Hoe lang over avondeten?4,5 jarige.

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Loontje81, Jan 12, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

May 22, 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    Na maanden en maanden van ruim een uur aan tafel zitten zit ik ondertussen met mijn handen in het haar.
    De dochter(4,5 jaar) van mijn man heeft ineens de gewoonte om over haar avond eten ruim een uur te doen zo niet veel langer.
    Omdat bij ons wachten tot iedereen klaar is geldt zit mijn dochter van nu 5 dus soms 30-45 minuten voor niks aan de tafel en verveelt zich.Gaat lopen zeuren en doen aangezien zij allang klaar is.
    Mede doordat J zo lang er over doet worden wel dingen uitgesteld.Dus douchen ipv in bad.Later naar huis(moeder toe) enz.
    Wordt er onder tussen wel erg moe van en raak er door geirriteerd aangezien we weten dat ze het wel kan.Nu ruim een uur later wil ze ineens niet meer waarop wij reageren dat ze het op moet eten.Omdat dit geen kwestie is van volzitten maar meer een kwestie van het duurt me te lang dus zeg dan maar dat ik niet meer wil.

Vraag me dus ook af hoe lang een kind er gemiddeld over doet.
    Vandaag hadden ze spaghetti in een soep kom en die zat voor 2/3 vol.Gewoon een simpele kom van de Xenos dus niet absurt groot eerder klein.
    Oudste had het met 30 minuten op en zij nu na 70 minuten nog 1/3 er in.

Dus bijdeze hoe lang duurt het bij jullie kinderen ongeveer?

2. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    Vigo doet gemiddeld 15-20 minuutjes over zijn eten.

3. tanja8

tanja8 Niet meer actief

heel herkenbaar. Wij zitten hier max 45 min aan tafel maar wel met gevolg dat ik constant moet roepen. Eet nou door, neem eens een hap, want ze zit gewoon te tutten.
    Dit geeft wel een vervelende sfeer maar ik ga niet een uur aan tafel zitten.
    Ook eet ze dr bord niet altijd leeg omdat het gewoon te lang duurt.
    Ik zit te denken om er maar een klein spelletje van te maken, elke keer een piep klein hapje op dr bord te legge en als dat op is nog een beetje tot ze toch de juiste hoeveelheid op heeft.

Ik heb het idee dat ons meisje er ook tegen op ziet, tegen dat volle bord. terwijl het net als jij beschrijft niet veel is.

Dan eet ze in ieder geval dr bord leeg.

Ben benieuwd hoe de andere dit doen!

4. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    Tja, aangezien we hier een 5 jarige hebben die niet eet, niet echt tips....
    Misschien werken met een kookwekker ofzo? instellen op een half uur en als de wekker gaat wordt er afgeruimd?

Want t klinkt idd alsof ze er gewoon een spelletje van maakt

5. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Wij zitten hier aan tafel tot wij alles op hebben (papa en mama) en heb jij het dan niet op, dan heb je pech, dan pak ik hun bordje weg en is etenstijd over (uiteraard kletsen wij wel wat dus ze krijgen genoeg tijd ;) ) ik ga niet onderhandelen met ze of lopen leuren met eten, je krijgt zolang en anders pech zonder eten naar bed en dat helpt want ze eten hier altijd lekker door (met wel eens een slechte dag natuurlijk maar in het algemeen gaat het altijd prima)

6. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

May 22, 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    @Tanja...Wat is jou stukje herkenbaar zeg zo gaat het hier ook en ik raak met de keer er steeds meer geirriteerd door.
    Manlief heeft haar net weg gebracht en heeft met haar moeder er over gesproken die zegt dat die 2,5 eet lepel genoeg is en reageerde op het een uur over dat beetje doen met nou en?!
    In mijn ogen is het niet normaal dat het een uur duurt en elke keer weer doet.
    Nu aten wij spaghetti en moet dat beetje voldoen maar met bijvoorbeeld een stampot eet ze zeker het dubbele dus naar mij idee is dat beetje dan niet genoeg omdat ze voorheen bijna de helft van mij at.Lijkt mij dat zo'n beetje wel binnen 45 min op moet zijn.
    Moet zeggen dat het me best hoog zit omdat het vaak wel een afsluiter van de dag is en dat het daardoor vaak wel verpest wordt.Heb tegen mijn man ook vandaag gezegt dat zij nu wel diegene is die (voor de zoveelste keer) de dag met zo'n domper afsluit.En dat terwijl de dag leuk verliep ivm verjaardag mijn dochter.

7. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Je moet trouwens ook niet boos of geirriteerd doen, gewoon zeggen, zo papa en mama zijn klaar, ik haal je bordje weg je bent klaar. Je gaat verder ook niet in discussie eten is gewoon afgelopen.. zo hoef je niet veel negativiteit erbij te halen maar maak je toch een statement.

8. huggybird

huggybird Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    3,738
    803
    113
    Ik zou idd ook een wekker zetten, het liefst een waarop duidelijk te zien is dat de tijd bijna om is. is de tijd om dan afruimen, of ze het nou op heeft of nog geen hap gegeten, er is een tijd van eten en een tijd van klaar zijn met eten.....
    nu kan ze iedereen manipuleren, ze heeft het is de hand dat iedereen! aan tafel moet blijven omdat ZIJ haar eten niet op heeft.... hoe cool en interessant is dat......;)

9. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Wij hebben de regel dat als wij klaar zijn dochter ook klaar is. Maar ze eet momenteel weer niets!

Pffff niets helpt er tegen, ruim na het eten begint ze te zeuren om brood. Natuurlijk krijgt ze dat niet, wanneer valt het kwartje dat ze aan tafel moet eten?!

10. tulip

tulip Niet meer actief

ik denk dat het idd goed is om een tijd af te spreken, niet klaar is pech. Maar 2 1/2 eetlepel warm eten is wel heeeel erg weinig vind ik.

11. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

May 22, 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    Moet wel zeggen dat dit niet het enige is waardoor irritatie naar haar toe hoor dit speelt nu al anderhalf jaar en ze probeert dus volop tussen man en mij te gaan staan.
    Nu ben ik dus zo ver dat ik loop te tieren door het huis omdat ze het bloed onder je nagels vandaan kan halen en de dag zo kan draaien dat het heel de dag om haar draait dus ook zo vandaag met de verjaardag van mijn oudste.
    Ik ben eigenlijk nu zo ver dat ik haar het liefst helemaal niet meer zie maar goed uit respect voor mijn man zal ik zeker nooit niet de deur dicht houden voor haar.

Wat ik nu ga proberen is eerst afkoelen en dan volgende keer met de wekker werken kijken of dat dan wil helpen.Eventueel andere tips nog?

Moeders vind het dus normaal om haar een uur aan tafel te laten zitten moeten wij daarin mee gaan?
    Nu anderhalf uur bijna gezeten en ze heeft zelfs een keer ruim 2 uur gezeten.UIteindelijk wel haar bord op.Zeggen dat ze vol zit wat niet het geval was omdat als mevrouwtje echt vol zit dan gaat ze zitten kokhalsen.dus vandaar ook laten zitten toen.Beetje de boel in de maling nemen zeg maar.Kijken wat ze kan doen en waar wij toe geven.

12. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

May 22, 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    Ik ga volgende keer ook eerst proberen op max 45 minuten en dan in korten naar 30 eventueel.
    Dat vinden wij dus ook dat het te weinig is zeker na een dag van school en spelen bij ballorig.Lijkt mij dat er genoeg energie verbrand is dus de trek hoger als die nog geen 3 lepels.
    Helaas reageerde moeder met dan zal ze geen trek hebben gehad.(had een zakje meegegeven met denk eetlepel wat over was).Moeder vond dus dat die 3 lepels genoeg zijn en het schijnbaar normaal dat over dat beetje zo lang gedaan wordt.
    Ik en manlief vinden dat niet normaal.Kijk ligt haar bord vol zeg ik prima maar dat was echt het geval niet.

13. tanja8

tanja8 Niet meer actief

opzich wel een rustiger idee als papa em mama klaar zijn dan gaat het bordje weg. Maar zeg je dan helemaal niet dat ze een hap moet nemen? En ik vind het ook lastig met de regel van eet je bord leeg.
    Want dat is nu eigenlijk de regel anders dan schuift ze zelf al een deel aan de kant, dit eet ik op dit niet. Hoe weinig er ook ligt.

14. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Dat is een van de redenen waarom wij ze niet verplichten om hun bord leeg te eten. Ik hou niet van strijd aan tafel en als ze met knorrende maag naar bed willen, moeten ze dan zelf weten. Eten ze de volgende dag maar wat meer.
    Ik zou hier zéker grenzen gaan stellen, een wekkertje of idd tegelijk met jullie de borden weg lijkt me de beste oplossing.
    Geef haar niet de ruimte om jullie te tergen.

15. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

May 22, 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam

Als ik het zo lees dan vind ik dat ook wel een fijne regel van wij leeg hun leeg alleen mijn man is snelle eter en ik zit er een beetje tussen in.Nou is mijn oudste een gemiddelde eter en die had bordje leeg binnen 30 minuten.Zelfs met zeuren tussendoor dat ze niet meer wou maar wel een ijsje;) dus heeft uit eindelijk wel de boel opgegeten want vol = vol dus ook geen ijsje hihi.

Bij ons hoeft het bord niet leeg als ik weet dat er best wel een beetje te veel op heeft gelegen.Zoals vandaag stelde niks voor en dan vind ik toch dat hij op moet aangezien ze normaal dubbele eet.
    Ik vroeg net ook van heeft ze snoepje op tijdens de terug weg en ook dat heeft ze niet gedaan.Dus vanaf half 1 een lege maag met enkel een sluspuppie er in.Aten op 17.20 dus kan mij niet vertellen dat ze geen trek had.Aangezien als ik gevraagd had of ze een koekje zou willen zegt ze ook ja.

16. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Maar ze krijgt nu toch steeds haar zin? Zowel jullie als haar moeder geven haar blijkbaar alle ruimte en tijd om uiteindelijk haar eten op te eten.
    Wanneer ze die ruimte niet meer krijgt en echt met lege knorrende maag in haar bed ligt.. zal ze misschien toch wat sneller gaan eten?

17. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

May 22, 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    Het maakt niet uit wat je doet.Eten weg halen,netzo lang laten zitten tot het op is,Helpen of laten gaan het maakt allemaal niet uit.Dit is niet iets van deze week maar al maanden.Eerst begon het met (vies)smakken,eten naar buiten duwen,spugen, ineens dingen niet lusten en proppen.
    Nu is smakken minder en eten naar buiten duwen ook gelukkig alleen nu vertikt ze het om "door"te eten al maanden.We hebben echt vanalles geprobeerd en dan niet 1 keer maar met regelmaat maar maakt allemaal niet uit.
    Nu weet ik wel dat moeders haar als een prinses op de erwt behandeld wat betreft regels en straf dus waarschijnlijk krijgt ze daar voldoende ruimte.Zoals ze eigenlijk al aangaf toen mijn man er over begon.Heeft J een uur nodig dan laten we haar een uur zitten,zegt ze dan.

18. theangels

theangels Bekend lid

Jul 20, 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Een uur aan tafel vind ik erg lang. Bij ons is de afspraak als mama's bord leeg is mag je van tafel. (papa eet nooit zijn bord leeg ;))

Hij eet erg weinig en we beginnen nu net met een beetje sancties. Te weinig gegeten is geen 'lekker' toetje en geen koekje bij de thee.

Hij vindt het nu nog interessant maar eet er echt zijn bord neit voor leeg hoor.

Ach hij slaapt er goed op dus zal wel niet zo veel nodig hebben.

19. tulip

tulip Niet meer actief

ik denk dat het voor die leeftijd ook wel even belangrijk is dat de ouders op 1 lijn zitten. Het moet voor zo'n meisje wel duidelijk zijn.

20. supermummy

supermummy Niet meer actief

Hier eet mijn oudste van bijna 3 haar warme eten in circa 20/30 minuten op. Ze hoeven hier trouwens hun bord echt niet leeg te eten.

Ik zou ook echt geen uren aan tafel gaan zitten wachten! Gewoon grenzen stellen en ruim van te voren waarschuwen dat de tijd om te eten zo afloopt. Dan ook echt bord meenemen en afruimen. Is echt niet rampzalig als ze een keer minder eten.

Share This Page