Zwangerschaps Diabetes

Discussion in 'Gezondheid' started by karlijnjg31, Feb 26, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. karlijnjg31

karlijnjg31 Actief lid

Feb 22, 2013
    144
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal
    Toch even een extra dipje
    Er is bij mij zwangerschapssuiker vastgesteld. Nu ben ik gaan prikken en met een dieet bezig en dat gaat erg goed. Vandaag echter de groeiecho gehad en ik ben volgens de termijn 34 weken en 3 dagen maar volgens de echo is het kindje op basis van bovenbeen, buikje en hoofdje 37 wken en 4 dagen. Ik vond dit wel een behoorlijk verschil maar het ziekenhuis ziet geen aanleiding om wat te doen en heeft volgende afspraak met nieuwe echo over twee weken neer gezet.

De vader was er wel van geschrokken vooral toen de leuke dame ging vertellen dat we sowiezo een nacht in het ziekenhuis moesten blijven en misschien baby als het hoog bleef zelfs wel in couveuse zou moeten.
    Nu lees ik online overal over inleiden van bevalling als het kindje zo groot aan het worden is maar ziekenhuis zegt er niets over heeft iemand van jullie er ervaringen mee?

Liefs
    Karlijn

2. Peeter

Peeter Actief lid

Jun 26, 2010
    115
    0
    0
    Klopt, ik had bij m'n vorige zwangerschap diabetes en zou met 38 weken ingeleid worden. Dit omdat het kindje met 37 weken voldragen is en vanaf die tijd alleen nog maar kilo's (nou ja grammen) doet verzamelen. Dit doet je kindje al voldoende door de diabetes. Uiteindelijk ben ik met 37 wkn ingeleid ivm zwangerschapsvergiftiging. M'n zoon had geen problemen met z'n glucose en had dus in principe direct mee naar huis mogen gaan (als ik geen keizersnede had gehad).

3. karlijnjg31

karlijnjg31 Actief lid

Feb 22, 2013
    144
    0
    0
    NULL
    NULL
    Okay dank voor je feedback!

4. karlijnjg31

karlijnjg31 Actief lid

Feb 22, 2013
    144
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vind het wel wat engig want ziekenhuis zei niets over inleiden maar hoorde net ook van de verloskundige van de praktijk dat dit dan meestal het geval is maar vertellen ze dat dan pas redelijk last minute?

5. Joanniej

Joanniej Lid

Jul 16, 2012
    55
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Wij hadden vorige echo dat hij 1/2 weken voorliep en net buiten de groeicurve zat. Ze vertelde ons wel dat als het zo de hele zwangerschap door zou gaan ik waarschijnlijk eerder ingeleid wordt maar me daar nu nog niet druk over hoef te maken (wordt nu gewoon goed bijgehouden). En dat het probleem eerder bij te kleine baby's ligt dan bij te grote.

6. MWB

MWB Bekend lid

Dec 7, 2011
    907
    0
    16
    Inleiden wordt meestal gedaan wanneer je ook nog insuline gebruikt...

7. karlijnjg31

karlijnjg31 Actief lid

Feb 22, 2013
    144
    0
    0
    NULL
    NULL
    Okay nou dat is niet het geval.
    De verloskundige zei dat ze niet naar de weken keek maar naar de curve, ik heb gezegd dat ik wel naar de weken keek want dat is ook van belang. Ze kijken over 2 weken verder en dan zien we even hoe verder.

8. manouk81

manouk81 Bekend lid

May 21, 2012
    506
    1
    18
    Ik heb zelf ook zw dm, krijg 1x per 2 weken een groeiecho.
    Hier heeft de gyn ook gezegd dat alleen bij insuline spuiten je met 38 weken wordt ingeleid. Ze kijken minder naar de grote van het kind omdat een kind bijna altijd via de normale weg geboren kan worden ook al is het groter. Volgens gyn zitten aan eerder inleiden altijd meer risico's dan een wat groter kindje bij 40 weken. Bij 40 weken word ik iig ingeleid.
    Ik snap alleen niet waarom ik dan wel al die groeiecho's krijg. Ze kijken dus ook wel naar de groeicurves, misschien een combinatie? Van mij mag het met 38 weken wel komen als ik toch wordt ingeleid;)
    Ik moet ook sowieso een nacht blijven. Bij ons is het zo dat als je moet spuiten je kind naar de kinderafdeling moet 2 nachten en als je alleen een dieet volgt mag het kindje meestal bij je op de kamer blijven als de baby goede suikers heeft.

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ook ik heb zwdiabetes gehad. Bij mij is het met ongeveer 28 weken vastgesteld door een standaard test (doen ze in Duitsland altijd) niet omdat ik nu zo vreselijk "zwaar" was. Ook ik moest regelmatig voor groei-echo's en mij werd gezegd dat ze evt gingen inleiden wanneer de groei van het kindje daarom vroeg.
    Ik heb het met dieet in de hand kunnen houden en ben uiteindelijk pas met 40+4 ingeleid, met 39+6 hebben ze gekeken en besloten tot inleiding (zat ook een weekend tussen trouwens)

Er wordt dus niet standaard eerder ingeleid, alleen wanneer de groei van het kindje en je suikercurve daartoe aanleiding geven.

10. Peeter

Peeter Actief lid

Jun 26, 2010
    115
    0
    0
    Toch ook weer in ieder ziekenhuis anders blijkbaar. Ik spoot geen insuline, en m'n zoontje lag qua groei mooi op het gemiddelde. Maar dus toch met 38 weken inleiden.....

11. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

Ik heb ook zwangerschapdiabetes gehad. Ik kon het onder controle houden met eten aanpassen..eigenlijks was dat niet eens nodig wat me eten was goed. Alleen appelmoes laten staan en verder ging het goed.

De gyn had over om mij met week 38 in te leiden, na een echo waar het buikje van me zoon 2 weken voor liep. En omdat de schatting werd gedaan dat de babyzeker 9 pond werd. Na 2 weken had ik weer controle en toen was het buikje bijgetrokken en schattingen waren weer anders..toen had hij van we zien wel. Ik zou op 2 januari terug komen op controle (zou ten 38+3 zijn) en dan zou hij inwendig onderzoek doen of ik inleidbaar ben of niet.. en hoe de baby het zou doen.zelf zag ik tegen inleiden op.

Gelukkig is het niet zover gekomen en diende de eerste wee op oudjaarsavond aan en op nieuwjaarsdag werd onze zoon geboren. met een gewicht van 7 en halve pond.

Ook mij was verteld dat ik een nachtje zou moeten blijven en dat de baby misschien opgenomen moest worden op de neonatologie. Maar dit was helemaal niet aan de orde. Ik mocht dezelfde dag naar huis. met onze zoon. Omdat we beiden het goed deden.

Share This Page