Thuiszorg

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door ikkes, 2 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkes

ikkes Lid

24 jul 2006
    67
    0
    0
    Zijn er mensen hier die in de thuizorg werken?

2. summer

summer Fanatiek lid

8 mrt 2006
    1.144
    0
    0
    verzorgende
    arnhem
    jep ik werk in de thuiszorg

3. Door

Door Bekend lid

7 dec 2005
    750
    0
    0
    Praktijkopleider
    Veenendaal
    Jups... same here....

Ben praktijkopleider in de thuiszorg...

begonnen in de huishoudelijke verzorging, toen persoonlijke verzorging en nu praktijkopleider...

4. ikkes

ikkes Lid

24 jul 2006
    67
    0
    0
    Hee leuk!

Ik werk sinds januari bij de thuiszorg. Ik werk maar 2 dagen in de week en heb dus maar een 12 uurs contract wat me super bevalt overigens!

Als praktijkopleider kan je me dan ook iets meer vertellen over werken in thuiszorg en zwangerschap? Ik kan nl met geen mogelijkheid een CAO boekje krijgen :( :evil: :rolleyes:

5. summer

summer Fanatiek lid

8 mrt 2006
    1.144
    0
    0
    verzorgende
    arnhem
    ik heb ook geen cao boekje
    ben ook wel benieuwd

ikes wat doe jij bij thuiszorg
    ik zit in de persoonlijke verzorging voor 28 uur in de week

6. ikkes

ikkes Lid

24 jul 2006
    67
    0
    0
    Ik zit in de huishoudelijke verzorging en doe ook een deel ondersteunende begeleiding.

7. rachel22

rachel22 Actief lid

16 feb 2006
    239
    0
    0
    verzorgende c
    voor in de thuiszorg geld hetzelfde cao als in de kraamzorg.misschien kan je daar is informeren.of bel naar de zorg en welzijn.

8. jetteke

jetteke Bekend lid

21 apr 2006
    989
    0
    0
    overijssel
  9. ikkes

ikkes Lid

24 jul 2006
    67
    0
    0
    Ik heb er wel wat kunnen vinden maar niet echt mega veel... Of ik kijk met mn neus :oops:

Maar dit vond ik op het net:

Lukt het niet om uw werk volledig uit te voeren? Maak dan met uw werkgever afspraken over aangepaste werk- en rusttijden.
    Hier heeft u recht op:
    - regelmatige werk- en rusttijden
    - extra pauzes (maximaal 1/8 deel van uw werktijd)
    - een geschikte, afsluitbare ruimte om te kunnen rusten (met bed of rustbank)
    - geen verplichting tot overwerk en nachtdiensten
    - zwangerschapsonderzoek in werktijd.
    Tot zes maanden na de bevalling gelden deze regels (behalve de onderzoeken).

Tijdelijk ander werk? Kunt u uw werk toch niet veilig en gezond uitvoeren, dan moet uw werkgever u tijdelijk ander werk aanbieden. U kunt worden vrijgesteld van werken, als blijkt dat dit ook dan niet mogelijk is. De (bedrijfs)arts dient te bevestigen dat uw werk inderdaad risico's houdt. Kunt u niet werken vanwege uw zwangerschap, dan heeft u recht op een Ziektewetuitkering ter hoogte van uw Ziektewetdagloon.

Okay stel: Mijn verloskundige zegt met 30 weken dat het werkt te zwaar is voor me en dat ik rustiger aan moet doen (hoge bloeddruk, bloedarmoede, niets iets super ernstigs maar toch). Mijn manager is dus eigenlijk verplicht om naar ander werk uit te kijken voor me? Stel nou dat dit er niet is. Eigenlijk wilde ik met 36 weken pas stoppen, kan ze me verplichten zelf vrij te nemen/eerder met verlof te gaan? Of is een uitkering tot de 36 weken dan verplicht?

Borstvoeding tijdens het werk! U kunt in werktijd borstvoeding geven of kolven totdat uw kind negen maanden is. U mag hiervoor maximaal een kwart van uw werktijd gebruiken. Maak al voor de bevalling met uw werkgever afspraken over hoe u de voeding wilt gaan regelen. Uw werkgever dient een geschikte, afsluitbare ruimte beschikbaar te stellen voor het voeden of kolven. Is dat niet mogelijk, dan krijgt u de gelegenheid zelf een plek te regelen of naar de baby toe te gaan.

Ik wil bij deze heel graag bv geven en het liefst tot een half jaar. Maar ik vraag me werkelijk af hoe dat te doen is bij de thuizorg. Ik heb bij die klanten nou niet echt een plek waar ik me rustig terug kan trekken en buiten dat zal ik me niet echt op mn gemak voelen. Buiten dat zullen er ook klanten zijn die het niet begrijpen of het niet tollereren dat dit in hun tijd gebeurd. En in mn middagpauze heb ik ook geen tijd/plek om het te doen. Kantoor is tever en lunch altijd in mn auto. En met bv kan je volgens mij niet zeggen van ow we kolven even een dagje niet of stellen het 6-7 uur uit. Toch?

Fysiek zwaar werk
    Tijdens de zwangerschap mag u niet verplicht worden om zwaar lichamelijk werk te doen, zoals zwaar tillen, trekken, duwen of dragen. Zeker in de laatste drie maanden voor de bevalling is het beter om dit zware werk zoveel mogelijk te beperken. Twijfelt u, overleg dan met de (bedrijfs)arts. In de laatste drie maanden van de zwangerschap mag u ook niet verplicht worden om vaker dan één keer per uur te bukken, te hurken of te knielen.

Tillen
    Wat mag wel en wat niet?
    Tijdens hele zwangerschap: bukken, hurken, knielen zoveel mogelijk voorkomen
    Laatste drie maanden zwangerschap: bukken, hurken, knielen en staande voetpedalen bedienen - dagelijks niet meer dan eenmaal per uur
    Tijdens zwangerschap en tot drie maanden na bevalling: handmatig tillen van gewichten zoveel mogelijk beperken.
    Is tillen toch nodig, dan moet het in één handeling te tillen gewicht minder zijn dan tien kilo.
    Vanaf de twintigste week van de zwangerschap mag niet vaker dan tien keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild.
    Vanaf de dertigste zwangerschapsweek mag niet vaker dan vijf keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild.
    Staand werken
    Het is wettelijk geregeld dat u altijd even moet kunnen zitten als het werk het toelaat of als u hieraan behoefte heeft. Ook mag u niet verplicht worden om staande voetpedalen te bedienen.

Hmm het werk bestaat uit lopen, tillen, bukken, duwen, sjouwen en ga maar door. :(

10. Marit80

Marit80 Actief lid

10 jul 2006
    220
    7
    18
    Hai ikkes,
    Even wat opmerkingen nav je vragen (sorry, vergeet ik, ik ben leidinggevende in de thuiszorg):
    * 1. Je werkgever is VERPLICHT om jou een CAO boekje te geven als je daar om vraagt, bel personeelszaken even!
    * 2. Over borstvoeding cq kolven: wij hebben dat hier ook wel bij de hand gehad, en je werkgever is dan verplicht jou een deel tussendoor uit te plannen: dat de klanten dat niet tolereren is niet jouw probleem maar dat van je leidinggevende... Misschien dat je ingezet zal worden bij andere klanten als de klachten te groot zijn, dat kan natuurlijk wel.
    * 3. Als jij door gezondheidsklachten niet meer kan werken tot je 36e week ga je gewoon in de ziektewet, daar is een speciaal vangnet voor. Wel is het zo dat je zwangerschapsverlof dat automatisch 6 weken van tevoren ingaat en je dus ook 'maar' 10 weken na je bevalling hebt.
    * 4. Er is altijd vervangend werk hoor, maak je maar niet ongerust. Buiten dat zijn er een heleboel zwangeren die hun functie wel tot het einde volhouden... En ik ben even vergeten in wat voor functie je werkt... Maar stel dat je de huishouding doet, das zwaar: maar maaltijden warmen bij mensen of met iemand mee naar het ziekenhuis, das lichamelijk natuurlijk een stuk lichter! Creatief mee omgaan denk ik altijd maar ;) .

Zo.. das even wat ik heb onthouden.. Als je nog vragen hebt stel ze gerust (maar je eigen leidinggevende kan je dit waarschijnlijk ook wel vertellen!).
    groetjes, Marit

11. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik werk ook in de thuiszorg als wijkziekenverzorgende... Ik ben ook eens benieuwd hoe ze dat gaan regelen. Ik heb vaak clienten waarbij ik steunkousen aan moet trekken, maar ik kan me voorstellen dat dat echt niet gezond is tijdens de zwangerschap... Je moet soms vaak gebukt en soms moet je behoorlijk veel kracht uitoefenen! Natuurlijk niet bij elke client, want sommige hulpmiddelen gaan zo gemakkelijk...

Maar zo zijn er natuurlijk meer dingen in de thuiszorg wat gewoon soms erg zwaar is! Ik ben benieuwd. Op het werk weten ze nu nog niks, na de vakantie ga ik het pas vertellen (over 2 weken).

Gr. Miranda

Deel Deze Pagina