Kijk dit komt mooi uit, ik was namelijk net bezig met een wijzigingsformulier uit proberen te printen en had toch nog wat vraagjes waarmee ik al een tijd loop (want ben gewoon een typ wat liever emailt dan belt, maar UWV heeft weer geen email stond op de site dus stelde ik het eindeloos uit). Ik ontvang een Wajong uitkering sinds enige jaren vanwege persoonlijkheidsproblematiek (Borderline) en velen behandelingen (nu gelukkig afgesloten). Ik had de volgende vragen (op welke ik het antwoord niet precies op de site van het UWV kon vinden): 1) Ik ben sinds kort verhuisd van nog inwonend bij ouders --> samenwonend met partner. Heeft dit invloed op (de hoogte van) mijn uitkering (evt. lager vanwege inkomen van partner, of evt. hoger i.v.m. 'uitwonend' ? Ik hoor van beiden namelijk geruchten). 2) Sinds begin september ben ik na jaren van stilstand (wegens behandelingen) weer begonnen met het laatste jaar van (nu) de opleiding VAVO. Dit betreft volwassenenonderwijs-deelcertificaten en is 3 dagdelen in de week. Moet ik ook deze wijziging doorgeven (omdat het volwassenenonderwijs en 'slechts' deelcertificaten betreft) en heeft ook dit invloed op (de hoogte van) mijn uitkering ? 3) Welke stappen (en in welke volgorde vooral) moet ik ondernemen wanneer ik weer denk te kunnen/willen werken ? Kan ik uit mezelf gewoon solliciteren naar een (kleine) baan ? Moet ik het UWV eerst op de hoogte stellen van het feit dat ik weer een (kleine) baan wil/ga zoeken ? Moet je dan eerst een evt. gesprek bij het UWV afwachten voordat je kan starten of niet ? En op welk moment moet je een wijzigingsformulier hiervoor opsturen ? 4) En wat heeft het (het opnieuw willen/gaan zoeken naar een (kleine) baan en evt. dus weer licht werken) precies voor invloed op de hoogte van mijn uitkering ? Wordt dat per direct (dus zodra bij UWV bekend is dat je weer wilt/kan werken, ook al is dat maar enkele uren in de week) geminderd (en zo ja, met hoeveel procent) of behoud je nog even de 'normale' hoogte van je uitkering ? Na hoeveel tijd wordt de uitkering geminderd/stop gezet ? 5) Hoeveel mag/kan je bijverdienen/werken voordat je gekort wordt op je uitkering ? Of hoeveel van het ontvangen salaris moet je inleveren ? Ik hoor daar namelijk allerlei verschillende verhalen over en het is me niet duidelijk. 6) Mijn partner en ik hebben een kinderwens. Hoe zit het met de toeslagen waarvan ik hoor van anderen (zwangerschapsuitkering, kindertoeslag etc.) als je ook een Wajong uitkering krijgt ? Ik lijk wel een geldwolf met al die geld-gerelateerde vragen, maar bedoel dat niet zo hoor. De overige informatie is me namelijk wel (vrij) duidelijk. Of ik moet wat vergeten zijn, maar daar kom ik nu niet op. Groetjes, Selena
Beste Selena149, In jouw geval val je onder de 'oude' Wajong regeling voor 1 januari 2010. Ik zal voor jouw situatie zo overzichtelijk mogelijk per vraag antwoord geven. 1) Je verhuizing en het inkomen van je partner zijn niet van invloed op de hoogte van je Wajong-uitkering. Alleen als je een toeslag op je uitkering ontvangt dan telt het inkomen van je partner mee. 2) Als je weer bent begonnen met het laatste jaar van je opleiding dan kun je dat het beste doorgeven met een wijzigingsformulier. Het volgen van deze opleiding heeft geen gevolgen voor je Wajong uitkering. 3) Je mag zelf gaan solliciteren. Op het moment dat je een baan vindt, geef je dat binnen 7 dagen door met een wijzigingsformulier. Als je hulp nodig hebt kun je voor eventuele begeleiding contact opnemen met je arbeidsdeskundige via 0900-9294. Aanvullende informatie vind je op deze pagina. 4) Als je gaat werken kan je uitkering, afhankelijk van de hoogte van je inkomsten, omlaag gaan of stoppen. Je arbeidsongeschikheidspercentage verandert niet meteen. Na 5 jaar gaat UWV je arbeidsongeschiktheid opnieuw beoordelen. Is de arbeidsongeschiktheid dan anders? Dan wordt de uitkering definitief aangepast. Kun je het werk niet volhouden dan kun je weer je 'oude' uitkering krijgen. 5) Je kan zelf uitrekenen hoeveel je mag bijverdienen door gebruik te maken van deze rekenhulp. 6) Als je een kindje krijgt dan wordt je Wajong-uitkering gewoon doorbetaald. Het kan zijn dat het totale inkomen van jou en je partner (in de nieuwe gezinssiuatie) onder het sociaal minimum valt. In dat geval kan je misschien een toeslag krijgen op je Wajong-uitkering. Hoe hoog het sociaal minimum is lees je hier. Mocht je tegen de tijd dat je zwanger wordt alweer aan het werk zijn dan heb je vanuit het dienstverband recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Deze uitkering zal dan in mindering worden gebracht op je Wajong-uitkering. Mochten er nog onduidelijkheden zijn dan hoor ik het graag. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team