Opstartproblemen borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Poemi, 9 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Hey meiden,

Ons dochtertje is zaterdagnacht (7 juli) om 00.10 uur geboren. Ongeveer een uur na de bevalling heeft ze in ieder geval wel aangehapt, daarna wilde ze niet meer. Zaterdagmiddag ben ik begonnen met kolven. Eerste keer had ik 5 cc (helemaal blij dus), de 2 keren daarna zat ik nog maar op 1 cc, en alle keren daarna waren het net 2 druppels :( Voordat ik ga kolven probeer ik haar wel eerst aan te leggen, maar ze wilt nog niet echt. Gisteren heeft ze 2x aan beide borsten gelegen. Vandaag gaat het wel beter, ze heeft nu om 04.00, 07.30 en om 10.30 aan de borst gelegen. Er komt waarschijnlijk alleen nog steeds niets uit want ze drinkt de bijvoeding daarna in één keer op. Nu heeft de kraamverzorgster aangegeven dat ik vandaag of morgen toch echt wel last van stuwing moet gaan krijgen ten teken dat de productie op gang komt, anders kunnen we er beter mee stoppen. De voedingsmomenten zijn nu ook erg vermoeiend voor ons dochtertje en dat kost haar gewoon (te)veel energie.

Ik heb er vanmorgen echt even om zitten janken, heb het er best moeilijk mee. Ons zoontje hebben we nooit aan de borst gekregen en met kolven alleen was de productie ook niet echt veel en ik vond het zelf ook te intensief. Nu gaat ons dochtertje dus wel aan de borst maar lijkt m'n lijf niets te doen, vind het zo frustrerend.

Zijn er meiden met soortgelijke ervaring waarbij het uiteindelijk wel goed is gekomen? Of is de kans dat het nu nog wat wordt niet zo heel groot? Ik wil echt zeker weten dat het hopeloos is als ik morgen nog geen stuwing krijg voordat ik er echt mee stop. Sorry voor het beetje lange, misschien niet al te duidelijke verhaal. Hoop dat jullie me kunnen helpen.

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Wat een *** kraamverzorgster! Ipv dat ze je zelfvertrouwen geeft en de power om door te zetten, trapt ze je hoop de grond in.
    Je meisje is nog maar 2 dagen oud en je lichaam heeft de tijd nodig om melk aan te maken. Meestal komt dat rond dag 3-4, soms duurt het wat langer.
    Niet stoppen hoor meid! Probeer haar elke 2 uur aan te leggen, als het vermoeiend voor haar is, niet te lang proberen, zelf steeds nakolven. Hou haar verder lekker bij je, veel bloot op bloot. Zelf goed eten en drinken en blijf lekker met je kleine in bed.
    Ik zou zeggen, kijk het nog even aan, het is nog vroeg in de zin van dat ze nog maar 2 dagen oud is.
    Heb je het idee dat het aanleggen/aanhappen goed gaat en drinkt ze effectief? Let erop dat ze diepe teugen moet doen, dus niet oppervlakkig zuigen en kijk en luister of je haar ziet slikken.
    Mocht je over 2 dagen geen stuwing hebben (al hoeft dat niet perse als ze goed drinkt, maar dan heb je ook wel door dat je genoeg productie hebt), zou ik een lactatiekundige inschakelen.
    Kun je nu ook doen maar ik weet niet hoe je verzekerd bent, ik kreeg hier 1 consult vergoed.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Die kv verdient een klacht!
    I.p.v. je te steunen ondermijnt ze je!
    Wat zegt de vk?
    Ik zou vanmiddag gewoon even een lactatiekundige bellen hoor!

4. Nikky82

Nikky82 Actief lid

24 apr 2012
    137
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb hetzelfde gehad.
    Op woensdag 29 februari is onze dochter geboren. Ze hapte meteen goed aan. De voedingen daarna gingen niet meer. Dus meteen gaan bijvoeden, omdat ze maar 2500 gram woog. Op vrijdag (2dagen later) liep het nog niet. Ik heb toen een dubbelzijdige kolf gehuurd om mijn productie op gang te krijgen. En net als jij kolfde ik maar enkele druppels. Dus maar goed dat we bijvoeden. Zaterdag zijn de kraamzorg ook dat als het morgen nog niet goed zou gaan, ik maar eens moest bekijken of ik niet gewoon fv zou gaan geven. Ik had immers alles al geprobeerd. De nacht van zaterdag op zondag heb ik flink gebaald en flink gehuild. Ik had me er bij neergelegd. Ik zou het zondags nog 1x proberen en als het dan niet lukte, ging ik over op fv. En wat denk je.... Het begon te lopen!!!
    Ik ben mijn dochter steeds blijven aanleggen en daarna de bv die ik gekolfd had en dan nog bijvoeden als dat nodig was. Op dinsdag heb ik de huurkolf weer ingeleverd, want mijn productie liep. En nu 4,5 maand later krijgt ze nog steeds bv.
    Dus ik zou zeggen: volhouden!!! Blijf aanleggen en daarna kolven. Het wordt vanzelf beter.
    Succes ermee!!!

5. MamaMel88

MamaMel88 Bekend lid

1 sep 2011
    738
    0
    0
    Brabant
    Ik weet uit ervaring hoe vermoeiend het is maar blijven proberen hoor !! het is het allemaal waard. Mijn zoontje wilde wel, maar was ook te moe en daarnaast heb ik vlakke teppels. Hij gefustreerd en ik gefrustreerd. Hebben toen ook een aantal dagen bijvoeding gegeven. Ik weet wel dat ik soms echt zat te janken omdat mijn zoontje zo boos was dat het hem niet lukte. Ik heb toen ook de productie op gang moeten brengen met een dubbele kolf.
    Precies zoals bij jou de eerste dagen alleen druppels en dat werd steeds een beetje meer. Tot opeens het bleef stromen haha. Nu gaat het super en ben ik zo blij dat ik doorgezet heb. Heel veel succes ga er voor !!!

6. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik sluit me compleet bij bovenstaande verhalen aan. Niet van de wijs laten brengen door de kv. Gewoon aan blijven leggen, elke twee-drie uur.
    Bij mij duurde het overigens ook een paar dagen voordat het op gang kwam (zo'n 4 dagen), en toen het eenmaal liep had ik GEEN last van stuwing. Zie het resultaat in de banner.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik had trouwens bij de oudste pas stuwing op de 5e dag.

8. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Super bedankt voor alle reacties, geeft me toch wel weer hoop. Vanmiddag wilde ons meisje weer niet aanhappen dus daarna gekolfd en had toen toch wel weer 5 cc, helemaal trots dus op m'n lijf ;) Om 17.30 uur hapte ze wel weer aan, één borst bijna niet, maar de andere heeft ze wel 15/20 minuutjes aangelegen en ik had nu ook wel het idee dat ze ook regelmatig lange/diepe teugen nam, al vind ik het nog lastig om dat goed te zien. Om 18.00 nog de bijvoeding gegeven maar om 19.15 werd ze toch wel weer onrustig en heb haar toen nog even aan de borst gelegd waar ze bijna niet aan had gelegen, zo'n 20 minuutjes weer, en toen ik haar uiteindelijk los haalde zag ik zowaar een druppel melk langs d'r mond lopen dus ze heeft er toch wat uitgekregen!

Maar als ze nu wel gewoon 15/20 minuten aan een borst ligt, is het dan wel verstandig om daarna toch nog te kolven? Dat doe ik nu niet namelijk, ook omdat m'n tepels wel een beetje pijn doen :)

Ik heb nu inmiddels ook wel het gevoel dat m'n borsten voller zijn, dat er meer spanning op staat.

Nogmaals super bedankt voor jullie reacties, we zetten gewoon nog even door.

9. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Goed van je dat je doorzet!! En wat fijn dat je dochtertje vanavond gedronken heeft uit de borst!
    Ik weet niet goed of je nog na moet kolven. Ik had hetzelfde...op de tweede dag kreeg ik het advies na elke voeding 10 minuten per borst na te kolven en dan minimaal om de twee en half uur...uiteindelijk heb ik dit 24 uur gedaan en liep de borstvoeding als een tierelier. Stuwing heb ik ook niet echt gehad. Gelukkig had ik hele goede verpleegsters in het ziekenhuis en thuis een top kraamverzorgster (ks gehad). Nu geef ik nog steeds borstvoeding, mijn zoontje is bijna zes maanden. Je kunt het echt!

10. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Gefeliciteerd nog met je meisje!

Wat een slechte hulp zeg, super dat je doorzet.

Als je wilt, laat een lactatiekundige meekijken, die kan je leren te zien of ze goed hapt en goed drinkt. Als ze natte luiers heeft moet ze ook wel gedronken hebben ;) Als ze net geboren zijn zijn de hoeveelheden nog niet groot trouwens.

@nakolven: je moet natuurlijk waken voor overstimulatie, teveel stuwing is niet fijn en je kunt er ook borstontsteking van krijgen. Als ze ruim aan de borst heeft gelegen en tevreden is zou ik zelf niet kolven op dat moment-en je kunt je rust ook wel gebruiken. Als ze honger heeft maar drinken wil niet oeoa reden, kun je op dat moment wel kolven en dat nageven.

Hoe geef je de gekolfde melk of bijvoeding (liefst niet natuurlijk)? Doe fingerfeeding of met een cupje om tepel/speenverwarring te voorkomen! Dat kan nl ook veroorzaken dat ze niet aan de borst wil.

Bijvoeden liever niet omdat je lijf moet weten hoeveel melk er "gevraagd" wordt om de productie goed te regelen. Let op de groei en de plasluiers, en aanleggen, aanleggen :)

Succes en geniet er hopelijk ook van!

11. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Bedankt weer voor de reacties! Bijvoeding geven we middels vingervoeden. Sinds gisteren komt het met kolven wel een beetje op gang. Eerst 5 cc, 10 cc, 15 cc, 25 cc, 30 cc, 55 cc en net vanavond 45 cc. We zijn zaterdag al wel begonnen met bijvoeden met fv, anders kreeg ze helemaal niets. Sinds vandaag krijgt ze dus het grootste gedeelte bv, ze krijgt nu namelijk 40 cc met zo'n spuitje. Heel de nacht wilde ze niet aanhappen, ze was ook behoorlijk onrustig en ik kreeg haar gewoon niet aan de borst. Vandaag heeft ze wel 2x aan de borst gelegen waarbij ik de laatste keer toen ze even niet goed lag en ik haar loshaalde wat melk in d'r mondje zag, dus het gaat al vooruit. Nu vanmiddag/vanavond krijg ik het weer niet voor elkaar om haar aan te leggen. Als de kraamverzorgster er is lukt het dus wel, alleen nog niet. Das best wel weer balen, hoop toch dat ze gewoon lekker aan de borst gaat drinken.

12. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Wat is die eerste tijd moeilijk he, met de bv. Ik herken heel veel in je verhaal. Mijn dochter hapte niet goed aan na de bevalling, en werd ook nog geel en suf. Ben ook gestart met kolven, iedere drie uur, en dochter kreeg bijvoeding via fingerfeeden. Ik probeerde haar wel aan te leggen, maar dit ging niet echt goed, en ik had nog amper productie. De eerste drie dagen kwam er echt amper wat uit met kolven. Dag drie een paar cc. Op dag vier/vijf kreeg ik eindelijk wat stuwing en toen is het dankzij het vele kolven geweldig goed op gang gekomen. Mijn dochter bleef echter slecht/niet aanhappen en zelfs mbv een lactatiekundig lukte het niet om haar aan de borst te krijgen. Ik heb echt zitten janken terwijl ik haar probeerde aan te leggen, wat steeds niet lukte. Toen fulltime gaan kolven, en alles met de fles gaan geven, omdat ze toch voeding moest krijgen. Ik moest echt een enorme drempel over hoor. Echter ben ik haar wel blijven proberen aan te leggen 1 keer per dag, tussen de flesvoedingen door. En na een week of tien hapte ze ineens goed aan, en begon echt te drinken. En inmiddels geef ik alweer zeven maanden live borstvoeding!
    Bij jou ook bemoedigende berichten, want ik lees dat je borsten voller aanvoelen. Soms heeft het gewoon wat meer tijd nodig. En nakolven na een voeding kan geen kwaad om het op gang te brengen. Hapt je dochter wel goed aan, dat je tepels pijnlijk/ gevoelig zijn na een voeding? Anders een lactatiekundig consult aanvragen hoor, dat kan je echt helpen en zelfvertrouwen geven. (wat de kv even de grond in heeft gemept).

13. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Poemi, van harte gefeliciteerd met je meisje!

En wat een *%#@ kraamverzorgster... :x wat een waardeloze 'begeleiding'. Ik denk dat je het uitstekend doet, en dat het echt goed gaat komen. Zoveel mogelijk aanleggen zou ik zeggen, probeer zelf ook te ontspannen (ik weet het, moeilijk...), kolven voor zover je tepels het volhouden (heb je een goede, elektrische kolf?), en hou je kleintje heel dicht bij je. Ook dat laatste werkt bevorderlijk voor je produktie.

Zet 'm op! En onthou: een kolf krijgt er waarschijnlijk lang niet uit wat je meisje er uit krijgt, hoe weinig je dat ook kunt zien. En: de inhoud van een babymaagje is maar heeeel klein in het begin, een knikkertje! Daar gaat geen liter in meteen he!

:) :) :)

14. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
  15. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Fijn dat het nu zoveel beter lijkt te gaan.

Het begin met borstvoeding is echt aanpoten vaak (er zijn er wel enkele bij waar het meteen vanaf het begin goed gaat maar er zijn er ook zat waarbij het niet meteen die roze wolk is maar dat er ook af en toe een grijze wolk tussen zit en ook donderwolken ;))

Ik zeg meestal voordat het echt een beetje begint te lopen zit je op dag 7 en wanneer je echt het gevoel hebt van ja nu weet ik hoe het moet en het loopt helemaal als een trein ben je vaak een week of 4 a 6 verder!

Heeft je kraamverzorgende niet de kolf manier uitgelegd van 7, 5, 3 minuten kolven met steeds 1 minuut rust ertussen (als je dubbel kolft anders hoeft het niet). Dit zorgt ervoor dat je steeds opnieuw een toeschietreflex krijgt vaak, waardoor de opbrengst vaak snel meer wordt. Dit stimuleert namelijk beter. Je kan beter vaak kort kolven dan een paar keer lang.

En kolven moet je ook leren, het is iets totaal anders dan live je kindje aan je borst hebben.

En wat soms het ook kan doorbreken als je kindje niet aan de borst wil om het even een dag (24 uur) niet te doen, het aanleggen dan. Als het lukt wel 1x proberen om het gevoel voor beide niet te verleren.
    Jij alleen maar kolven (brengt meer rust in de tent dan dat je alleen maar bezig bent met voeden en kolven) en je beebje via fingerfeed de voeding.

Voel je meer spanning als de kraamzorg er niet is om zelf aan te leggen? Bang dat het je niet lukt? Want dat breng je onbewust ook over op je kindje. Laat de kraamzorg je alleen aanleggen of helpt of stuurt ze er nog erg bij?

Succes.

16. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Sinds gisteren drinkt ons meisje weer aan de borst, wel met behulp van een tepelhoedje. Woensdag hebben we inderdaad een lactatiekundige gebeld en die adviseerde ook 24 uur rust met aanleggen en alleen kolven. Ze is sinds gisteren ook 40 gram gegroeid, dus ze lijkt er voldoende uit te halen. Vanavond alleen van 17.15 tot 20.15 met de kleine aan de borst gezeten, met van 18.00 tot 18.15 even een korte pauze. Uiteindelijk de verloskundige maar gebeld want wist echt niet meer wat ik moest doen. Zij adviseerde om even wat met de fles te geven zodat ze in ieder geval ging slapen en ik zelf ook wat rust had. Is het normaal dat kindjes zolang aan de borst zitten? Vanmorgen heeft ze er ook wel lang over gedaan (bijna 2 uur...), andere voeding waren we met een uurtje ongeveer klaar.

Ik heb nu een dubbele elektrische kolf gehuurd bij de thuiszorg en ik moest gewoon een kwartier kolven. Kwam er zelf wel achter dat als ik hem even los haalde als het even stil lag, dat het dan weer even ging lopen, maar had nog niet van pauzes gehoord. Ik zat woensdag met kolven rond de 60-80cc per keer, terwijl het maandagmiddag pas een beetje op gang kwam. Denk dat het dan wel vrij netjes is qua productie?

17. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ja, dat heet clusteren -> heel lang aan de borst liggen rond die tijd. Op borstvoeding.com kun je heel veel lezen over borstvoeding, hierover zal er ook wel een verhaal staan denk ik. Of ze dat vaker zo klein ook al doen weet ik niet precies.

Een kwartier kolven is op zich niet zo heel lang, maar idd kan even stoppen helpen als de melk gestopt is.

Had de lactatiekundige ook het tepelhoedje geadviseerd? Fijn dat ze ermee aan de borst is natuurlijk, maar het is op zich niet goed voor de tepel-speenverwarring. Kun je niet zonder? Dat zou ik nog eens voorleggen aan de lk, en haar liever ook live zien, danwel bij jou danwel bij haar als je daartoe in staat bent.

18. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Tepelhoedje was inderdaad op advies van de lactatiekundige. Vanmorgen heeft ze rechts ook gedronken zonder tepelhoedje, maar vanmiddag ging het weer minder goed. Links pakt ze helemaal nog niet zonder tepelhoedje.

Ik zal ook eens op die site gaan kijken, misschien wel handig ja, dank je!

19. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    www.borstvoedingsforum.nl is ook een handig forum als je het eens niet meer weet, je een vraag wilt stellen of gewoon eens wilt neuzen over wat andere moeders tegen komen, of om gewoon lekker te kletsen hihi.

Op www.borstvoeding.com kan je ook een eigen groeicurve invullen speciaal voor borstvoedingskindjes. Die groeien namelijk vaak anders dan de flessekindjes.

Fijn dat het wat beter lijkt te gaan.

20. Stier11

Stier11 Bekend lid

26 mei 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    Ik had een beetje hetzelfde, ben bevallen met een keizersnee. Ik had geen melk, en vlakke tepels. Mijn ventje heeft niet eens aangehapt, hij probeerde het wel, maar zonder tepels werd het te lastog voor hem.
    Ik ben de volgende dagen gaan kolven als een gek, om de twee uur met een medela symphonie van het ziekenhuis.
    Er kwam amper wat uit, zeer frusterend...
    Ondertussen werd Twan aangelegd met een tepelhoedje, dat ging gelukkig goed, maar er kwam nog niets uit. Op de tweede dag kwamen er een paar druppeltjes uit, deze werken met een spuitje opgezogen en aan Twan gegeven.
    Op dag 5 had ik stuwing, en toen kwam het eindelijk beter op gang.
    En nu, vier maanden later, voed ik Twan nog steeds zelf!

Ik zou je adviseren om een lactatiekundige in te schakelen, en niet te veel naar je kv te luisteren.

Deel Deze Pagina