Hoe lang Ovulatie Inductie en: wat is de volgende stap?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Nina Sanders, 19 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Puur uit interesse. Wat is bij jullie ziekenhuis het protocol? Zal heel even een korte intro geven. Vorig jaar aug. is onze zoon geboren na Ovulatie inductie. In de zomer van 2016 ben ik gestart met Clomid waarvan ik al snel wist dat dit 'm niet ging worden. Het sloeg niet aan en ik werd er agressief van, kreeg hartkloppingen en nog heel veel meer klachten. Na twee rondes heb ik huilend aan mijn fertiliteitsarts gevraagd of ik als-je-blieft over mocht stappen op hormooninjecties.. Dit mocht en na 4 rondes Menopur, Pregnyl + Utrogestan was ik zwanger. Alles goed gegaan en geen bijzonderheden.

Nu zijn we sinds de zomer bezig voor een tweede, maar wel een ander ziekenhuis. Ze zijn hier veel conservatiever en elke ronde moet ik weer lullen als Brugman om Utrogestan mee te krijgen (mijn progesteron is laag en ik word dan vaak op 9dpo weer ongesteld dus ja, ik wil gewoon utro). Helaas heeft het tot nu toe nog niet mogen zijn maar ik blijf hoop houden: ik zit nu pas in ronde 4, ik voel me prima en er is niks aan de hand. Wel vraag ik me 1 ding af. Wat is het protocol? Wat is normaal? Hoelang gaan we dit zo doen? Het zaad van mijn man is niet opnieuw getest ofzo en we zijn gelijk gestart met de behandeling afgelopen zomer. Deze week was ik voor een fm en zei ze: 'goh zonde, je ei was zo mooi en wéér is het niet gelukt. Wat zonde zeg. Tsja...' :)
    Die opmerking zit me een beetje dwars. Want ik schrik hier niet van en geef de hoop echt niet op. Maar dan denk ik wel. Hoelang willen ze dit zo doen? En: Waarom testen ze mijn man zn zaad niet opnieuw? Stel dat daar iets mee is, dan laten ze me voor niks aanmodderen? En: Ik vind het helemaal prima om voorlopig zo door te gaan, maar na bijv. een jaar ga ik me wel afvragen waarom het nog niet gelukt zou zijn. Wat zou dan de vervolgstap zijn? Want IUI is enkel volgens mij voor stellen wiens man zijn zaad niet goed is? Ja ik weet niet, maar opeens krijg ik een soort onbehaaglijk gevoel.. Wát als het ons niet gegund is een tweede keer..?!

2. dame82

dame82 Fanatiek lid

29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Ik heb geen ervaring met OI, maar wel IUI. Hier onverklaarbaar verminderd vruchtbaar, zo ver onderzocht bij beiden alles in orde. Dus IUI zou wel de volgende stap kunnen zijn, ondanks goed zaad. Hier was protocol 6x en dan IVF. Maar ik heb er uiteindelijk 8 gehad op eigen verzoek.
    Tja en die utro, dat is een gevecht die vele dames moeten voeren. Want het is niet bewezen... Kan dat antwoord niet meer horen ;) Gelukkig krijg je het wel, want weetvnog al te goed hoe blij ik was dat ik het ook mocht gebruiken.
    Succes en hopelijk hoeven jullie niet te lang te wachten op die positieve test!

Nina Sanders vindt dit leuk.
  3. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    OI wordt in geen enkel ander Europees land zo protocollair gedaan als in NL. Dan is IUI vaak een begin bij pcos.

Volgensmij moet je gewoon alles braaf 6x doen en dan mag je een klasje verder.

Overigens wel slecht dat het zaad niet opnieuw wordt nagekeken. Ik deed ivf in Duitsland omwille van mij problematiek en mijn vriend heeft 120mln zaadcellen per ejaculaat, een monsterscore en toch moesten we voor elk kind opnieuw een zaadstaal laten maken.

4. boogiebril

boogiebril Niet meer actief

Wij hadden de diagnose onverklaard verminderd vruchtbaar en hebben iui gehad. Beide dus geen enkel probleem lichamelijk gezien. Wanneer het zaad minder goed is gaan ze geloof ik over op icsi.

Kun je niet in gesprek met de gyn om te vragen wat eventuele vervolgstappen zijn? En of het mogelijk is om een nieuwe test te laten doen?

5. Snoepjes

Snoepjes Fanatiek lid

26 mei 2018
    4.579
    3.940
    113
    Vrouw
    Hollandia
    Wij hebben een tijd ovulatie inductie gedaan in het ziekenhuis. IUI vond de gynaecoloog geen meerwaarde hebben omdat het zaad van mijn man goed is.
    Nu zijn wij overgestapt naar een kliniek en doen nu ovulatie inductie met IUI en ik heb daar veel meer vertrouwen in. Ook al is het zaad van goede kwaliteit, toch zijn ze hier van mening dat de combi hormonen plus IUI de kansen zeker vergroot. Ik voelde mij eindelijk begrepen, want zo dacht ik er zelf ook over.

IUI wordt dus ook gedaan als het zaad van goede kwaliteit is en waarbij er sprake is van onverklaarbare onvruchtbaarheid. Ik denk dus misschien dat dat voor jullie over een tijdje ook een optie kan zijn. Het is in ieder geval de meest logische vervolgstap.

Succes, hopelijk ben je snel zwanger :)

6. Ila

Ila Fanatiek lid

30 aug 2017
    1.237
    989
    113
    Vrouw
    Het klinkt alsof je in hetzelfde ziekenhuis als ik zit, met dezelfde fertiliteitsarts :confused::|. Wij zijn dan wel meteen gestart met IVF, zonder eerst IUI te hoeven doen, vanwege onze leeftijd en het hogere slagingspercentage met IVF. Maar verder klinkt het exact hetzelfde als waar ik steeds tegen aan loop. Blijkbaar werken de cryo terugplaatsingen zoals ze nu gaan niet goed, maar o wee als we van het protocol afstappen. Aanstaande vrijdag wil ik voor het eerst het utrogestan gesprek aangaan en als de volgende tp niet lukt wil ik een hysteroscopie. Ik weet nu al dat ik nul op mijn rekest zal krijgen en zal me dan zeker gaan oriënteren op een ander ziekenhuis. Maar wie weet zijn de wonderen de wereld nog niet uit en valt ze me zomaar ineens mee :rolleyes:.
    Nou oké, je hebt hier niet zoveel aan, maar in ieder geval dus even een berichtje dat ik je heel goed begrijp hoe frustrerend dit is en dat ik zo blij ben met dit forum. Ik heb hier zoveel geleerd, wat ze me in het ziekenhuis allemaal niet vertellen. We moeten onszelf zien als de klant van de arts en niet alleen als de patiënt. Sterkte!

7. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.631
    2.405
    113
    Ik heb alle drie de kids mbv clomid gekregen . Elke keer werd zaad opnieuw getest. Protocol was zes keer en dan over naar iui maar dit is nooit nodig geweest
    Succes!!

8. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Het protocol was bij ons 6x ovulatie inductie en dan over op iui.
    Er was een fertiliteitsarts (van de zes die er waren), die het nut niet zo zag van iui. Dit omdat mijn man prima zaad heeft en het in principe met alleen ovulatie inductie zou moeten kunnen.
    Uiteindelijk was ik de tweede iui zwanger dus ik denk dat het wel degelijk het zetje was, wat mijn lijf nodig had.

Oh, als die tweede iui niet gelukt zou zijn, zouden ze de gonal f iets ophogen zodat ik twee a drie eitjes zou hebben met de ovulatie. Dat dan 4x gedaan worden, zodat je ook weer op 6x iui uitkwam. Daarna zouden we dan over op icsi maar dat is ons gelukkig bespaard gebleven.

Ga gewoon het gesprek aan, vraag wat het beleid is en leg uit dat je er soms wat moedeloos van wordt. Nee heb je, ja kan je krijgen. Soms is de uitleg waarom alleen al voldoende, soms ook niet maar dan heb je je in elk geval laten horen.

9. sumer93

sumer93 Bekend lid

17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL
    hier werd ook het zaad van vriendlief gecontroleerd, ookal ligt het probleem duidelijk bij mij.
    maar ag, hier dat protocol wijken ze keer op keer vanaf als het in hun voordeel is...

ik kreeg te horen dat ik eerst maar een half jaar moest proberen 10 kg af te vallen en kijken of met ovu testen lukte.. en dan maar terug komen en dan zouden ze kijken of ze me konden helpen.. en dat terwijl er in het boekje staat vanaf bmi 35 moet je eerst afvallen (ik heb bmi van 29) en ik heb niet eens een cyclus dus hoe wil ik dan proberen???

gelukkig was mijn eigen vaste gyn het niet eens met de ferti arts, en laat zij nou net ook de hoofdmaatschap zijn.. dus kreeg een andere en die is wel " normaal"

10. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.809
    1.631
    113
    Bij ons was het protocol eerst clomid, dan 6x OI met gonal en daarna nog 6x IUI voordat we over mochten op IVF. IUI hebben we nooit gedaan maar dat was enkel omdat ik heel slecht op de medicijnen reageerde.

11. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ik kreeg geen meldingen, maar bedankt voor alle reacties. Hier kreeg ik trouwens wel een dikke eigen risico rekening van mijn man met als vermelding 'gynaecologische verrichtingen'. Mijn reet, ze hebben niks gedaan bij hem, behalve zijn dossier van 2 jaar geleden opgevraagd. Wat een naaistreek.
    Ik ga de volgende keer, mochten wij ronde 5 in gaan, vragen wat het protocol is. Maar ik verwacht wel dat ze dit sowieso een jaar zo doen. En eerlijk gezegd zit ik op dit moment ook niet per se te wachten op een vervolg (een stap dichterbij het eindstation): daarvoor heb ik nu nog te veel vertrouwen in OI (we zitten pas in ronde 4, waarom zou ik hoop verliezen). Maargoed, elke ronde wordt die hoop wel een beetje minder en bijv. na 8 rondes op deze manier ga ik natuurlijk wel een keer denken 'ja hallo..'
    Ik ga eens vragen. En eerst maar eens verhaal halen waarom ze toch een dikke rekening sturen v. mijn man. Ik neem niet aan dat een dossier opvragen dik 200 euro kost.

12. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Wij hebben driekwart jaar ovulatie inductie gedaan. In ben in die tijd 3 keer zwanger geraakt maar dit werden miskramen.
    Toen adviseerde de gyn om een laproscopie, hysteroscopie entubatestengw doen. Als daar niks uit kwam te starten met iui. Dat is dus ook gebeurd en na de eerste iui weer zwanger en daar is de oudste uit geboren.

Mijn man zn zaad was niks mis mee en ik heb pcos.

13. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Een wát?

14. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Precies dit!

15. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Kijkoperatie in de buikholte, binnenkant van de baarmoeder en doorspuiten van de eileiders.

16. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Het ging me om het woord 'entubatestengw'. Bedoelde je daar dus een HSG mee?

17. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Ow haha ik moet toch mn tekst goed nalezen voordat ik verzenden druk.
    Maar er stond tubatesten. Dus een hsg

Deel Deze Pagina