Hi! Ik zit momenteel in mijn wachtweken na de terugplaatsing van een eerste (verse) embryo uit mijn eerste IVF cyclus. Momenteel gebruik ik dus ook Utrogestan en de verpleegkundige gaf tijdens de terugplaatsing aan dat ik dat moet gebruiken tot mijn testdag en daarna moet stoppen, ongeacht de uitslag van de zwangerschapstest. Ik ben onder behandeling bij het UMCG. Dat vond ik raar om te horen. Ik heb ook 2x Utrogestan gebruikt bij 2 vd 5 IUI behandelingen (in een ander ziekenhuis) en toen zei de FA dat ik dit in de eerste plaats moest gebruiken tot de test en als die positief was langer, maar dat zouden we dan wel bespreken. Cold turkey stoppen mocht in ieder geval niet. In de bijsluiter van Utrogestan lees ik ook dat - bij een positieve test - het gebruikt moet worden tot week 7 - 12 van de zwangerschap en ook op de websites van andere ziekenhuizen (vijf of zes stuks) lees ik dat het gebruikt moet worden gedurende het eerste trimester. Ik maak me hier een beetje zorgen om. Mijn progesteron levels zijn vrij laag en mijn bms is nooit dikker geweest dan 7mm. Verder zijn wij "ongediagnosticeerd" en weten we niet waarom de zwangerschap uitblijft, dus ik ben terughoudend met het nemen van risico's. Ik wil in dit geval voorkomen dat ik een eventuele prille zwangerschap benadeel door te vroeg te stoppen, zeker als het doorgaan met Utro vrij onschuldig is. Hebben jullie hier ervaringen mee? Wat heeft jullie arts aangegeven over hoe lang je Utrogestan zou moeten gebruiken als de test positief is? groetjes, Amy
Ik zit al sinds 2015 in t Erasmus en ook daar ja het de dag na de punctie start utro, totaal 15 dg en dan testen al er nog geen menstruatie is Op deze manier 2 mooie jongens gekregen, ik kan me wel voorstellen bij herhaalde mk’s of andere problematiek bij innesteling dat het soms anders is en individueel wordt aangepast
Standaard is hier tot aan 14 dagen na de punctie. Bij mij is er nooit progesteron tekort vastgesteld en pakt mij lichaam het dus zelf op/ neemt het over. Ook altijd mooi dik baarmoederslijmvlies. Als de embryo eenmaal is ingesteld (dat baarmoederslijmvlies wordt juist opgebouwd met behulp van Utrogestan!) zorgt het gele lichaam (corpus luteum) voor progesteron en na 12 weken neemt de placenta het over.
Ik wel tot 12 weken maar was meer voor mijn eigen gemoedsrust hoor. Het voorkomt geen miskramen: eenmaal ingenesteld, doet t gele lichaam zijn werk. Ik kreeg ook gewoon een miskraam met utro: als t niet goed is, kan utro t ook niet oplappen. Maar goed, ik had t echt voor mijn gemoedsrust dus. Gelijk stoppen op 14 dpo was ook prima. Ik had overigens geen ivf maar principe is niet anders: t is de eisprong die een geel lichaam achterlaat. Tot 13 weken gebruiken is wél noodzakelijk als je een terugplaatsing hebt in kunstmatig cyclus omdat je dan geen eisprong hebt en dus geen geel lichaam.
Dankjewel! Het zou zomaar kunnen dat ik dit ook aan ga snijden voor mijn gemoedsrust. Ik vind het vooral lastig dat ik van verschillende artsen andere dingen hoor. Wat dat betreft liever het zekere voor het onzekere, of op z'n minst rustig minderen.
Ik ook tot 12 weken en weet niet waarom. Ben nog nooit zo ver gekomen laat ik dat voorop stellen. Maar naar mijn weten heb ik ook geen progesteron te kort. Mijn BMS is vaak zo een 10-11 mm