Ik vind dit eigenlijk wel een goed idee. Volgens mij kunnen we dit ook zo instellen op de tablet. Mijn man kijkt ook blij bij dit idee. Hij vindt de tijd nog iets te kort, maar ik overtuig hem wel .
Dat is per dag anders. Onze kinderen hebben 'beeldschermtijd' als wij koken (de één op de iPad, de ander tv) Dan is het dus afhankelijk van het recept hoe lang ze kijken. Zeg gemiddeld een halfuurtje. In het weekend mogen 's ochtends ze bij ons in bed iPad kijken. Dat is wel soort van onbeperkt. Ze kruipen meestal rond een uur of 7 bij ons in bed en ergens tussen 9 - 10 uur zijn mijn man en ik ook 'rijp' om eruit te komen. Eigenlijk wil ik er wel naartoe dat als ze 's ochtends bij ons hebben gekeken, dat ze dan 's avonds niet meer mogen. En soms als de grootouders oppassen hebben ze daar ook al even een spelletje gedaan of tv gekeken. Dan vind ik het eigenlijk ook niet meer nodig dat ze dat tijdens het koken nog eens doen. Maar ik heb het dat met mijn man nog niet over gehad, dus tot die tijd laten we het maar even zo.
Hier zit ze momenteel niet op de tablet. Als we thuis kwamen na een werkdag mocht ze op de tablet, maar op een gegeven moment was het zo'n gewoonte geworden. Ik vind de houding van kinderen die op de bank op een tablet zitten ook niet goed. Hoofd continu naar voren. We zijn er van afgestapt. Ze taalt er nu niet meer naar. Af en toe kijken we even youtube en dan gaan we dansen op muziek. Voor spelletjes zet ik de kookwekker op een kwartier.
Ik heb onbeperkt gestemd omdat we geen vaste afspraken hebben over de tablet. Zijn sowieso geen tv-kinderen, en zijn over het algemeen wel echt speelkinderen. Omdat het dus wel meevalt is de noodzaak er ook (nog) niet om er grenzen aan te stellen. Ik denk dat het een uurtje per dag is in het weekend, een half uur door de week.
Ik vind 1 uur schermtijd voldoende, met wat extra ruimte voor educatieve apps. Ik heb in de poll 1,5 uur aangegeven, omdat dat mijn absolute maximum zou zijn. Op een regenachtige zondagmiddag mag er best wat tijd bij voor bijvoorbeeld een 'echte' film die wat langer duurt, maar dat is een uitzondering.
Ze hebben bij mij officieel een half uur schermpjestijd per dag. Dat mogen ze 'inzetten'. Daarnaast mogen ze 's ochtends na het ontbijt even een kwartiertje op de computer of tablet. En meestal 's avonds terwijl ik eten kook ook. Per dag dus idealiter niet meer dan een uur. Mijn oudste heeft wel een eigen tablet en ik moet bij hem wel heel erg opletten, want elk leeg momentje duikt hij er weer bovenop. En de jongste is echt tv-verslaafd, maar hij kan nog niet zelf de tv aanzetten, dus bij hem kan ik het nog in de hand houden, haha.
Onze dochter is 2 jaar dus dat is wellicht anders. Maar meestal kijkt ze sochtends een 20-30 min babytv. Ze heeft dan de hele ochtend gespeeld, buiten gewandeld/gefietst of wat dan ook, iniedergeval druk eweest. En dan even tv kijken is wel erg lekker om even 'tot rust' te komen (ook voor mezelf ) En savonds als ik aan het eten koken ben. De ene keer helpt ze me mee en de andere keer (als ze daar behoefte aan heeft) mag ze tv kijken 20-30 min. Laatst was ze ziek, dan maak ik er geen punt van. Ik vind immers tv kijken dan ook lekker (en normaal gesproken ook, zeker als het regent oid ) Ik ben er altijd op tegen geweest dat ze zo jong tv kijken maar merk nu dat het vaak ook heel ontspannend kan zijn. Zowel voor ouder als voor het kind. In de winter vooral. In de zomer zijn we heel veel buiten, geen tv nodig
Wij hanteren geen maximale tijd. Als onze zoon er naar onze mening te lang op de telefoon zit dan zeggen we wel dat hij even wat anders moet doen. Maar hij speelt net zo graag dus ik vind het zo prima. Vooral nu het winter is zijn we vaker thuis en dan snap ik wel dat hij zich verveelt als we een hele dag thuis zijn (we hebben ook geen tuin). En hij vind het ook fijn om zich even terug te trekken op bed of de gang met een filmpje erbij.
Mijn (pleeg)kinderen ongeveer dezelfde leeftijd, de oudste is nog weer een paar jaar ouder. Ik vind het belangrijk (veel meer dan mijn man dus zoeken een een middenweg) dat ze goed met de computer leren omgaan, dus ze doen ook cursussen blind typen voor kinderen maar ook bvb coding. Aan de andere kant wil ik ze ook niet té lang achter wel scherm ook hebben 'hangen' dus in principe is een uur per dag wel de max, maar wel exclusief huiswek en educatief wat op de computer gedaan moet worden. Meestal is dat een half uurtje iPad na school en half uurtje tv na het eten.
onbeperkt de oudste kijkt er af en toe op maar speelt liever op zijn kamer met speelgoed de jongste af en toe een liedje maar heb beide niet van die tv/tablet kinderen ze spelen liever
Ik heb niet echt een limiet voor mijn 2 zoons. Die leggen het uit zichzelf weg en gaan na een tijdje wat anders doen. Mijn dochter is een ander verhaal. Die kan wel bezig blijven, en die kijkt voornamelijke ook alleen maar youtube. Als ik er niks van zeg kijkt ze rustig de hele vrijdag middag naar paardenpraat tv en Jill die dingen knutselt. Dus daar zeg ik regelmatig tegen dat ze de iPad even weg moet leggen. Mijn zonen zijn meer van de spellen. Dat vind ik minder bezwaarlijk omdat je daar nog voor moet nadenken en creatief bezig bent. Zo bouwt mijn oudste zoon tegenwoordig vliegtuigen en allerlei soorten kranen in een of ander spel. Dat is echt met natuurkunde, wiskunde en bouwkunde erin. Dat hij daarmee lekker zit uit te proberen vind ik helemaal prima. Ik moet ook wel zeggen dat ik zeg nogal technisch ben en waarschijnlijk anders tegen technologie aankijk als de meeste moeders. Ik vind computers, smartphones, tablets etc niet wezenlijk anders als een auto, een fiets, een schep. Het is een technisch iets wat je als hulpmiddel gebruikt. In die zin beschouw ik het argument dat je afhankelijk word van een smartphone bijv, als net zo onzinnig als je fiets en auto weg doen omdat je niet meer zonder kan, en lopen werkt ook prima. Als mensen vinden we al sinds het begin van ons bestaan dingen uit om het onszelf makkelijker te maken en met elkaar te communiceren. Pennen, papier, boeken, later drukwerk, telegram (wat met morse-code ook via de kabels de oceaan overstak), telefoon en daarna werd het arpanet het internet. Als je daar geen gebruik van wil maken, of het als iets slechts beschouwt. Dan zet je jezelf op achterstand. Beetje wat de Amish doen zeg maar. Is een keuze, uiteraard. Maar niet mijn keuze dus. Al begrijp ik op zich mensen ook wel weer die er allemaal een beetje genoeg van hebben en back to basic willen. Die op een boerderijtje ergens achteraf gaan wonen. Biologisch en zelfvoorzienend. Maar dan zou ik wel mn MacBook meeslepen en voor goeie Wifi zorgen.
Mijn zoontje heeft een Nintendo ds2. Het verschilt hoelang hij erop mag. Momenteel is hij erg moe en behoorlijk verkouden en is hij het gewoon zat na school. Dan mag hij van mij best een uurtje op die ds en als het zo uitkomt ook wel wat langer. Hij speelt ook vaak genoeg met ander speelgoed, dus eens een keer wat langer op de ds vind ik geen probleem. Wij hebben er eigenlijk geen vaste tijdafspraken over gemaakt. We bekijken het per dag.
Zoontje kijkt voornamelijk tv, de Ipad heeft ie nu al weken niet aangeraakt, maar we zetten er geen kookwekker bij. Hij doet genoeg andere dingen, hij doet 'm zelf ook uit om wat anders te gaan doen, en tv kijken is echt zijn rustmoment die hij nu hard nodig heeft...we kijken ook samen tv en doen tegenwoordig ook meer spelletjes op de wii.
Met geen enkel scherm hebben wij een duidelijk limiet nog. Maar het staat vaak ook uit. De tablet nemen wij eigenlijk alleen mee voor langere auto ritten. Dan maak ik m aan de hoofdsteun vast en kunnen ze zolang de rit duurt een film kijken. Spelen mag ook, maar ik vergeet hem altijd op te laden dus dat komt er meestal niet van. Naarmate ze ouder worden kunnen ze hem ook niet de hele dag gebruiken, 1 voor het hele gezin vind ik genoeg. En mocht het in mijn ogen te lang gaan duren pak ik de jassen en neem ik ze mee naar buiten.
Door de week mogen ze normaal gesproken niet op de iPad. Alleen in het weekend en dan gelijk twee uur omdat de oudste dan haar oogpleister op moet. Volgens de oogarts train je haar luie oog het beste door naar iets wat dichtbij is te kijken.
Hier mag hij 2 keer per dag op de IPad, tv kijken doet ie bijna niet, hij vind muziek heel leuk en kan zo van filmpje naar filmpje gaan (Dirk Scheele is favoriet ). Vaak is ie zelf dan ook bezig met zijn gitaar en andere speelgoedinstrumenten. Hoelang wisselt heel erg, soms is het 10 minuten, kwartiertjes, half uur, maar een uur per keer is de max. Denk dat hij dagelijks 1-1.30 op de IPad kijkt.
Ik heb "Anders..." gestemd. We zouden er meer op moeten letten. Ik vind zelf 1 uur wel genoeg. De oudste zit zelden op de tablet. De jongste het liefst de hele dag. Hij zit er ook vooral op, als ik niet thuis ben. 's Ochtends gaat hij met mijn man mee naar beneden en hij krijgt dan meteen de tablet. Dus 's ochtends heeft hij er al makkelijk een half uur op zitten. 's Avonds als mijn man thuis komt idem dito. Tel er maar een uur bij op. In het weekend is het helemaal erg. Mijn oudste heeft hetzelfde, maar dan met de laptop. Als het aan mij ligt, zitten ze er stukken minder op.