor was. Het voordeel is dat mijn blaas het nog normaal doet: daar drukt hij/zij niet op en ik hoef dus lang niet zo vaak te plassen als vrouwen die lager dragen.

Qua gewicht heb ik ook een tijdje een echte spurt gehad (ongeveer gelijk met jou, in weken), maar ik ben de laatste maand weer niets aangekomen. het gaat blijkbaar niet zo gelijkmatig...

Als je kind toch erg groot mocht worden, blijven ze je suiker in de gaten houden. Maar zolang dat goed is, hoef jij je niet druk te maken (en als je suiker te hoog is, krijg je een suikerbeperkt dieet). Heel misschien, als het te groot is voor jouw bekken bijvoorbeeld, kunnen ze het wat eerder geboren laten worden (38 ipv 40 weken bijvoorbeeld) maar dat hoeft lang niet altijd.

Ik snap dat het moeilijk is om je geen zorgen te maken, maar ik geloof niet dat er wat aan de hand is. Wel fijn dat ze jou en de groei van je kleintje goed blijven monitoren toch?

4. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Ik zou het niet beter kunnen verwoorden dan Bri, helemaal mee eens!

5. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Kan me heel goed voorstellen dat je er even ondersteboven van bent. Je zult zien dat je er met een paar dagen wel aan gewend bent hoor.
    Het is fijn dat ze je nu goed onder controle blijven houden. Veiliger kan niet.
    En je zult zien dat je er na een paar nachtjes over geslapen te hebben, er zo aan went. Je hebt gewoon grote baby's en kleine baby's. Die van jou is gewoon toevallig groot. Kun je zelf niets aan doen.
    Zelf had ik een kleine twee weken geleden, toen ik te horen kreeg dat onze baby opeens áchter bleef in de groei. Ik ben er een paar dagen best akelig van geweest, maar ook dat is weer wat bijgetrokken. Ik schijn gewoon een kleintje te krijgen...

6. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Ik zou me ook niet druk maken, dat is ook al niet goed voor je beebje.

7. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    mijn kleine lag ook hoog rond die periode en ik ben toen ruim 5 kilo in 4 weken gegroeid.
    dat was ff slikken, gezien het feit ik daarvoor veel minder aan kwam. was een groeispurt. mijn kleine was geboren met een gewicht van 2920 gram en 49 cm, terwijl ik de hele zwangerschap 28 kilo ben aangekomen.
    dat was een kleintje dus, dus meid geen zorgen zegt helemaal niks.

8. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    hier heeft de kleine na de 20 wkn ook een "groeispurt" gehad meid,en tis 9 van de 10x iets waar je je geen zorgen over hoeft te maken, de 20 wkn echo was goed zei je dus wdb geen ongerustheid....

in het "ergste" geval zoals ik het nu lees kan je een kleine misschien wat aan de flinke kant zitten, maar daarentegen kan het zo ook weer ineens "stilliggen" elk kind is anders en wbd dat gewicht wat je bent aangekomen...sommige vrouwen komen 35 kilo over de zwangerschap aan zeg...ik snap niet dat ze daar zo'n "drama" van maakt en jou daarmee ongerust maakt....

vaak wordt je gewicht niet eens meer gemeten juist omdat het totaal niets zegt (vroeger werd dat nog wel gedaan maar tegenwoordig niet meer) en weet je of je bent aan of afgevallen als je het zelf bijhoud...

ik hield het ook zelf bij, en ik viel eerst gigantisch veel af, en ondanks dat ik wist dat het niets inhield maakte ik me ook soms wel zorgen...ik ben over de gehele zwangerschap 800 gram aangekomen en heb toch een heerlijk kind van 3450 gekregen en ze was nog de zwaarste van alle 3 terwijl ik bij de andere wel "normaal" was aangekomen (resp. 6 en 2,5 kilo) dus maak je daar niet al te veel zorgen over...

succes meid...

gr.smoekie

Deel Deze Pagina