Hoe lang recht op uitkering?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by zon12, May 23, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. zon12

zon12 Lid

Nov 28, 2012
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemiddag,

Mijn werkgever moet gaan bezuinigen in personeelskosten. Hij heeft hiervoor bij een collega ontslag aangevraagd met wederzijds goedvinden, alleen is zij hier niet mee akkoord gegaan en is een ontslagvergunning van het UWV ook afgekeurd. Hij zal daarom bij de rest van het personeel gaan kijken wie eventueel wel instemt. Omdat ik nu zwanger ben zal het bij mij niet van toepassing zijn op dit moment maar denk dat hij wel na mijn verlof hiermee bij mij zal komen, aangezien de 3e collega ook zwanger is en ik als eerste terug keer.
    Ik zou alleen wel graag van te voren weten hoe lang ik dan recht heb op een uitkering voordat ik iets ga beslissen. Ik heb een vast contract en ben na mijn verlof bijna 2 jaar in dienst. Daarvoor heb ik een aantal jaar in het buitenland gewoond maar wel al die tijd parttime werkzaam geweest in Nederland. Maakt dat nog iets uit?

Alvast bedankt voor de info!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Zon12,

Ik begrijp heel goed dat je wilt weten hoe de duur van je eventuele WW-uitkering wordt berekend voor je beslist of je akkoord gaat met ontslag met wederzijds goedvinden.

De basis WW-uitkering duurt 3 maanden.

Heb je de laatste 5 kalenderjaren voordat je werkloos wordt ten minste 4 kalenderjaren gewerkt?
    En heb je in elk van die 4 kalenderjaren minimaal 52 dagen loon ontvangen? (dit geldt dus ook voor parttime werkzaamheden)
    Je voldoet dan aan de jareneis.
    De totale WW-uitkering duurt dan in maanden even lang als je arbeidsverleden in jaren.

Je kunt overigens zelf op de website van UWV nakijken welke jaren worden meegenomen voor de duur van de WW-uitkering.

Actuele informatie vind je op deze pagina.

Extra informatie:

Tips en informatie over ontslag met wederzijds goedvinden vind je op deze pagina.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page