ik hanteer eigenlijk wel vaste bedtijden, heb ik altijd gedaan en ik denk ook dat dat een reden is dat zoveel slaapt. Het is voor haar gewoon. Is het misschien een idee om die vaste tijden te proberen, maar om drama te voorkomen een afspraak te maken wat hij nog mag bv. Dus een boekje lezen in bed, of nog een liedje zingen? Ik noem maar wat he??? Dat hij dat nog mag doen en dan moet slapen. Of hem op een tijd naar zn kamertje brengen en dan afspreken (evt. met een wekkertje ofzo) dat hij dan nog een half uurtje of uurtje, wat jullie willen op zn kamertje mag spelen en als het wekkertje afgaat, dat hij dan moet gaan slapen. Zo heeft hij toch het idee dat hij het in de hand heeft en jullie zitten op een richttijd.
Jill slaapt dan ook niet zoveel hoor!! die gaat rond half 8 slapen tot 6/half 7 de volgende ochtend en smiddags 1,5/2uurtjes. nooit een geweldige slaapster geweest hoor. Sliep toen ze baby was elke keer maar 3 kwartier... ik heb er alles aan gedaan maar ze slaapt gewoon niet meer en is voor de rest van de dag ook niet moe. (werd ff boos omdat ik hier ergens van iemand een reactie las die het er over had dat we wel op de voeding letten maar ons kind niet genoeg laten slapen!!! schoot even in het verkeerde keelgat)
Hier gaat ze om rond 19.00 naar boven, douchen/badderen, flesje melk drinken en een verhaaltje en dan naar bed. Vaak is het dus een uur of 20.00 dat ze in bed liggen. Ze gaan hier namelijk op het moment met zn drietjes naar boven met papa, alle drie douchen/badderen, met zn allen in ons bed voor een verhaaltje en dan ieder naar hun eigen bedje. Smorgens is Benthe zo rond 06.00 wakker en snachts is ze vrijwel altijd nog een 30 a 60 minuten wakker ivm de nachtvoeding(en). Kom dus op van rond 20.00 tot rond 06.00 op 10 uur snachts. Min de 30/60 minuten wakker snachts word het een nacht van 9 á 9.5 uur. Overdag slaapt ze ook nog van rond 12.30/13.00 tot rond 15.00 dus dat is nog 2 á 2.5 uur erbij. Word dus 11 á 12 uur per dag dat ze slaapt. Maar de ene keer is het net wat meer en de andere keer net weer wat minder. Een hele tijd gehad ook dat ze zo rond half 5/5 uur vond dat het ochtend was. Van de oudste twee weet ik echt niet meer hoe het toen was, maar volgens mij ongeveer hetzelfde als nu bij Benthe, tenminste als ik een beetje terug denk.
Je zult het niet met me eens zijn maar ik ga het toch zeggen. Het is wel belangrijk dat je je kind op vaste tijden naar bed brengt. Tuurlijk zullen er wel eens dagen zijn dat het iets later word maar hou wel vaste richt lijnen aan voor het naar bed gaan het is echt belangrijk. Hij heeft door dat jullie er niet streng mee zijn en ook al is hij heel erg moe hij zal toch proberen zijn zin door te drijven. Ja hij is pas twee maar ze zijn echt niet zo dom meer als dat wij denken. Tulp haar advies vind ik zo gek nog niet. Kijk daar eens naar. Vaste volgorde van naar bed gaan vastig heid duidelijk heid ect. Rond 7 douche bad tanden poetsen nog wat te drinken wat voor lezen of wat spelen en dan gewoon naar bedje. Dat soort dingen en ja ook voor een 2 jarige. Succes ermee. Weet je streng zijn is misschien niet het idee voor jou maar wel het beste wat jeje kind kunt bieden grenzen stellen en ze ook uitvoeren. Want anders loopt hij straks over jullie heen en dan is het einde zoek.
Hij sliep met 2 jaar zeker 14 uren op een dag. Om 19 uur naar bed, om 8 uur weer wakker. En dan minimaal 2 uur in de middag. Nu slaapt hij nog 13 uur. Geen middagslaap meer, maar wel om 19 uur naar bed en 8 uur wakker. Hij is dan ook een héél actief mannetje dat altijd aan het fietsen, skippyballen, trampoline springen is. Vaste tijden hebben we eigenlijk altijd wel gehanteerd, dat stukje regelmaat en duidelijkheid werkt hier erg goed ( behalve met het middagslaapje, daar zat nog wel eens een uur verschil in ). Met elke avond hetzelfde ritueel. Douchen ( of wassen ), en een verhaaltje lezen. Moe of niet, bedtijd = bedtijd.
Ik denk hier ook zo'n 14 uur. 's nachts 12 en overdag gemiddeld 2 uur. En mijn zoontje was in het eerste jaar een behoorlijk slechte slaper. Ook alleen maar hazenslaapjes. Ik denk dat hij toen minder sliep op een dag dan nu. Wij hebben ook vaste tijden en vaste rituelen. 's Avonds om 19.00 uur naar boven. Tanden poetsen, op het potje oefenen, pyjama aan, slaapzak aan, boekje lezen, liedje zingen, en slapen. En dat gaat eigenlijk altijd goed. Tussen de middag gaat hij (vrijwel) direct na de lunch naar bed. En we lunchen altijd rond 11.30-12.00 (want dat doen ze op het kdv ook).
Nou, ik denk dat als je niet het idee hebt dat hij oververmoeid is en verder goed ontwikkelt en voor zijn doen normaal gedraagd, dat het gewoon bij hem hoort hoor. Ik begrjp uit je stukje dat hij (allleen) vanavond wat over zijn toeren is agv een overvolle, drukke week. Heel normaal natuurlijk. Mijn dochter heeft ook wel erg veel structuur nodig, sinds de baby-drama's zijn we zeer consequent en behoorlijk streng met slapen. Vaste tijden en rituelen. Dat is voor haar gewoon nodig, anders loopt t makkelijk weer uit de hand.. 's Middags is ze vaak echt nog wel moe hoor, maar ze wil gewoon niet meer naar bed, en gaat ook echt niet slapen als ik haar er wel inleg. Het is gewoon een lastige overgangsfase, maar ik ben al lang blij dat ze nu 's ochtends lekker uitslaapt. Wat ik wil zeggen is, luister naar je eigen gevoel wat betreft zijn slapen. Als jij ahv zijn gedrag niet het idee hebt dat hij meer slaap nodig heeft, zou ik niet teveel waarde hechten aan zo'n uitspraak van de KA. Volgens mij is er een grote range aan slaaptijden die 'normaal' is. 12 uur is écht niet abnormaal weinig. M.i. is een kind dat altijd veel (>14u bij 2 jaar) én makkelijk slaapt voornamelijk een kwestie van geluk
mijn zoon slaapt van 1 tot 3 en van 20.00 tot 06.45 en soms pas om 20.30 hij ligt er trouwens wel om 19.00 uur in,
Hier zijn ze nog niet eens 2 jaar, maar slapen ook absoluut niet meer. Vaak zelfs minder. Diyana heeft soms dagen dat ze helemaal niet slaapt overdag, en 's avonds gaat ze dan rond 20uur naar bed, en staat 's ochtends om 7uur weer op. Dus in totaal 11uur. Ik kan het ook niet afdwingen of zo, zolang ze genoeg energie hebben zal het wel goed zitten, toch?
Normaal gesproken is naar bed gaan geen probleem hoor, maar afgelopen week heeft hij een beetje teveel prikkels gehad. Veel mensen gezien, veel in het middelpunt van de belangstelling gestaan en nieuwe cadeautjes gekregen en dan is het moeilijk afscheid nemen daarvan. En dat is ook niet zo verwonderlijk voor een snel overprikkeld kind. Daarom gaat alles hier -nog steeds- met rust en regelmaat. Vaste rituelen, maar geen vaste tijden, want als zoonlief 2 uur wakker is geweest 's nachts, wordt er later overdag geslapen tot soms wel 17.00 uur en dan heeft het geen zin om hem om 19.00 uur alweer in bed te leggen. Deze week een rustige week, ik voorzie verder geen problemen met naar bed gaan hoor. En oververmoeid of vervelend is hij zeker niet. Hij viel gister om 21.15 uur als een blok in slaap en was vanochtend na precies 10,5 uur weer vrolijk wakker (07.50). Ik ben allang blij dat hij eindelijk eens wat vaker doorslaapt. Gelukkig lees ik over veel kindjes met hetzelfde slaappatroon, dat wou ik even horen! Kennelijk hebben sommige kindjes gewoon wat minder of juist wat meer slaap nodig. We zitten nu op een gemiddelde van 12,1 uur per dag. Ik denk dat als het overdagslaapje er vanaf gaat, hij naar 12 uur per nacht gaat, maar zover is het nog niet.
Mijn dochter wisselt haar slaaptijden om de paar maanden. Nu nog steeds. Dacht dat het middagslaapje eraf was maar de laatste week heeft ze het ineens wel weer nodig. De ene periode slaapt ze 15u op een dag en dan ineens weer 12. Was vanaf baby al zo. Go with the flow
Hmmm ik heb niet alle reacties gelezen maar ben ik nou de enige die zich absoluut niet druk maakt of mijn dochter nou 12, 13 of 14 uur slaapt? Ik vind dat zo'n klein verschil!
Ik lees eigenlijk helemaal geen reacties van mensen die zich druk maken. Ik vroeg me gewoon af hoe het bij anderen is.
Hier ook geen vaste tijden, maar we hebben wel de boel 's avonds omgegooid (een ander ritueel sinds kort) en dat gaat goed. Hier ging het even moeilijk toen de dag langer werd, voor hun gevoel moesten ze ineens midden op de dag hun pyjama aan en de nacht in. Ze waren echt even in de war. Nu hebben wij het avondritueel langer gemaakt. Eerst was het wasse, pyjama aan, naar boven, drinken en slapen (ze vielen in slaap tijdens het drinken). Nu gaan we naar boven, ga ik voorlezen op hun kamer, zing een rustig liedje, we kletsen wat, en gaan alle speelgoed af om welterusten te zeggen. Ze gaan ook alle knuffels 'neerleggen' en welterusten wensen. Vervolgens pakken ze eigen slaapknuffel uit de ledikant, en dat betekent dat ze in bed willen. Ze blijven wel vaak nog wakker als ik wegga, maar dan hoor ik ze boven zingen of kletsen, en na 5-10min is het stil. Echt in een keer heel anders, maar het werkt wel.
Finn slaapt savonds vaak rond 19.30 en slaapt dan tot ongeveer 7.30. Wel wordt hij snachts soms nog wakker, maar meestal niet zo lang. Smiddags slaapt hij toch meestal wel 2 tot 3uur....dus zon 14 tot 15uur in totaal...
Nee zo bedoel ik het niet, beetje krom geformuleerd misschien , maar ik lees vaak (en niet alleen hier) dat mensen precies weten hoe laat en hoe lang hun kind slaapt. Ik heb daar dus geen idee van, ze slaapt als ze moe is. En of dat dat 12, 13 of 14 uur is...geen idee! Het is ook elke dag verschillend!
Ja, Adi, die ritmes veranderen vanzelf he? Hier aten we altijd wat later en gingen daarna meteen naar boven. Sinds het langer licht en warmer is, gaat zoonlief wat later slapen. We eten nu tussen 18.00 en 18.30 uur en daarna gaat papa met zoonlief 'bouwuh' of spelletjes op de i-pad doen terwijl ik de etensboel opruim. Op gegeven moment wil hij dan zelf naar boven en dit is zo rond 19.30 uur. Boven spelen en knuffelen we nog wat op bed, dan komt er nog een poepbroek (kunnen we op wachten), gaat papa met zoon douchen, daarna voed ik en valt hij rond 20.30 uur in slaap. Vind het wel best zo, als ik hem sporadisch eens om 19.00 uur in bed leg (moe is moe), is hij om 05.30 uur wakker.