Hoe lang proberen in slaap te krijgen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jkdl, 2 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jkdl

Jkdl Lid

19 dec 2021
    15
    2
    3
    Vrouw
    Hi!

Mijn zoontje van 11 weken heeft vanaf begin overdag slecht geslapen. Snachts slaapt hij overigens super goed, zo'n 11 uur!
    Ik merk dat hij daardoor sochtends lekker vrolijk is.

Ik hanteer de methode "lekker slapen zonder huilen" van het boek "je baby in een droomritme"
    Hier leg je je baby dus in bed na de wakkertijd, nu 60-90 minuten. Als hij gaat huilen geeft je tut of aai over de bol etc. Wanneer dat niet helpt uit bed halen en troosten tot rustig en weer wegleggen. Als hij dan begint te huilen weer opnieuw beginnen.

Maar dan...
    Ik ben op deze manier zo'n anderhalf uur bezig geweest en toen was ik het toch echt beu.. Nog geen 5 minuten later valt hij op mijn arm in slaap :confused: als ik hem dan weg leg is hij weer wakker.
    Heel sims lukt het maar dan slaapt hij 10-30 minuten...

Mijn vraag is: hoe lang blijven jullie proberen je kindje in slaap te krijgen? Hoeveel pogingen doen jullie?​

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Hmm op die leeftijd zou ik zeggen laat 'm lekker op je arm in slaap vallen en leg hem daarna in bed.

Cobon, Jkdl, JupitR en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.066
    4.318
    113
    Het droomritme houdt inderdaad een korte wakkertijd aan. Bij mijn jongens was de wakkertijd met 12 weken 2 uur. En ja, 1,5 uur proberen had ik ook niet volgehouden. Na een half uur/ drie kwartier haalde ik ze uit bed en probeerde ik het weer zodra ze gingen mopperen. Maar mijn jongens sliepen verder wel gewoon goed.
    Wat ik ook weleens probeerde was ze wat drinken geven.

Jkdl vindt dit leuk.
  4. Milkyway7

Milkyway7 Fanatiek lid

28 apr 2020
    1.485
    955
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Ik zou vooral datgene doen waarbij hij wel slaapt en niet vasthouden aan een boekje want dat kost zo te lezen veel te veel tijd! Dat zou ik echt niet doen.

Mijn zoontje is nu 12 weken en slaapt overdag ook ruk. Alleen maar hazenslaapjes van 30 min. Ik heb het los gelaten, het is niet anders. Ook van alles geprobeerd maar niets helpt. Komt vanzelf wel dat ze langer gaan slapen.

Los van de wakkertijd zou ik goed letten op moeheid signalen. Zodra je die ziet meteen in bedje leggen. Wat verder kan helpen voor een langere slaap:
    Donkere kamer
    White noise
    Bedje strak opmaken

Heb je al geprobeerd hem bijvoorbeeld in de wagen te laten slapen dat lukt hier nog wel eens en anders wandelen of een stukje auto rijden dan slapen ze gegarandeerd een langere ruk.

Jkdl en Beausecret vinden dit leuk.
  5. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Ik zou niet teveel aan het bedje vasthouden op die leeftijd, dat komt vanzelf. Hier heeft ze ook tot een maand of 4 in de draagdoek overdag geslapen, omdat bedje niet goed ging (of hazenslaapjes). Daarna pakte ze m direct en is ze een goede slaper geworden. Aan het begin hebben ze nog veel behoefte aan nabijheid en vaak wat hulp nodig met in slaap komen.
    Fijn dat hij s nachts al zo goed slaapt!

Jkdl vindt dit leuk.
  6. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.249
    28.278
    113
    Baby’s zijn net echte mensjes, ze zijn allemaal anders en hebben allemaal andere behoeftes en voorkeuren. Handig als je baby netjes het boekje volgt wat jij toevallig leest, maar de meeste doen dat niet zo (daarom bestaan er 100.000 verschillende boekjes :p )

Kijk naar je kindje en volg je kindje. Je hoeft niet onzeker te zijn, grote kans dat jouw gevoel helemaal goed zit namelijk. Heb je het idee dat je kindje moe is dan zorg je voor plekje waar hij kan en wil slapen. Kleine baby’s slapen graag bij papa/mama , dat is heel natuurlijk. Soms kan je ze overleggen in hun bedje, soms niet. Soms slapen ze binnen 5 minuten, soms duurt het een half uur. Soms slapen ze anderhalf uur, soms maar 35 minuten. Alles is prima, alles is normaal. Het ligt niet aan een verstoort ritme, of dat je je kindje hebt verwend (dat kan helemaal niet het eerste jaar), of dat jij of je kindje iets verkeerds doet. Zolang jij naar je kindje kijkt en geeft wat hij nodig heeft (rust, geborgenheid, een vol buikje en een schone luier) dan komt het helemaal goed :)

Als je signalen krijgt van je baby dat hij zich niet lekker voelt. Hij huilt veel, eet niet goed, poept niet lekker, iis erg onrustig, dan kan je altijd even naar het cb of naar de huisarts.

Cobon, Loveischocola, Jkdl en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.724
    7.220
    113
    Vrouw
    Hij slaapt niet "slecht", wel onhandig. 11 weken is super klein nog! Durf op je gevoel te varen ♡

Jkdl en Lies1611 vinden dit leuk.
  8. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.249
    28.278
    113
    O en antwoord op je vraag:

Rond die periode wiegde ik hem in slaap. Dan kon ik hem vaak overleggen in zijn bedje als ik hoorde dat hij diep sliep.
    Soms probeerde ik hem wakker weg te leggen. soms ging dat goed, soms (vaak) niet. Ik liet hem nooit huilen, haalde hem er altijd meteen uit. Het verschilde per keer wat ik dan deed. Als hij heel moe was en ik het idee had dat hij gewoon wat hulp nodig had dan wiegde ik hem. Als ik het idee had dat hij verdrietig was dan nam ik hem weer mee naar de woonkamer, afleiden en weer opnieuw proberen. Soms door wakker weg te leggen of door te wiegen. Doen wat werkt.

Het verschilde per periode hoe lang het duurde om in slaap te vallen en hoe lang zijn slaapje was. Baby’s zijn constant in ontwikkeling, soms dan zijn die hersentjes moe maar het lijfje nog niet zo, of andersom. Dan duurt het even voordat hij slaapt. Soms dan hebben ze genoeg aan een powernap, soms dan duurt een slaapje opeens 2 uur. Het is allemaal goed en allemaal normaal.

Jkdl en Beausecret vinden dit leuk.
  9. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
    Leg je hem echt op de klok aan de hand van de wakkertijd in bed of kijk je of je zoontje moe wordt?

Ik leg onze dochter altijd eerst even in de box tegen de tijd dat ik verwacht dat ze moe wordt, als ik haar bij me houdt blijft ze vaak te wakker.
    In de box is ze dan eerst nog even druk maar zodra ik zie dat ze moe wordt breng ik haar naar bed, maar dus wel voor ze in slaapt valt.

Mocht het dan niet lukken om in slaap te vallen in bed dan leg ik haar weer terug in de box en herhaal ik het naar bed brengen zodra ik weer vermoeidheidssignalen zie.

Je zoontje bij jou in slaap laten vallen kan natuurlijk, maar als hij wakker wordt bij het wegleggen dan is dat niet echt een oplossing denk ik.
    Wel nog de vraag, op welk moment leg je hem weg, is hij dan echt al diep in slaap? Helpt net iets langer wachten?

Jkdl vindt dit leuk.
  10. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.477
    6.092
    113
    Vrouw
    Ik snap zo goed dat je zoekt naar controle om het slapen te laten slagen. Zolang hij de avonden lekker slaapt, zou ik het overdag ook echt minder ‘streng’ voor jezelf maken.

Ik volg nu het ritme van hem. Ik dacht dat hij als newborn s avonds gezellig bij ons beneden wilde blijven tot wij naar bed gingen, maar hij werd juist heel onrustig. Ik heb toen mijn intuïtie gevolgd en ben hem om 19:00 in zijn bed gaan leggen op zijn eigen kamer. Ochtendslaap idem dito. Hij slaapt dan een uurtje. Merk dat hij snel last heeft van prikkels en dan echt een donkere kamer wil. Ik wieg hem niet. Ik let op zijn signalen, leg hem wakker in bed en zing/neurie een liedje voor hem met mijn hand op zijn buik. Als leidraad hou ik wel de wakkertijd aan, maar dat is meer een richtlijn voor mezelf.

Maar goed: ik weet ook: alles kan zomaar weer veranderen. Boekjes en tips zijn super fijn en kunnen je zeker opweg helpen, maar vergeet niet naar je kindje te kijken. En naar jezelf. Zeker als hij s nachts goed slaapt dan lijken de dutjes overdag niet zo uit te maken.

Jkdl, KleineLai en Lies1611 vinden dit leuk.
  11. Jkdl

Jkdl Lid

19 dec 2021
    15
    2
    3
    Vrouw
    Ik let op de signalen, ogen wrijven, gapen, handjes sabbelen enz. Als ik hem dan in bed leg is hij meestal klaarwakker.. dan wieg ik hem totdat hij weg begint te dommelen, soms lukt het dan om hem weg te leggen en slaapt dan zo'n 15 minuten.. Als hij diep slaapt bij mij en ik leg hem weg is het hetzelfde of zelfs korter.

Vandaag heb ik hem gewoon iedere keer bij me gelegd en dan slaapt hij vrijwel meteen en zo 2 uur aan een stuk. Ik merkte meteen dat hij na z'n slaapje een stuk rustiger wakker werd en dat ik een veel blijere baby heb :D

Moest alleen tussendoor m'n andere zoontje van school halen en met het overleggen in de kinderwagen werd hij natuurlijk wakker en viel niet meer in slaap...:(

Het gekke is dat hij savonds al om 20.30-21.00 naar bed gaat en dat we soms 1 of 2 keer even terug moeten, maar dan slaap hij door tot de volgende ochtend 7.30-8.00 :eek::D

Lies1611 vindt dit leuk.
  12. Jkdl

Jkdl Lid

19 dec 2021
    15
    2
    3
    Vrouw
    Ik merk dat hij vanaf de middag hij steeds mopperiger wordt en dan constante aandacht moet hebben, niks houd hem tevreden..

Heb het bij het cb besproken, de een zegt laten huilen (10 min) de ander zegt bij je nemen en accepteren dat je niets kan doen..

13. Jkdl

Jkdl Lid

19 dec 2021
    15
    2
    3
    Vrouw
    In de wagen of auto valt hij idd vaak snel in slaap, maar zodra ik stilsta of terug binnen kom is hij binnen een paar minuten wakker ongeacht hoe lang de rit was..

14. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.249
    28.278
    113
    Ja dat zijn duidelijk moeheid signalen. Dan zou ik hem naar bed brengen.
    Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Als jij denkt dat 10 minuten laten huilen wel eens zou kunnen werken dan kan je het proberen. Zelf ben ik daar niet van, ik zou erbij blijven/hem in slaap wiegen totdat hij (diep genoeg) slaapt.

Jkdl vindt dit leuk.
  15. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
    Wat je nog zou kunnen proberen is ipv hem in je armen in slaap te wiegen, hem in bed te leggen en daar zachtjes een soort van te wiegen, bijv zachtjes op zijn billen kloppen of je hand op hem leggen en heel zachtjes beetje bewegen zodat hij lichtjes beweegt (hoop dat je snapt wat ik bedoel.
    Stel dat hij daar rustig van wordt kun je dat langzaam minderen als hij slaapt.
    Heb er zelf geen ervaring mee, maar van een bekende gehoord dat zij deze tip kreeg van een slaapcoach en bij haar werkt het.

Ik denk dat hij ‘s avonds al goed het ritme er in heeft zitten en dus wel zelf in slaap kan vallen en overdag nog niet.
    Heb helaas niet de gouden tip, elk kindje is verschillend en wat bij de een werkt, werkt bij de ander totaal niet.

Jkdl vindt dit leuk.
  16. Milkyway7

Milkyway7 Fanatiek lid

28 apr 2020
    1.485
    955
    113
    Vrouw
    Noord-holland

Alsof ie het dan weet hé:eek: lastig! Heb ook wel eens gelezen dat dit kan helpen.
    https://www.slaaptipsvoorbabys.nl/slapen/het-4-s-ritueel/
    Maar hier geld ook weer, ik zou er zeker niet teveel tijd aan besteden als het moeilijk of lastig blijft.

Jkdl vindt dit leuk.
  17. Jkdl

Jkdl Lid

19 dec 2021
    15
    2
    3
    Vrouw
    Krijg ik hem niet rustig mee o_O
    Hij ligt ook niet te jammeren ofso, bij hem is het meteen flink huilen en als het te lang duurt krijsen :cry:

18. Jkdl

Jkdl Lid

19 dec 2021
    15
    2
    3
    Vrouw
    Nee laten huilen doe ik ook niet, hij gaat dan echt helemaal over de tif!

Dar laatste proberen we dus alleen lukt meestal niet..

19. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    Probeer eens door te kijken naar zn wangen, ogen en oortjes. Bij ons kwam bij dochter de standaard slaapsignalen een half uur te laat. Toen ik ging kijken naar bleek gezichtje, blauwe waas onder dr ogen en rode oortjes en wangen zat ik precies goed. Zij was overdag ook een slaap drama, waarom zou je slapen als je kan spelen alsof er geen morgen is?!? PLAY ON!!!

Die legde ik neer en ik rommelde dan een kwartiertje / half uur met open deur in de rondte, was opruimen of even stofzuigen bijv. (onze stofzuiger is wel redelijk stil en geen krijsgeluid er onder). In andere kamers maakte ik dan wel geluid door te praten of te neurien. Sliep ze niet hadden we wel weer even rust gehad en een oefening in "uit het zicht is niet gelijk aan weg" scheelt ook weer later. Sliep ze wel, deur dicht en count victory minutes. Overdag was alles bonus, in de nacht die was heilig.

Zoontje is wat jonger maar gaat na 2 /2.5 uur zn bed in. Zit ook wel een half uur boertijd in zn wakker tijd. Soms gaat hij wat eerder maar dan zie je ook aan m dat ie gaar is of je weet dat die kort geslapen heeft en geplaagd is door darmkrampjes bijv..

Jkdl vindt dit leuk.
  20. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.249
    28.278
    113
    Dan niet laten huilen nee :)

Wat zegt je gevoel dat het kan zijn? Is hij niet moe genoeg? Dan zou ik hem gewoon nog even meenemen naar beneden.
    Wordt hij snel wakker? Dan zou ik langer met hem blijven/wiegen/vasthouden en dan pas overleggen. Als ze diep ademen, een soort van zuchten, dan zijn ze in diepe slaap.
    Je kan met het overleggen met je handen hem blijven aanraken, soms een beetje druk geven. Die druk ervaren ze ook in je armen en geeft ze een geborgen gevoel. Je kan ook op zijn luier kloppen, en/of hem een beetje bewegen (schommelen) terwijl hij in zijn bedje ligt. Zo is de overgang van armen naar complete stilte niet te groot.
    Als hij nog niet slaapt in een slaapzak dan kan je dat proberen. Op die manier is de overgang van warme armen naar een koud matrasje niet zo merkbaar.

Het is hoogstwaarschijnlijk een fase. Wat eerder werkt werkt nu niet meer (zoals je hebt gemerkt :o: ) het is telkens zoeken naar waar je kindje behoefte aan heeft. Waar/hoe hij zijn rust vindt.

Maar het is echt normaal hoor :)

Jkdl vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina