Ik ben 17 augustus uitgerekend. Dus dat valt lekker in de zomer. Normaal neem ik in augustus meestal mijn vakantie-uren op en dat hoeft nu dus niet. Die bewaar ik lekker voor eventuele extra dagen voor na mijn verlof. Ik wil niet vooraf beslissen om ze aan het verlof vast te plakken, want het is ook handig als je nog wat op voorraad hebt. Dat geeft ook een zekere rust. Mijn baas heeft ook al gevraagd wanneer ik met verlof wil gaan. Ik heb toen gezegd dat ik er geen idee van heb. Het is ons eerste kindje en we weten nog niet hoe de zwangerschap in een verder stadium zal verlopen. Ik heb toen aangegeven dat ik 6 weken van tevoren op papier zet en als het me allemaal mee zit en ik me goed voel dat ik dan tot 4 weken door ga. Dit zorgt er in ieder geval voor dat ze op tijd vervanging voor mijn verlofperiode kunnen regelen. Want als ik het op definitief 4 weken zet, dan valt het ze zwaar tegen als je dan toch eerder wil. Dit is voor beide partijen de beste oplossing in mijn opzicht. xxxies Gea
Ik ben 4 weken van te voren gestopt. Ik werkte vier dagen in de week bij kleuters. Ik vond het goed te doen, en zou het volgende keer zo weer doen. Wel heb ik het af laten hangen van mijn lichamelijke gesteldheid.
Ik ben met 34 weken gestopt. Maar als het niet meer gegaan had, dan had ik gewoon eerder gestopt. Ik werkte op het einde nog zo een 28 uur per week dus wel net even wat minder als gewoonlijk .
ik heb 4 weken verlof opgenomen voor de bevalling en 1 week vakantie uren (dus 5 weken vooraf)zodat ik mooi 12 weken erna zou hebben maar "helaas" beviel ik al toen ik welgeteld 2 dagen verlof had...gelukkig was alles wel al klaar, enveloppen geschreven etc.... maar nu ik weer zwanger ben en weer een groot risico heb om eerder te bevallen wil ik mijn vak uren en overuren op gaan sparen en nog eerder met verlof gaan.....of in overleg eerder stoppen mer werken, afhankelijk aan welke kant de beeb is gaan liggen....(ivm bedrust en rustig aan doen)
ik werkte full time (als juf van een kleutergroep) en ben 4 weken voor de uitgerekende datum met verlof gegaan. Kyra werd met 38 weken geboren dus toen zat ik net 2 weken thuis...
Ik werk in de ouderenzorg in de pyschiatrie en stop 6 weken van te voren. Dat is bij ons op de afdeling ook wel normaal. De verloskundige zei bij de intake ook al toen ik vertelde dat ik verpleegkundige was, dat ik echt 6 weken van te voren moest stoppen. Omdat ik 14 augustus ben uitgeteld gaat mijn verlof net met de vakantie in, dus ik neem nadien nog 4 weken vakantie op.
Nee klopt je hebt helemaal gelijk. Heb even navraag gedaan, maar ben dus 6 weken van tevoren vrij en die 2 weken vakantie schuiven we door naar het einde van het jaar ivm 4 weken verplichte zwangerschapsverlof van te voren. Hoef dan pas in januari weer te beginnen als ik een paar extra uren inlever.
ik was helaas al voor mijn zwangerschapsverlof bevallen! maar ik zou 6 weken van te voren stoppen eigenlijk.....maar ik werkte vanaf 20 weken nog maar halve dagen omdat het werk met te zwaar was...ik werkte in de zorg...
@Bojenna; Ik ben ook zelfstandige, heb inderdaad gewerkt tot de weeen begonnen! Begon de ochtenden een uurtje later en ging een uurtje eerder naar huis. Ik vond het prima te doen! Na 3 weken na de bevalling ben ik weer aan het werk gegaan. @Neera; als jij van te voren de ziektewet in wil, dan berekend je baas gewoon 6 weken van te voren zwangerschapsverlof......
Ik ben 9 Juli uitgeteld en ik stop als alles meezit op 11 Juni met werken. Ik hoop dat ik het ga redden en ach als het eerder komt heb ik des te langer met mijn kleintje samen. Ik werk nu nog 40 uur maar ik ga 28 uur werken. Liefs nance158
Ik ben er nog niet uit. Ik probeer 4 weken van tevoren, maar 6 weken lijkt me ook wel erg lekker. Ik slaap nogal slecht soms en zo is het niet vol te houden! Weet trouwens iemand of het zo is dat als je je ziek meldt (je werkgever krijgt dan een vergoeding) je verplicht bent om 6 weken van tevoren te nemen?
Evi; dat zou ik zo niet weten... denk dat je als je aanvraagt voor 4 weken vooraf, die andere 2 weken gewoon ziekteverlof zijn. Maar dat weet ik niet zeker. Ik ga 7 mei met verlof, da's eigenlijk pas 4 weken vooraf. Maar omdat ik juf ben hebben we straks twee weken mei-vakantie. Dus heb ik stiekem toch 6 weekjes vooraf verlof. En daar ben ik wel erg blij mee, want merk dat het fysiek toch wel zwaar begint te worden...
voor ik het te horen kreeg over mijn contract zou ik (zodat iedereen nog lekker op vakantie kon en de bezetting compleet zou zijn) 4 weken van tevoren nemen. maar nu ik maar een verlening tot 31-12 heb gekregen neem ik lekker 6 weken! ligt er natuurlijk ook aan hoe het allemaal gaat lopen enzo maar misschien plak ik er nog wel lekker een weekje of 2 aanvast (ervoor) ik heb toch nog dagen zat staan en ga ervanuit dat ze m'n contract toch niet willen verlengen vanaf 1-1. liefs Shir
Hoi Evi, ik heb toevallig net zwangerschap en werk topics zitten lezen en kwam daar tegen: door princes: Als je ziek wordt, 6 weken voor de zwangerschap, dan ben je verplicht met 34 weken met verlof te gaan. Wordt je 5 weken voor je bevallingsdatum in, dan gaat dan je verlof in. Wordt je ziek in bv week 33 (7 weken voor de bevallingsdatum), maar ben je weer beter voordat week 34 begint, dan mag je gewoon later verlof op nemen. Zoals misschien de bedoeling was. misschien heb je er iets aan Liefs Shir
@ Evi; Ja, als jij van te voren aan geeft dat je 4 weken van te voren verlof neemt en je meldt je de twee andere weken van te voren ziek, dan heb je van te voren al 6 weken zwangerschapsverlof....
Ik moest 6 weken van tevoren met verlof. Dit werd mij verplicht door het UWV. Ik zit namelijk al vanaf week 23 thuis. Anders was ik trouwens ook met 34 weken al met verlof gegaan.
Ik ben doorgegaan tot 4 weken voor de uitgerekende datum.. Maar mijn zoontje was het daar niet echt mee eens geloof ik De laatste werkdag ben ik opgenomen in het ziekenhuis en een halve week later (dus 3.5 weken te vroeg) was mijn zoontje er! Echt uitrusten kon ik dus niet Gelukkig heb ik een hele fijne werkgever en mocht ik die 4 weken eraan vast plakken! Dus 16 weken na had ik! Ideaal!
Dat is toch wettelijk geregeld? Dat als je kindje te vroeg geboren is, dat je alsnog 10 of 12 weken (ligt eraan hoeveel je van tevoren met verlof bent gegaan) na de uitgerekende datum hebt?
@Fioon; Als je te vroeg bevalt, hoe dan ook; je hebt altijd recht op 16 weken zwangerschapsverlof totaal! Als je later bevalt dan uitgerekend, krijg je extra dagen verlof.