minder uren geweigerd

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by senna999, Nov 3, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. senna999

senna999 Fanatiek lid

Apr 11, 2010
    2,815
    1
    0
    ik werk op het moment al parttime en nu heb ik aangegeven dat ik na de bevalling minder uren wil gaan werken.
    de werkgever geeft mondeling aan dat dit niet interessant is voor het bedrijf en dat dit naar alle waarschijnlijkheid geweigerd zal gaan worden.
    maar hoe gaat dat straks dan? ik dien het schiftelijk in, hun wijzen het schriftelijk af .. en dan??? vragen hun dan het ontslag aan of hoe gaat dat? het is voor mij gewoon niet mogelijk om het aantal uren te blijven werken zoals het nu is..
    iemand tips?

2. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

Oct 8, 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Als jij niet hetzelfde aantal uren wilt blijven werken zul je zelf ontslag moeten nemen en op zoek naar een andere baan gaan. Let op: als je zelf ontslag neemt heb je geen recht op een uitkering.

Jouw baas is een contract met jou aangegaan voor dit aantal uren, dus hij staat (helaas voor jou) volledig in zijn recht!

3. Tania

Tania Fanatiek lid

May 13, 2008
    1,240
    0
    0
  4. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

Oct 8, 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wat je wel zou kunnen doen is ouderschapsverlof aanvragen natuurlijk.

5. senna999

senna999 Fanatiek lid

Apr 11, 2010
    2,815
    1
    0
    ja, ouderschapsverlof ga ik binnenkort aanvragen, dus daar kan ik een jaartje mee vooruit.. maar daarna...

6. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

Oct 8, 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dan heb je een jaar lang de tijd om ander werk te gaan zoeken, moet genoeg zijn zou je zeggen!

7. senna999

senna999 Fanatiek lid

Apr 11, 2010
    2,815
    1
    0
    ja dat wel, vind het alleen jammer dat het zo (moet) gaan. en het is moeilijk om voor maar een paar uur werk te vinden.

8. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

Oct 8, 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoeveel uur wil je gaan werken dan?

9. senna999

senna999 Fanatiek lid

Apr 11, 2010
    2,815
    1
    0
    van 20 naar 12, werk nu 5 dagen van 4 uur en dan 3 dagen van 4 uur. de rest van de uren ben ik afgekeurd en heb ik een wao uitkering.

10. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

Oct 8, 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Tsja ik weet natuurlijk niet wat voor een werk je doet maar ik kan me voorstellen dat het voor je werkgever niet echt handig is dat hij een werknemer heeft die maar drie ochtendjes/middagjes werkt. Waarschijnlijk kan hij dat wel aantonen ben ik bang.

Je kunt maar halve dagen werken begrijp ik? Dan kan ik me voorstellen dat er weinig werkgevers zijn die daar op zitten te wachten met drie dagen in de week. Lastig hoor!

11. senna999

senna999 Fanatiek lid

Apr 11, 2010
    2,815
    1
    0
    ja het is idd lastig, ik snap de werkgever heel goed hoor.. maar ik kan onmogelijk lichamelijk gezien nog 5 halve dagen blijven werken, dan zou ik me continu moeten gaan ziekmelden en dat is ook niks, vandaar dat ik dus aangaf bij hen om minder te gaan werken. tja.... lastig is het als je een ziekte hebt en beperkt bent hierdoor.

12. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

Oct 8, 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Maar waarom ga je dan niet langs bij het UWV? Als jij straks niet meer vijf halve dagen kunt werken lichamelijk gezien dan zou je in principe een hoger percentage WAO moeten krijgen?

13. senna999

senna999 Fanatiek lid

Apr 11, 2010
    2,815
    1
    0
    ja dat klopt, maar dan zal ik eerst weer 2 jaar de ziektewet in moeten en dat vind ik vrij sneu voor de werkgever.

14. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

Oct 8, 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
  15. beee

beee Lid

Jun 11, 2010
    28
    0
    0
    hr consultant
    oosten van zwolle
    Als je een vast dienstverband hebt kun je vragen om werktijdverkorting. Doe dat wel schriftelijk en op tijd (even op google zoeken naar de termijnen). Je werkgever mag je verzoek alleen weigeren als hij kan aantonen dat er zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn waardoor minder werken niet kan (en die zijn er niet snel!).

Succes!

16. proudmommyof2

proudmommyof2 Actief lid

Nov 3, 2010
    192
    0
    0
    Verzorgende IG
    Nederland
    Hallo,

dit is een lastige,want je bent al gedeeltelijk afgekeurd,begrijp ik.
    Je had nog niet aan hoeven geven of je minder wil gaan werken of niet.Snap dat je dit gedaan hebt,zo ben ik ook.
    Je werkgever mag je iig niet ontslaan of werk weigeren vanwege je zwangerschap,maar goed,dan verzinnen ze wel een andere reden.
    Als je tijdens je verlof aangeeft dat het nog niet gaat kun je ook niet ontslagen worden,dan ga je als het ware de ziektewet in na je verlof.Lullig voor je baas,maar jij weet ook niet hoe je je voelt.
    Meest handig lijkt mij als je dit door bv rechtsbijstand laat uitzoeken,wat jouw rechten zijn in deze situatie.
    Maar kan me ook heel goed voorstellen dat je misschien helemaal niet meer bij deze baas wil werken.
    Succes!!

Share This Page