Help, t kolven lukt niet meer..........

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Miepie77, Oct 13, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Miepie77

Miepie77 Actief lid

Dec 12, 2006
    143
    0
    0
    Ons kereltje is nu 4 maanden oud en heb eigenlijk steeds bv gegeven (af en toe een flesje kv). Maar sinds ons kereltje onverwacht in t ziekenhuis heeft gelegen (ongeveer 6 weken geleden) lukt t kolven niet meer goed. Thuis krijg k er per keer maar ongeveer 10ml uit........... Terwijl ik op de 3 dagen dat ik werk 3x200ml nodig heb! Op t werk gaat t kolven iets beter, ongeveer 50a60 per keer.
    Ik heb al vanalles geprobeerd, tig keer per dag kolven, direct na een voeding, voor een voeding, met Sef erbij, zonder Sef erbij, in bed, op de bank etc.
    Mijn diepvriesvoorraad is sinds kort op, dus ik ben bang dat ik over moet stappen op KV op de dagen dat ik werk. Wanneer ik zo weinig kolf loopt dan ook de productie sterk terug? Sinds 2 weken komt ons kereltje 's nachts ook weer 1 a 2 keer per nacht, terwijl ie daarvoor doorsliep en is ie erg onrustig tijdens t voeden.
    Tijdens t kolven komt er ook wel melk uit bij de 1e fase (heb 2 fasen kolf) en dan schakel ik over naar t echte kolven. Even stroomt de melk dan wel, maar na een minuut ofzo is t alweer afgelopen.
    Op de dagen dat ik thuis ben, krijgt ie bv (6 a 7x per dag!) en op de dagen dat ik werk, kolf ik evengoed om de 3 a 4 uur, alleen de opbrengst is mager (thuis extra kolven lukt al helemaal niet :cry: ) dus dan kan ik toch niet anders dan kv geven.........
    Kortom, alle adviezen zijn welkom, want ik wil wel doorgaan met bv, aangezien ons kereltje nu al eczeem heeft.........
    Hebben jullie wel nog tips, om m'n productie mbt kolven op te schroeven (eigenlijk t kolven uberhaupt weer te laten lukken?)
    Alvast bedankt!

2. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

Sep 17, 2007
    167
    0
    0
    Het is denk ik zo ie zo goed om heel je melkproductie weer wat op te schroeven. Mogelijk is die ook wat teruggelopen gezien je schrijft dat ie onrustiger is aan de borst en ook weer 's nachts komt. Het zou voor jullie goed zijn als je probeert je zoontje een paar dagen wat vaker aan te leggen. bijvoorbeeld om de 2 uur. Hierdoor zul je merken dat je productie zo ie zo toe gaat nemen.

om je productie met kolven weer op te schroeven kun je hetvolgende proberen:
    - wanneer je begint met kolven is het belangrijk om een rustige ontspannen omgeving te hebben.
    - neem een foto van je kind erbij.
    - masseer je borsten voor het kolven zodat je makkelijker een toeschietreflex krijgt.
    - leg eventueel een warm washandje op de borsten.
    - begin met kolven.
    - kolf iedere borst af, totdat de melkstroom afneemt, (ongeveer 5 a 10 minuten).
    - stimuleer opnieuw het toeschietreflex door massage en warmte
    - kolf weer iedere borst totdat de melkstroom afneemt, (ongeveer 3 a 5 minuten)
    - stimuleer nogmaals het toeschietreflex door massage en warmte.
    -kolf weer iedere borst tot melkstroom afneemt, (ongeveer 2 a 3 minuten).

verder is het afhankelijk wat voor kolf je gebruikt een handkolf of een elektrische en of je bij je kolf de zuigkracht in kunt stellen. soms kan je door tijdens het kolven de zuigkracht iets op te voeren nog iets meer kolven.

echter als je voorraad melk op is en je moet werken zit er niets anders op dan wat kunstvoeding te geven, of je moet in de mogelijkheid zijn om zelf te gaan voeden of je kind op je werk te laten brengen. je mag 1/4 van je werktijd gebruiken om te kolven, te voeden en op en neer te reizen.

3. Miepie77

Miepie77 Actief lid

Dec 12, 2006
    143
    0
    0
    dankjewel voor je uitgebreide antwoord.
    m.b.t. t kolven, de meeste dingen die je noemde deed ik al, behalve de warme washandjes. dat heb ik nu geprobeerd en dat helpt wel een beetje op het werk. thuis lukt t nog steeds niet, soms komen er maar 3 druppels (letterlijk........) uit.
    qua aanleggen, tja dat probeer ik ook te doen wanneer ik thuis ben, maar de dagen dat ik werk en maar zo weinig eruit gekolft krijg zullen niet echt bevorderlijk zijn voor mijn productie!
    ach, ik probeer zoveel mogelijk zelf te voeden en wanneer t echt niet meer lukt neem ik maar gewoon kv.
    een schuldgevoel werkt ook niet echt bevorderlijk en hij zal toch wel groot worden met kv ;)
    wel prettig dat er nu ook een online lactatiekundige is!

4. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

Sep 17, 2007
    167
    0
    0
    je schrijft dat je een tweefase kolf hebt. mogelijk van medela?
    in ieder geval wanneer de kolf een membraampje heeft kun je eens proberen om deze te vervangen. Bij medela is dit zo'n wit half rondje. Soms wil het nog wel eens helpen.

Share This Page