Hoi, Mijn dochter is nu een half jaar en ik werk sinds sept. 3 dagen ( di, do en vrij ). Tot 2 weken geleden heb ik het gered om volledige BV te geven. Eerst ging het goed, maar het kostte mij steeds meer moeite om genoeg bij elkaar te kolven. Ze drinkt ook veel, namelijk 220 cc per keer zonder moeite, vanaf september. Ik kolfde mij de laatste tijd een ongeluk vanwege terugloop ( stress/werkdruk?) en toen mijn vriezervorraad op raakte heb ik de 3e voeding ( helaas ) moeten vervangen voor een flesvoeding. Ze krijgt 4 voedingen. Inmiddels krijgt ze bijvoeding en merk ik bij mijzelf dat ik bijna zover ben om alleen BV te geven 's ochtends en 's avonds als ik werk, omdat het kolven steeds moeilijker gaat ( 60, 70 cc per keer ) en het mij ook begint tegen te staan. Ik merk wel dat ik dit moeilijk vind. 's nachts ben ik hier druk mee bezig in mijn hoofd en denk :"hoe zal ik dit nu aan te pakken?". De 3e + 4e voeding wordt dan flesvoeding als ik werk en nu zou ik willen proberen om op de dagen dat ik niet werk de 3e voeding wel zelf te geven. Mijn vraag is dan ook: In principe hoef ik niet meer te kolven als ik allen 's ochtens en 's avonds BV geef. Maar wat als ik op de dagen dat ik thuis ben toch zelf de 3e BV wil geven moet ik dan wel/niet kolven op het werk om de productie hoogt ehouden en hoe vaak dan? 1x op de tijd dat ik de voeding zou geven of vaker. Ben benieuwd naar je antwoord en alvast bedankt! Ik vind het raar van mezelf dat ik het zo moeilijk vind om de 3e en 4e BV te vervangen........ Oh-ja ze weegt nu 8 kg en is 68 cm en de 1e voeding is om 7.30 uur. Gwennie
beste Gwennie, wat ik merk is dat je er nog niet helemaal uit bent wat je nu precies wilt. probeer het komend week-end je voeding weer even wat op te voeren door je dochter wat vaker aan te leggen. hierdoor krijg je meer vraag dus gaat je lichaam weer wat meer melk aanmaken. om je productie met kolven op te voeren kun je het beste het volgende doen: - zorg voor een rustige omgeving waar je niet gestoord word. - probeer een goede ontspannen houding aan te nemen. - masseer de borsten voordat je gaat kolven. - zorg dat de borsten goed warm zijn. eventueel een warme kompres op je borst. - start met kolven tot de melkstroom afneemt en ga dan na de andere borst tot de melkstroom afneemt. (ongeveer 10 minuten). - begin nogmaals aan de eerste borst en kolf tot de melkstroom ophoud. ongeveer 5 a 7 minuten ene kant en ook de andere borst. - daarna begin je weer aan de eerste kant. ongeveer 3 a 5 minuten en ook de andere kant. wanneer je de derde voeding wel zelf wilt blijven geven zou ik je wel aanraden om ongeveer op de tijd dat ze die normaal krijgt te kolven op je werk. weet in ieder geval dat je tijd krijgt om te kolven tot je kind 9 maanden is.