Ik wil graag even wat meningen pijlen. Het geval is het volgende: Mijn dochter is nu 7 weken en heeft eigenlijk altijd 's-nachts goed geslapen; in het begin kwam ze 1 of 2 keer per nacht en viel ze na de voeding probleemloos weer in slaap. Echter 2 weken geleden sliep ze opeens door. Mijn borsten konden dat niet goed aan en ik kreeg verhoging en een harde bobbel in mijn rechterborst. Na een dag iedere 2 a 3 uur aanleggen was dat probleem verholpen. Ik heb toen een paar nachtrn mijn wekker op 5 uur gezet. Ze dronk dan maar kort en maar uit 1 borst maar dit was blijkbaar net voldoende om herhaling te voorkomen. Nu slaapt ze sinds enkele dagen 10 uur per nacht achter elkaar! Ik ga er voorzichtig vanuit dat dit ok is, vooral aangezien ze overdag meer drinkt en minder slaapt, goed groeit en tevreden is. Ik heb 's-ochtends wat stuwing maar dat drinkt ze meestal vrij snel weg en anders kolf ik wat na. Tot nu toe lijkt mijn productie prima op pijl te blijven. Ik kijk zelf meerdere keren per nacht in de wieg (die staat naast ons bed) omdat ik het toch wat eng vind dat doorslapen, en dan slaapt ze gewoon echt. Het schijnt dat ik zelf ook al jong doorsliep, maar ja, ik kreeg kv en dan komt doorslapen meer voor op jongere leeftijd. Ik had me erop ingesteld dat hier in huis minstens een half jaar niet wordt doorgeslapen omdat dit normaal schijnt te zijn bij bv. Maar wij wijken schijnbaar af van de norm en dat verwart me een beetje. Mijn gevoel zegt: rustig laten slapen, don't fix it if it ain't broken. Wat vinden jullie?
Als ze boven de 4kg weegt, mag ze 8u lang doorslapen. Vanaf 4 mnd klokje rond. Of het goed is voor je productie is punt 2. Bij mijn oudste nog wel s avonds gekolfd voor de nacht. Dus... Ik zou haar niet zo lang laten slapen.
Ik zou er voorzichtig mee zijn... Mijn dochter deed net hetzelfde: eerst 2 keer per nacht, dan 1 keer per nacht, en dan sliep ze plots door (rond 8 weken). Wat een zaligheid, dacht ik! Ik nam het voeden op verzoek heel letterlijk, en als ze 's nachts niets vroeg, gaf ik geen bv. Helaas 1 a 2 weken later een productiedip, met alle gevolgen van dien... De produciedip kwam wsl doordat ze minder dronk en omdat doorslapen er ook voor zorgt dat je menstruatie op gang komt, wat ook niet bevorderlijk is voor de productie. Het heeft me veel moeite gekost om de bv weer op peil te krijgen. De nachten zijn nu wisselvallig; van 3x per nacht tot doorslapen. Ik heb standaard een droomvoeding ingevoerd rond middernacht (ze wordt er niet van wakker), waardoor ze max 7u niet drinkt. Werkt op zich goed, ware het niet dat de borstvoeding momenteel heel erg stroef loopt omwille van borstweigeren. Een probleem dat trouwens gestart is sinds de productiedip en waar ik nog geen oplossing voor heb gevonden... Dus ik zou haar nog een extra voeding geven voordat je zelf gaat slapen.
Mijn dochter slaapt soms door. Als ze savonds om 7u al in slaap is gevallen, dan kolf ik als ik ga slapen, meestal rond 10u. Dan zit er toch al wat minder tijd tussen de voedingen. Ik heb inderdaad ook schrik voor het effect op mijn productie!
Mijn dochter slaapt ook redelijk door, de eerste keer rond 5 wkn of zo al (ruk van 7 uur). Het wisselt nu nog wel, soms een nacht klokje rond (auw, auw! Arme borsten), soms 10 uur achter elkaar, maar vrijwel altijd minstens 8 uur achter elkaar (1 nachtvoeding rond 4:00 uur). Ik heb een tijdje gekolfd voor ik ging slapen (zodat ik zelf lekker kon slapen ipv wakker worden van flinke stuwing), maar ja... Nu is mijn diepvries vol en laat ik de natuur maar z'n gang gaan. Overigens als ik wakker wordt van flinke stuwing (meestal tegen 5:00 uur of zo), dan pak ik mijn slapende dochter gewoon op en dan drinkt ze (met oogjes dicht, slapend?) heel goed door en slapen we allebei daarna weer lekker verder . Dat is dus misschien ook een optie? Als je toch wakker bent in de nacht... Ik ben niet zo bang voor mijn productie, want hoe ze in de nacht ook slaapt, ze blijft rond de 9 voedingen vragen, het is in mijn geval dus niet zo dat er een voeding wegvalt als ze doorslaapt. En hoe ouder ze wordt, hoe efficienter ze lijkt te worden. Ze drinkt vaak nog maar 1 borst per voeding en heeft die dan ook nog eens binnen 10 minuten leeg. Ik neem altijd maar aan dat als mijn productie verminderd zou zijn, ze dat niet zou doen...
Hier ook vroege doorslapers. Dit heb ik ook opgelost door ook te kolven voordat ik naar bed ging. En dan ook vroeg weer op, zodat ze niet ontploften. haha! Ik heb hierdoor nooit een dip gehad.
Dochter sliep met 3.5 weken door, ze groeide prima en kwam wel aan 8 voedingen. S nachts werd ik wakker van de stuwing, zorgde gewoon dat de kolfspullen naast mn bed lagen, op die manier kon ik alvast een melk voorraad in de vriezer opbouwen, bleef mijn productie op peil en kon ik weer slapen zonder stuwing.
Ik vind 10 uur ook wel lang. Hoe zwaar is ze? Heb ooit eens gehoord, een uur per pond met een maximum van 12 uur. Dus als ze meer dan 5 kilo weegt, zou het mogen.. Ik heb heel lang een laatste voeding om 22.30 gegeven, zogenaamde droomvoeding, half slapend kindje, wat in bed ook meteen weer verder sliep. Daardoor eigenlijk nooit boven de 8 uur gekomen het eerste half jaar..
Ze is nu tussen de 11 en 12 pond. Toch goed dat ik het even gevraagd heb. Zij zelf lijkt het prima te doen, maar vanwege mijn productie ga ik toch proberen om het niet langer dan 8 uur te laten zijn. Ik wil namelijk nog lang bv kunnen blijven geven! Dank voor jullie advies!