Ik heb op dit moment geregeld 6 weken van tevoren met verlof te gaan. Nu valt dat precies op de laatste dag van juni (30 juni). Ivm veel ort diensten in mei is dat voor mij financieel gezien zeer ongunstig, omdat mijn werkgever de gemiddelde ORT van de afgelopen 6 maanden berekend. Nu zag ik dat je tot 3 weken van tevoren aan moet geven wanneer je het verlof in wilt laten gaan. Voor mij zou het dus beter zijn om die datum te verplaatsen naar 1 juli. 1 dag later dus, omdat ik dan in juli pas de uitkering ontvang en in juni mijn ORT van mei dan gewoon uitbetaald krijg. Mag dit? Of moet t exact 5 of 6 weken van tevoren zijn? Of mag ik zelf iedere datum kiezen als het maar tussen de 4 en 6 weken voor mijn uitgerekende datum is?
Beste Luvv, Je bepaalt zelf in overleg met je werkgever de ingangsdatum van je zwangerschapsverlof. Dit laat maximaal 6 weken en minimaal 4 weken voor je uitgerekende datum ingaan. Je kunt er dus voor kiezen om het verlof aan het begin van een volle week in te laten gaan. Dat zou dan bij jou inderdaad neerkomen op 1 juli. De werkgever kan deze ingangsdatum invullen op het aanvraagformulier. UWV neemt de aanvraag dan vanaf deze datum in behandeling. Actuele informatie over de ingangsdatum van je verlof vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare