Hallo, Even in het kort mijn situatie: Ik verwacht in september mijn verpleegkundige niv4 diploma te halen. Rond september ben ik, als alles goed gaat, 17 weken zwanger. Momenteel ligt het werk in de zorg niet voor het oprapen (veel re-organisaties). Ik ben dus bang dat ik nergens aangenomen wordt - ook door mijn zwangerschap. Mocht dat het geval zijn - ik solliciteer me een ongeluk in de rondte, maar word nergens aangenomen - heb ik dan geen recht op een tegemoetkoming? En hoe zit dit tijdens de verlofperiode? Ben ik dan verplicht om door te solliciteren? Heb ik tijdens verlofperiode ook geen recht op tegemoetkoming? Alvast bedankt voor uw reactie. Vriendelijke groet. Edit: Ben overigens getrouwd en man heeft een vaste contract. Maar zodra mijn stufi en stagevergoeding wegvalt, ben ik bang dat we geen maanden rond kunnen komen van enkel dat geld.
Beste Teletubbie, Je vraagt of je recht hebt op een tegemoetkoming als het niet lukt om na afronding van je opleiding een baan te vinden. Ik kan uit je bericht niet opmaken of je ook gewerkt hebt bij de opleiding. Als dit zo is en je voldoet aan de voorwaarden dan kan je een WW-uitkering aanvragen. Deze zijn: - Je moet verzekerd zijn voor werkloosheid - Er moet een urenverlies zijn van minimaal 5 uren per week - Je bent direct beschikbaar voor betaald werk - In de laatste 36 weken heb je in minimaal 26 weken gewerkt - Je hebt geen schuld aan de werkloosheid. Voldoe je niet aan deze voorwaarden? Dan zou je eventueel een bijstandsuitkering kunnen krijgen. Maar er zal dan bij de beoordeling ook naar het inkomen van je partner worden gekeken. Alleen als het totale inkomen van jou en je partner lager is dan de bijstandsnorm kom je hiervoor in aanmerking. Krijg je een WW-uitkering toegekend? Dan heb je vanuit deze uitkering recht op een zwangerschapsuitkering. Je hebt in deze periode geen sollicitatieplicht. Je kunt ook een zwangerschapsuitkering krijgen als je uitgerekende datum binnen 10 weken na het einde dienstverband of einde WW-uitkering ligt. Actuele informatie over de voorwaarden voor een WW-uitkering vind je hier en over een zwangerschapsuitkering hier. Ik wens je veel succes bij het vinden van een baan. En natuurlijk een goede zwangerschap verder. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV