Hoi dames, Graag zou ik jullie aandacht willen voor het volgende. Ik heb zojuist een petitie aangemaakt om meer ivf behandelingen vergoed te kunnen krijgen vanuit de basis verzekering. Deze zal volgende week online komen te staan op petities.nl onder de naam: Meer IVF pogingen vergoeden. Zouden jullie deze willen ondertekenen zodat er meer aandacht komt voor ongewenst kinderloze stellen
Ik ga hem ook invullen en rondsturen op facebook etc. Goed idee! Hoeveel handtekeningen heb je minstens nodig voordat het verder wordt opgepakt?
Ik ben daar niet direct voor. Niet omdat ik men hun kinderwens niet gun (zeker niet!), maar omdat de zorg al zo onbetaalbaar is. Zolang je je maar wel enigszins betaalbaar aanvullend kunt verzekeren.
Okee ... ik ben niet direct voor. En dat is misschien raar voor iemand die jaren in de MMM heeft gelopen en 4 IVF's achter de rug heeft. Ik denk dat meer pogingen prima in de aanvullende verzekering kan worden geplaatst. In de basis niet, omdat de zorg nu al onbetaalbaar is.
Ik wel hoor!! Is ook een kwestie van keuze toch! Ik kan wel wat andere dingen bedenken die nu in de basis zitten die ik onzinnig vind... Veel dames hier zullen van andere basis verzekeringen geen gebruik maken en die zitten er al jaren in...
In de aanvullende lijkt me beter inderdaad.. En waar leg je de grens als 3 behandelingen geen zwangerschap opgeleverd hebben?
In eerste instantie zou ik ook zeggen aanvullend, maar volgens mij mogen verzekeraars mensen weigeren voor het aanvullende pakket toch? Ik ben in principe vóór, hoewel ik niet zou weten hoe het allemaal betaald moet worden. Maar ik vind het vreselijk als iemand nog een 4e of 5e poging zou willen wagen maar dit niet kan betalen. (Moet het wel medisch verantwoord zijn vind ik, dus dat de artsen het ook zinvol vinden.) Ik heb ongelooflijk veel geluk gehad door bij de eerste ICSI al zwanger te raken, maar voor die tijd heb ik ook met man zitten rekenen hoeveel pogingen wij kunnen betalen hoor... Het is toch erg veel geld. Vond het vreselijk om op het 'schopstoeltje' te zitten met 3 pogingen, in België krijgt men er zes. Maar dat is levenslang, wij mogen na een voldragen zwangerschap 3 nieuwe pogingen. Wat ik trouwens wel heel oneerlijk vind, is dat die 3 pogingen allemaal van het conto van de vrouw afgaan. Dus als Jan en Sofie aangewezen zijn op IVF ivm zijn zaadkwaliteit en Sofie doet 3 pogingen met hem en gaat daarna van hem scheiden, dan krijgt zij haar leven lang geen IVF's meer vergoed en Jan mag gewoon met z'n nieuwe partner aan de IVF.
Uiteraard. Sowieso meer aandacht voor de kosten die je maakt in de mmm. Als ik soms vertel wat wij (met liefde!) betaald hebben schrikken de meesten behoorlijk.
Zelf kindjes gekregen met ivf maar ik ben niet pro extra pogingen in de basis verzekering, wel in aanvullend. Het hele fertiliteits circus in NL is ondermaats. Buurlanden presteren vele malen beter, onder andere doordat er meer geld in omgaat en het zo automatisch verbeterd. Ipv extra pogingen mogen ze wel eens wat aan het afwachtend beleid doen en passende behandelingen gaan bieden. Verder vind ik het ook krom dat je ivf kunt krijgen nadat je jezelf vrijwillig ( en door de verzekering betaald) hebt laten steriliseren, het is idd krom dat alles op conto van de vrouw staat, en dat je ook voor je tweede/derde/verdere kind ivf kunt krijgen betaald door de basis verzekering. Het mag anders en beter waardoor vrouwen sneller geholpen worden en sneller zwanger raken door betere kennis, kunde en behandeling.