hoe lang voor bloedprikken stoppen met vitaminen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Natja, 18 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Wat ik bedoel is: hoe kan orale suppletie bloedwaardes maskeren? Als het je bloedwaarde verhoogt betekend dat toch gewoon dat je te weinig b12 via je voeding binnen krijgt en dat je lichaam het wel gewoon goed opneemt? Aangezien het de suppletie ook goed opneemt?
    Als je injecties geeft sla je het hele opnameproces over, je spuit direct de b12 in het bloed dus ik snap dat als je dan bloed gaat prikken na suppletie je een hele hoge waarde krijgt zonder dat je lichaam wellicht er iets mee kan. Maar bij orale suppletie gaat dat niet op, dus ik begrijp niet hoe dit zou kunnen werken en als ik er voor ga googlen kom ik ook nauwelijks deze claim tegen en waar ik hem tegen kom is hij nergens onderbouwd. Dus ik hou vraagtekens hierover...

Rian85, Fennec en BabyFG vinden dit leuk.
  2. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.807
    866
    113
    Noord Holland
    Misschien ben ik spuit 11 want heb niet alles gelezen

Wil je een zuiver bloedbeeld krijgen moet je minimaal 3 maanden stoppen met bij slikken van multi-vitamines
    Wat betreft b12 kun je ook een opname stoornis hebben en kun je slikken wat je wilt maar zal je lichaam het nooit opnemen maar wel een vals positief waarde registreren en dus heel hard achteruit gaan.
    B6 kan stapelen en kun je ook goed ziek van worden dus daar moet je heel erg mee uit kijken
    Weet niet wat er allemaal aangekruist is op je formulier maar je moet wel het algehele bloedprik advies laten prikken

3. Littlegirl1989

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Maar hoe kun je een vals positieve waarde b12 krijgen als je het oraal suppleert en het niet opneemt? Dan neem je een supplement toch niet op via je maag/darmstelsel en dan zit het toch niet in je bloed? Dan zou je het gewoon weer uitpoepen lijkt mij.
    En andersom als je het vanuit het bloed niet opneemt de cel in ga je dat niet zien via een bloedonderzoek omdat je de bloedwaarde checkt (en niet in de cel).
    Als je het injecteert snap ik deze redenatie maar bij orale suppletie probeer ik te begrijpen waarom dat zo zou zijn...

B6 eens dat het kan stapelen maar dat staat los van een bloedonderzoek lijkt me.

4. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Oh nee wat een onwaarheden over vitamine b12 worden hier gespuid :eek:Laat het dokteren ajb aan een echte dokter over ipv een stel internetgoeroe's met mooi uitziende sites met dure woorden, waar ze niet gehinderd door enige kennis hun mening spuien.

Wat doet jullie geloven dat dokters er niet voldoende van weten? Er is internationaal consensus over de afkapwaarde, methode van suppletie, etc. op basis van wetenschappelijk onderzoek!

Rian85, Fennec en DastyQueen vinden dit leuk.
  5. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.807
    866
    113
    Noord Holland
    Ik weet alleen dat t wel opgenomen wordt in t bloed maar niet in het weefsel. Ik had 3 jaar geleden een zwaar tekort van 90 b12 en was echt ziek. Ik heb een opname stoornis. Zit bij ons in de familie helaas. De eerste vraag die ik van de dokter kreeg of ik multi vitamines slikte omdat het bloedbeeld dan vertekend is en dus vals positieve waarde kan geven.

Verder heb ik me aardig verdiept in de b12 te kort ( wat juiste waardes zijn) ed maar ik heb er niet voor geleerd om uitsluitsel te geven over hoe en wat.

6. Littlegirl1989

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Maar niet opnemen in het weefsel ga je met een bloedonderzoek sowieso niet ontdekken. Alleen of het in je bloed komt. Dan zou de opname van een supplement voor een ander "soort" b12 moeten zorgen ofzo, wat niet zo is.
    Ik heb ondertussen mijn vraag op diverse plekken uitgezet, maar krijg nergens een bevredigend antwoord helaas. Ik werk zelf als dietist en vraag regelmatig om bloedonderzoek naar deficienties maar heb dit nog nooit gehoord. Lijkt me wel goed om te weten als het daadwerkelijk zo zou zijn.

7. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.807
    866
    113
    Noord Holland
    Kun je je vraag niet bij het b12 instituut neer leggen ? Hun zijn van de hele b12 materie goed op de hoogte en kunnen je allicht meer antwoorden geven

Ik weet alleen dat je met multi vitamines vals positieve waarde in t bloed krijgt wat niet bevoordelijk is als je een zuivere bloedwaarde wilt hebben. Hoe dat precies werkt weet ik niet
    Ik weet wat de waardes moeten zijn en wat t moet zijn als je b12 injecties krijgt zoals ik
    Hopelijk kun je snel een goed antwoord krijgen op je vragen. Snap dat je als diëtiste die graag wilt hebben

8. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Precies, om een juiste uitslag van b12 te krijgen moet je 3-6 maanden stoppen met vitamine b12 bijslikken.

9. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Omdat de meeste echte doktoren er geen verstand van hebben en het afdoen als een hype.

10. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
  11. Littlegirl1989

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik heb de vraag o.a. bij hun neergelegd. Ze verwijzen naar hun site en naar een niet terug te vinden artikel op hun site.
    Op hun site noemen ze inderdaad dat je moet stoppen met suppletie, maar ze claimen ook dat injecties beter zijn en vanuit die gedachte begrijp ik die redenatie (want nu zal er uit het bloedonderzoek komen dat er geen tekort is als je het goed opneemt en dus zul je geen injecties krijgen). Op de site schrijven ze verder niks over waarom je zou moeten stoppen en dat is juist wat ik wil weten.

Hun claim dat injecties beter zijn dan orale suppletie vind ik mager en berust m.i. alleen op "injecties werken altijd en orale suppletie alleen als er geen opnameprobleem aan ten grondslag ligt dus kun je beter gewoon iedereen injecties geven" en die mening vind ik vreemd. Duidelijk onderzoek waarom injecties nog meer beter zouden zijn dan orale suppletie krijg ik niet.

Oftewel (en sorry voor de onaardige bewoording), op dit moment krijg ik het gevoel dat het een aapjes met de banaan verhaal is. (https://ondernemer.adburdias.nl/banaan.htm) Iedereen praat elkaar na maar niemand heeft enig idee of en waarom het zo zou zijn.

Fennec vindt dit leuk.
  12. Littlegirl1989

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
  13. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Jawel hoor, het is even zoeken maar beneden heb je dan een balkje waar je de tijd kunt verzetten.

Dit is heel duidelijk uitgelegd en de moeite waard om te luisteren.

14. Littlegirl1989

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ja, kwam er idd net achter. Zit nu te luisteren. Ben erg benieuwd of mijn vraag hier wel beantwoord wordt. Bedankt alvast!

bloem82 vindt dit leuk.
  15. Littlegirl1989

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik hoor hem zeggen dat mensen met een multivitamine rondom de normale afkapwaarde komen en daarmee vals positief zijn, maar begrijp nog steeds niet waarom dit vals positief zou zijn. Waarom zou het lichaam op die multivitamine minder functioneren dan als die b12 uit de voeding was gekomen?
    Ik begrijp dat hij zegt dat je wellicht een goede bloedwaarde kan hebben, maar een slechte weefselopname, maar dat ga je ook niet diagnosticeren als je stopt met een supplement.
    En ik begrijp ook dat als je door je supplement net in de juiste bloedwaardes kan vallen maar wel klachten houdt dat injecteren dan alsnog zinvol is maar dat staat toch los van of die waarde bereikt is met normale voeding of suppletie? Een waarde rondom normaal is gewoon twijfelachtig bij b12, los van hoe die waarde bereikt is.

Wat hij zegt als oorzaak
    - te weinig b12 binnen krijgen, zoals een vega(n) met verder een goed functionerend lichaam --> een supplement vangt dit op en je probleem is "opgelost" m.i. Of je dat doet door een supplement te slikken of door weer vlees te eten zal voor het lichaam geen verschil maken.
    - te weinig b12 opnemen bij voldoende b12inname met voeding door gebrek aan IF, medicatiegebruik of ander onderliggend lijden --> een oraal supplement wordt ook niet opgenomen naar het bloed en dus zal een tekort niet opgevangen worden en het gebrek blijft zichtbaar in het bloed.

Dus hoewel ik het een interessant artikel vond (ik wist niet dat ze ook b12 in weefsel konden onderzoeken) is het niet het antwoord op mijn vraag helaas.

16. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.794
    8.463
    113
    Vrouw
    @Littlegirl1989
    B12 injecties zijn beter dan pillen omdat een spier een lange afgifte geeft (als een depot). Bij een opnamestoornis is het dus altijd noodzakelijk om te injecteren omdat je supplementen niet opneemt. Daarnaast bevatten veel supplementen lichaamsvreemde b12 waardoor de bloedwaarden wel verhoogd worden maar niet worden opgenomen door het lichaam. De waardes worden dus hoger maar de cellen nemen niets op. Dit kan dus zowel met supplementen als met injecties gebeuren.

17. Littlegirl1989

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Je eerste stuk staat los van de vraag van TS m.i. (En ben ik het verder wel mee eens, maar een supplement zal bij een opnamestoornis ook geen effect hebben dus dan kom je automatisch tot spuiten).
    Het tweede stuk, heb je daar enige bron van. "Lichaamsvreemd" b12 dat wel door het lichaam opgenomen wordt maar daarna niet in het weefsel wordt opgenomen vind ik een beetje een vreemde redenatie en heb ik ook nog nooit van gehoord. Dat zou dan alleen in supplementen zitten en niet in voeding?
    Dat weefsel soms b12 niet opneemt begrijp ik, maar dat dat iets is dat alleen bij supplementen voorkomt omdat dat b12 "lichaamsvreemd" is, is me nieuw...

Edit: of doel je op het verschil tussen methyl- en cyanocobalamine als je zegt "lichaamsvreemd"?

18. Treez

Treez Niet meer actief

@Littlegirl1989 interessante vraag! Ik snap denk ik wat je bedoelt. Je zegt dat je niet en een opnameprobleem kan hebben en tegelijkertijd een hoge waarde in het bloed kan hebben als gevolg van orale suppletie. Want het laatste zou betekenen dat je het wel hebt opgenomen uit orale suppletie. Hoe kan het immers in het bloed zichtbaar zijn. Waarom zou je dan moeten stoppen en waarom is de bloedwaarde valspositief? Mocht je nog antwoord krijgen op je vraag, ben ik erg benieuwd.

19. Littlegirl1989

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Dankje, dat is inderdaad wat ik bedoel (maar wat helderder geformuleerd :roflmao:)
    Reactie van @Narcisje is tot nu toe het eerste antwoord met iets van een verklaring dat ik gevonden/gekregen heb, maar zolang baby nog geen zin heeft om te komen heb ik tijd genoeg om me er nog even in vast te bijten. En anders ga ik na mijn verlof eens bij collegas informeren.

20. Treez

Treez Niet meer actief

Overigens werd er bij mij niet enkel op de b12-waarde getest in het bloed, maar de endocrinoloog onderzocht mijn bloed ook op de waarde van homocysteine en methylmalonzuur. Hij vond enkel de b12- waarde helemaal niet interessant. Zou het mogelijk zijn dat de b12 waarde door orale suppletie wel verhoogd worden, maar dat de andere twee waardes bij een opnameprobleem wel afwijkend blijven? Dat de te hoge waardes van homocysteine en methylmalonzuur meer zicht geven op wat er op weefselniveau gebeurt? Doordat dit echter vaak niet standaard wordt meegeprikt en pas wordt geprikt als b12 te laag is, is het advies stoppen met suppletie. Anders wordt er misschien onterecht uitgegaan dat het wel goed zit en wordt er niet verder onderzocht.

Ik ben er trouwens helemaal niet in thuis, maar dit was wat bij mij opkomt. Misschien slaat het nergens op wat ik zeg. Ik weet namelijk niet eens wat homocysteine en methylmalonzuur inhoudt :$.

Deel Deze Pagina