welke manier geven jullie je kind straf

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tweety, 10 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tweety

tweety VIP lid

2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    ik wordt op het moment helemaal hor en dol van mijn oudste van 6. hij blijft me maar uitdagen en door gaan. niks lijkt te helpen. heeft een grote mond waar je soms van achter over slaat. misschien heb ik er nu meer last van door de hormonen maar wil toch graag weer een beetje rust terug. heb het idee dat ie door de 6 weken vakantie nog helemaal los geslagen is.

als ik hem nu straf geeft lacht ie me soms gewoon uit. ik stuur hem meestal naar boven naar zijn kamer.

iemand nog tips? misschien belonings systeemen ofzo? hoor graag ervaringen.

2. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Vanwege flink temperament en vermoeden ADHD loopt er een pedagoge in ons gezin. Zij heeft ons het volgende geleerd (meeste ouders weten en gebruiken dit wel, maar als je er mega consequent in bent gaat het veel beter)

1x waarschuwen
    2e keer waarschuwen en: "volgende waarschuwing op de stoel"
    3e keer: benoemen en op de stoel zetten
    Als kind stil is, gaat de tijd in. Max 5 minuten.

Bij slaan, schoppen, ander gevaarlijk gedrag zonder waarschuwing direct op stoel.

Blijft hij gillen op de stoel, naar kamer om af te koelen.

Naderhand samen bespreken en goedmaken.

Herken je de trigger: vantevoren bespreken wat fout gaat en hij anders kan doen.

Altijd samen nabespreken.

Dit werkt hier echt super!

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zoon 5 jaar:

niet luisteren: even naar de gang tot dat je wel kunt luisteren (mag hij zelf bepalen)
    Brutaal: 1 waarschuwing, daarna naar de gang en zitten tot mama/papa je komt halen
    Erg stout (bewust stout dus): favoriet speelgoed op de kast
    Heel erg stout: geen tv / tablet
    Boos: ga maar naar je kamer om boos te zijn. Erkennen altijd dat hij boos is, en dat dat ook mag maar dat wij er geen last van hoeven te hebben. Dit is natuurlijk bij wat langere boosheid / chagerijnigheid etc.

Daarnaast hebben we een sticker spaarsysteem en we belonen wanneer meneertje en public zich goed gedraagt. Hier heeft hij het meeste moeite mee (te grote hoeveelheid prikkels te verwerken... maar ja, hij zal het toch moeten leren). Hij spaart voor een klein kadootje. Als hij heel erg stout is geweest en public dan komt er een hokje bij... moet dan dus meer sparen.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik probeer zoveel mogelijk logische consequenties te gebruiken. In zo'n heftige periode (net achter de rug) ben ik daar heel direct in. Dus als zijn kamer een puinzooi is, betekend het vroeg naar boven na het eten om op te ruimen. Of bij irritant gedrag in de kamer zeggen dat hij even op de gang moet omdat hij in de kamer zo niet welkom is(wel zeggen wat ik dan van hem verwacht als hij terugkomt). Of als hij speelt met eten, bord aan de kant en klaar met eten..

Zoveel mogelijk direct handelen dus. Inmiddels gaat het een stuk beter hier.

Normaal kan ik veel hebben, en neem ik geduld als hij eens uit de bocht vliegt, maar als hij in een kwartier 3 keer iets van zijn broertje heeft afgepakt, zijn sokken inde kamer laat slingeren, zijn zandschoenen in de kamer leegt, en dan drinken eist... Dan weet ik dat het tijd is om even de lijntjes in te halen en duidelijk te melden wat ik verwacht..

5. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Hier is het in principe ook op de gang als onze zoon van net 7 niet luistert of iets doet wat absoluut niet mag. (wel eerst een waarschuwing)

Maar hier hebben we ook wel eens periodes dat hij dagen achter elkaar niet luistert, grote mond heeft, niet willen opruimen, niet mee eens is als hij in huis moet komen voor bv het eten (of gewoon niet naar binnen komt als ik hem roep), vervolgens niet willen eten omdat hij het niet lekker vindt en daar maar over blijven doordrammen, niet naar bed willen gaan omdat hij niet moe is en 's avonds aantal keren zijn bed uitkomt met de welbekende smoesjes. Het gaat dan zo echt de hele dag door.
    Toen heb ik hem een straf gegeven: de volgende dag niet voorhuis spelen (was op een zaterdag). Hij heeft nl leuke vriendjes in de straat en ze spelen dan de hele dag lekker buiten. Wel mocht hij achterhuis spelen zodat hij toch buiten kon zijn.
    Toen viel bij hem het kwartje. Wat heeft hij vaak gevraagd of hij toch naar voren mocht gaan. Hij hoorde zijn vriendjes wel spelen. Natuurlijk hebben wij voet bij stuk gehouden. Kon wel merken aan hem dat hij nadacht over zijn gedrag. Dat het toch consequenties heeft.
    Na die tijd is het toen wel beter geworden. Nog wel een x zo'n periode gehad en weer dezelfde straf gegeven. Nu is het een stuk beter.

Verder doen wij als het gedrag van de kinderen prima is na het eten een spelletje met ze. Om zo het positieve gedrag te belonen.

6. tweety

tweety VIP lid

2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    bedankt dames voor de antwoorden. hier heb ik wat aan. alleen al het begrip en het feit dat het dus niet aan mij ligt maar het bij meer in deze leeftijd zo loopt.

gisteren was meneertje weer zo bezig en gillen tegen me dat ik hem om 7 uur naar bed gestuurd heb. vanmorgen zei ie tegen me mama als ik lief doe tegen jou ben jij dan ook lief tegen mij? dus ik heb even met hem gesproken erover en het beaamt dat als hij niet stout doet ik niet boos hoef te worden. en tot nu toe heb ik nog geen verkeerd word gehoord van hem. mijn man zei ook dat ie vanmorgen heel vrolijk uit zijn bed kwas. dus wie weet gaat ie nadenken.

7. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ik doe het precies zo. Soms zijn er terug kerende dingen zoals vervelend doen tijdens het naar bed brengen. Ik probeer het dan om te buigen naar iets positiefs. Stickers plakken werkt hier nog steeds goed. Na 10 stickers doen we dan samen iets leuks bv koekjes bakken.

8. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

straf voor zoon van 4:

1 keer waarschuwen
    2 keer waarschuwen met mn evil eye
    3e keer zonder pardon op de bank

slaan schoppen ed doet hij gelukkig (nog) niet anders was het gelijk straf.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Je kind is nog geen 6... een kind van 4 kun je nog heel anderes benaderen.

Wat ik merk bij mijn dochter is dat ze nu heel goed reageert op: nu niet luisteren...dan straks niet ( vul maar in)

Als ik haar namelijk op het brutale moment zeg om naar de kamer of de gang te gaan zegt ze gewoon: ok...prima...kan me toch niet schelen...

En iets afpakken van haar wat haar wel kan schelen werkt nu dus heel goed.

Maar het is hier gelukkig met fases dat ze heel brutaal is. Aan de andere kant is ze dan weer heel erg meegaand en helpt ze me overal mee.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Het beste werkt hier het stoute gedrag proberen te voorkomen...stout doen is hier vaak een uiting van frustratie/ bang zijn en dat zie ik dus vaak aankomen. Voor het misgaat probeer ik haar dus aan tafel met iets te zetten of haar af teleiden met een vraag ofzo. Ook met aankomende driftbuien werkt dat goed.

maar soms lukt dat niet en dan is het 1 keer waarschuwen en de tweede keer op de gang.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Deze aanpak werkt hier ook het best bij oudste dochter van 7
    1 waarschuwing:eek:phouden met brutaal zijn
    2 waarschuwing: niet ophouden? Dan ... (morgen geen vriendinnetje,niet buitenspelen,geen dvd)
    3 dan gaat het dreigement door

Dochter heeft ook periodes dat ze hondsbrutaal is..maar ze heeft wel meestal spijt achteraf en komt het altijd goed maken. Ze is idd ook meegaand en heel lief qua helpen met de kleintjes :)

Deel Deze Pagina