Regeldag of iets anders?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door meow, 16 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meow

meow Bekend lid

21 aug 2008
    998
    0
    16
    docent
    Zuid Holland
    hoihoi

Ik geef mn dochter van nu 7 weken borstvoeding op verzoek.
    Gisteren wilde ze ineens om de 2 uur drinken. Het schema was toen: 5 uur, 8 uur, 10 uur, 12.30, 15.30. 17.30. 19.45 en 22.30. Dit waren allemaal voedingen van minimaal een half uur. Ze was ook heel veel wakker, wilde niet slapen. Ik heb ze toen van 17.30 tot 23.00 wakker gehad. Ze was helemaal niet vervelend, geen tekenen van moe enz.
    Ik heb haar om 23.00 op bed gelegd en toen heeft ze geslapen tot 07.00. Ze heeft toen een voeding gehad (ik heb eerst een deel afgekolft, want ik stond op ontploffen, ik werd wakker van de pijn...:() Ik heb haar om 8.30 op bed gelegd en ze heeft toen geslapen tot 13.00. Ik heb haar maar wakker gemaakt voor een voeding, maar na 1 borst viel ze alweer in slaap. Ze slaapt nu nog steeds. Ik heb ook om 13.00 haar luier verschoond en die was nog helemaal schoon. Dus van 8.30 tot 13.00 heeft ze ook niet geplast...Ze heeft niet heel kort gedronken, 1 borst en nog een beetje uit de 2e.

3 vragen nu:
    Was gisteren een regeldag en is ze vandaag uitgeput van het wakker zijn van gisteren? Gaat haar ritme dan ook veranderen? Want toen ze 5 weken was, had ze ook zo'n soort dag, alleen veel minder extreem en daarna ging ze doorslapen.:)

Is het heel erg dat ze geen plasluier heeft gehad? Ik hoop wel dat ze dalijk een goede natte luier heeft...

Als ze zo zelf niet komt, ga ik haar toch wakker maken voor een voeding. Want hoeveel voedingen moet een baby van 7 weken per dag hebben? En hoeveel uur mag er tussen zitten?

Phoe wel een heel verhaal met een hoop vragen. Maar ik ben de enige in mn omgeving die borstvoeding geeft, dus heb niemand anders om ervaringen te delen oid.
    Alvast bedankt voor jullie antwoord.

2. Rieneke

Rieneke Actief lid

26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Het kan heel goed zijn dat het een regeldag is geweest.
    Vaak zie je dat als baby's soms een slaapdag hebben. Er valt soms geen pijl op te trekken.
    We zijn ondertussen 2 dagen verder.
    Hoe zijn de afgelopen 2 dagen gegaan?

Hoeveel voedingen ze moet hebben met 7 weken valt weinig over te zeggen.Het enige juiste antwoord hierop is "hoeveel ze vraagt".
    Hoeveel uur er tussen mag zitten kan ik helaas ook niet beantwoorden. Als je goed op haar hongersignalen let (op knuistjes zuigen, borst zoeken, onrustig met armen en benen) en haar dan aanlegt, ze goed groeit en voldoende plas/poepluiers heeft is het prima.

Het kan best voorkomen dat baby's een dagdeel niet plassen.Vaak volgt er kort daarna een enorme plas...

Maar nogmaals, hoe is het ondertussen?

3. meow

meow Bekend lid

21 aug 2008
    998
    0
    16
    docent
    Zuid Holland
    Dank je wel voor je antwoord.
    Sinds die regeldag komt ze nu om de 4 uur ipv om de 3 uur. Alleen 's avonds wil ze om 19.00, 21.00 en 23.00. Dit heeft ze altijd gehad. Is dit om de nacht door te komen?

Ze hoeft dus niet meer om de 3 uur een voeding te hebben? Want eerst moest dit wel van de kraamverpleegkundige. Daarom vond ik het zo "eng" dat er zo lang tussen zat.
    Maar ze groeit goed!

Nog een ander iets..
    We zijn aan het oefenen met een flesje met afgekolfde melk. Maar als ik in de buurt ben, drinkt ze een paar slokjes uit het flesje en dan stopt ze en ligt alleen maar naar mij te kijken.. (alsof ze weet dat ze daar "verse" melk kan krijgen hihi) Zou het kunnen dat als ik echt uit de buurt ben, ze het flesje dan wel beter drinkt?

4. Rieneke

Rieneke Actief lid

26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Hoi,

Om met je laatste vraag te beginnen, ja dat kan.
    Soms pakken kindjes het beste de fles als mamma echt weg is.
    Waar het om gaat is dat ze goed de fles in haar mondje heeft en goede zuigbewegingen kan maken. Dit moet je goed oefenen en als ze het goed pakt echt blijven oefenen. Vaak wordt er begonnen met oefenen en als het kindje de fles dan pakt dat dan pas een voeding gegeven wordt als het echt nodig is. Het kan dan voorkomen dat kindjes het niet meer kunnen, dit is natuurlijk heel lastig.

Ze hoeft niet om de 3 uur een voeding te hebben.
    Je schrijft dat ze goed groeit en dan kun je gewoon naar haar signalen kijken en dan haar aanleggen. In de avond willen kindjes vaak meer aan de borst. Het kan een combinatie zijn van voedingen bij elkaar sprokkelen voor de nacht en bij mama willen liggen/slapen.
    Vaak is dit ook een fase en gaat ook deze fase weer over.

Ze geeft helemaal zelf aan wat ze nodig heeft, aan jou om haar daarin te vertrouwen.

Groeten Rieneke

5. meow

meow Bekend lid

21 aug 2008
    998
    0
    16
    docent
    Zuid Holland
    Dank je wel voor al je antwoorden. Jullie doen superwerk hier :)
    En toevallig wil ze de laatste 2 dagen 's avonds niet meer elke 2 uur, hihi.

Deel Deze Pagina